Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

2015-08-10 13:52 Kristin Djerf  

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla i en ny reklamkampanj i Göteborg inför premiären av mjölkfria Way Out West.

När Way Out West 2012 införde köttförbud på festivalen svarade GT med att servera köttbullar och prinskorvar vid festivalområdets entré, vilket ledde till ett infekterat köttbråk mellan tidningen och festivalledningen.

Riktigt lika långt går inte Arla, men i en reklamkampanj i Göteborg i veckan riktar mejeriet en känga mot Way Out West nyinstiftade mjölkförbud, inför årets festival som startar på torsdag.

"Förbjuden mjölk smakar bäst. Ha så kul på festivalen", hälsar Arla i reklamkampanjen som startar i dag på Göteborgs spårvagnar och på digitala skyltar på Göteborgs centralstation. På reklambilden syns en person som fyller en fickplunta med mjölk.

Kampanjen är gjord av ANR BBDO.

– Vi vill på ett humoristiskt sätt knyta an till mjölkförbudet och kanske ge ett litet konkret tips till besökarna. Mjölk är en näringstät sportdryck rik på proteiner som reparerar och bygger upp musklerna. Perfekt om man ska på festival och dansa till gryningen, säger Arlas presschef Claes Henriksson.

Way Out West meddelade i juni att man i år gör festivalen mjölkfri i och med att havremjölksproducenten Oatly går in som ny huvudsponsor.

Oatly å sin sida befinner sig sedan tidigare i en mjölkstrid med lobbyorganisationen Svensk mjölk, som reagerat starkt på Oatlys marknadsföring. Svensk mjölk har stämt Oatly i Marknadsdomstolen i ett försök att stoppa havremjölkproducentens budskap om att komjölk är till för kalvar och inte för människor.

 

LÄS ÄVEN:

Oatly ny huvudsponsor – nu blir Way Out West mjölkfritt

GT och Way Out West i köttbråk 

Öppet bråk mellan Oatly och Svensk Mjölk

Oatlys annonskänga till Svensk Mjölk – tackar för året som gått

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt