Avicii nästa stjärna för Volvo

2015-03-26 09:20  

Dagens Media kan i dag avslöja att Avicii blir nästa svenska världsstjärna att göra reklam för Volvo

Efter Zlatan och Robyn – nu är ytterligare en internationell världsstjärna från Sverige på gång för Volvo. Denna gång är det DJ:n och producenten Tim Bergling, mer känd under artistnamnet Avicii, som står på tur.

I skymningsljuset vid 18:30-tiden under onsdagen poserade Avicii framför kameran på motorhuven till en stor mörk Volvo-SUV, troligen den nya paradmodellen XC90.

Bilen var uppställd mitt på kajen på Söder mälarstrand i Stockholm. Riddarfjärden, Norr mälarstrand och Stockholms Stadshus utgjorde fonden till plåtningen.

Ett stort team var på plats. En av medarbetarna bad Dagens Medias reporter att inte fotografera världsstjärnans fotosession för Volvo.

– Vi vill inte att det kommer ut några bilder från detta. Då förstörs överraskningen, sade en medlem i teamet.

Volvos svenske marknadschef Per Carleö vill inte kommentera.

– Nej det kan jag inte kommentera, vad har ni hört det?, säger han till Dagens Media.

Vi såg plåtningen.

– Jaha, haha, men jag kan tyvärr inte kommentera det.

Men du vill inte dementera det heller?

– Nej, det vill jag inte göra utan jag vill helst inte kommentera det just nu.

Kända svenska artister och sportstjärnor har varit en bärande del i Volvos varumärkesresa de senaste åren, som syftar till att ge bilmärket en mer emotionell kommunikation.

På musiksidan har Volvo samarbetat med Mando Diao, First Aid Kit, Robyn och Swedish House Mafia.

I januari 2014 släpptes ”Made by Sweden”, filmen där Zlatan reciterade den svenska nationalsången. Volvo, som sedan flera år tillbaka har kinesiska ägare, tryckte hårt på sin svenska identitet och sitt svenska arv.

I en intervju med Dagens Media hösten 2014 kommenterade Per Carleö ekonomin bakom bolagets stjärnspäckade reklamfilmer.

– Vi får igen det. Vi ser fin ROI på alla kampanjerna och du måste ställa det i relation till köpt media. Kan du istället skapa förtjänad media är det ett alternativt sätt, sade Per Carleö och fortsatte:

– I fallet med Zlatan, som är den största kampanjen, nådde vi en räckvidd på 51 miljoner och fick över 800 artiklar i svensk press och de största internationella medierna.

Den senaste delen i kampanjen ”Made by Sweden” släpptes i januari och fick namnet ”Vintersaga”. Där hördes sångerskan Amanda Bergman tolka Ted Ströms klassiska låt med samma namn, i en version producerad av Oscar Linnros.

I den nya filmen syntes, förutom Amanda Bergman och Oscar Linnros, Jason Diakité, Carin Rodebjer, Börje Salming och Emma Green.

När nomineringarna till reklamtävlingen Guldägget i går offentliggjordes stod det klart att Volvo och Forsman & Bodenfors fick tre nomineringar för ”Made by Sweden, feat. Zlatan”.

Avicii har tidigare synts i reklam för Denim & Supply Ralph Lauren. Hans världshit ”Levels” hördes också i Budweisers Superbowl-reklam 2012, en reklamfilm där Avicii själv skymtade bakom skivspelarna. Även Viasat använde sig av musik från Avicii i kampanjen för sändningarna från vinter-OS i Sotji.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>