Berghs-studenter gör City bike-kampanj

2017-05-12 07:00 Hanna Frick  

Fyra Berghs-studenter har tagit fram reklamkonceptet för Clear Channels stadscyklar – "City bikes". "Ville vi ha en kampanj som var mångsidig och flexibel för en sådan lång period", säger studenten Lisa Liljenberg.

Det var i samband med en tävling som Clear Channel arrangerad på Berghs som studenterna Filippa Lundqvist, Hedda Broman, Mathilda Nordlander och Lisa Liljenberg vann pitchen för att marknadsföra utomhusaktörens stadscyklar.

Det vinnande kampanjkoncept "214stories" går ut på att förmedla 214 olika berättelser. I kampanjens första steg berättar fyra City bike-användare om hur, varför och vart de cyklar i Stockholm.

– Alla har olika relationer till staden och cykling och vi vill berätta om det genom 214 stories, säger Lisa Liljenberg till Dagens Media.

Hur gick det till när ni kom på idén?

– Vår första tanke var att det är en väldigt lång period som kampanjen kommer vara aktiv under, vi räknade ut att det är under 214 dagar. Därför ville vi ha en kampanj som var mångsidig och flexibel för en sådan lång period. Vi ville att den skulle vara konkret och samtidigt ständigt intressant för att inte bli långtråkig.

Gruppen arbetade med projektet i ungefär en vecka och idéer bollades fram och tillbaka vid ett par olika tillfällen innan de satte sig ned för att börja fila på en stark och konkret presentation.

Hur känns det att ha vunnit den här pitchen?

– Det är en otrolig erfarenhet, det var också därför som vi var intresserad av att vara med. Det är inte många gånger man får en sådan chans att få pitcha för ett företag som Clear Channel och få ett uppdrag som sträcker sig under en sådan lång period, säger hon och fortsätter:

– Bara nomineringen var en upplevelse, att vi lyckats tilltala kunden. Sedan är vi jätteglada och stolta att vi nått hela vägen fram.

Andra cykelberättelser kommer samlas in kontinuerligt fram till säsongens slut den 31 oktober.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt