Betsson låter fansen färga stadens utomhusskyltar

2017-03-27 11:39 Hanna Frick  
Via kampanjsidan kan man följa vilket lag som tagit över flest skyltar.

Via JCDecauxs digitala utomhusskyltar kan fotbollsfans i realtid bestämma vilka färger som ska pryda Stockholms skyltar. "Genom en enkel interaktion kan man visa om man exempelvis hejar på AIK eller Hammarby", säger Raúl Valencia López, marknadskoordinator för Betsson Sverige.

Från och med idag lämnar Betsson över makten till fotbollsfansen, som kommer få råda över JCDecauxs annonsytor. 

I kampanjen "Visafärgerna" kan de som vill i realtid bestämma vilket allsvenskt fotbollslags färger och budskap som ska synas på runt 60 digitala skyltar i Stockholm.

"Visafärgerna" beskrivs som ett exempel på hur annonsörer kan utnyttja utveckling av digitala annonsskyltar för att skapa engagemang.

– Vi vill uppmärksamma något som alla svenska supportrar håller kärt: allsvenska starten. Vi ger svenskarna möjlighet att uttrycka sig själva genom att färga Stockholm i sitt lags färger. Det är ett sätt att skapa en positiv prägel på supporterskapet. Genom en enkel interaktion kan man visa om man exempelvis hejar på AIK eller Hammarby, säger Raúl Valencia López, marknadskoordinator för Betsson Sverige till Dagens Media.

Genom att logga in via Facebook eller registrera sig via Betssons kampanjsida "visafargerna.nu" kan man påverka skyltarna. En supporter som står inom tio meter från en skärm kan byta bakgrund till sitt favoritlags färger via sin mobiltelefon.

– Grundtanken är att väcka intresse såklart och få folk att ändra innehållet på skyltarna. Vi har tidigare gjort kampanjer där man har kunnat påverka exempelvis vad man har kunnat vinna, men det här är första gången som vi ger den här möjligheten till supportar eller andra människor som vill ändra färgerna, säger han.

Enligt JCDecaux är Betsson först i Sverige med att gå med 30-sekunders spots.

– Den här veckan går vi ut starkt med share of voice på 75 procent, nästa vecka med share of voice på 50 procent. Det är nödvändigt att ha det trycket för att folk ska kunna se att de har påverkat skyltarna snabbt.

"Visafärgerna" pågår fram till den 9 april. Efter första veckans slut, den 2 april, kommer supporterföreningen till det lag vars supportrar har tagit över flest skärmar att vinna ett bidrag från Betsson till ett läktartifo värt 30 000 kr.

Förutom annonskyltarna går Betsson även i digitala kanaler, podcasts samt i print.

Credlista:

Idé och koncept: Betsson och Isobar
Kreativ byrå: Isobar
Mediebyrå: Vizeum
Pr-byrå: Spotlight PR
Digitala utomhusytor: JCDecaux

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt