Årets sexist slår tillbaka – med ny bröstannons

2014-03-10 13:00 Dante Thomsen  

American Apparel, som nyligen tog hem den tveksamma titeln Årets sexist, är tillbaka med en ny avklädd kampanj.

Årets sexist är en tävling som anordnas av bloggaren och fotografen Tomas "Genusfotografen" Gunnarsson.

I februari gick tävlingen av stapeln för första gången och priset för Årets sexist gick till American Apparel, som ofta kritiserats för sina minst sagt avklädda kampanjer.

Nu är klädbolaget tillbaka med ytterligare en nakenkampanj.

I jeans-annonsen poserar American Apparels modell Maks, som också arbetar med marknadsföring på bolaget, barbröstad.

Över brösten står texten "Made in Bangladesh", en ordlek med Maks tidigare hemland Bangladesh.

"Made in Bangladesh" har redan skapat rubriker, bland annat på grund av att Maks har sitt ursprung i ett muslimskt land. Enligt klädkedjan själva ska kampanjen sätta fokus på förhållanden för fabriksarbetare från Bangladesh.

Det är knappast första gången American Apparel gör tuttreklam och Tomas "Genusfotografen" Gunnarsson säger till Dagens Media att annonsen är ett hån.

– Varje gång American Apparel får dålig publicitet spelar de kortet att deras kläder i alla fall produceras på ett schysst sätt. Men den här gången lyckas de inte ens hålla sig från att dränka kortet med sexism, säger Tomas Gunnarsson och fortsätter:

– Texten antyder att hon är en vara, eller att hennes bröst är varor, tillverkade i Bangladesh. Den är både objektifierande och exotifierande på ett djupt obehagligt sätt som är klassiskt American Apparel. Jag hoppas att deras genomskinliga etiska täckmantel inte lurar någon. Lyfter man en grupps rättigheter genom att förminska en annans är ens trovärdighet noll för att man vill världen något gott.

American Apparels reklamkampanjer har samtidigt fått konsekvenser och bolagets butik i Stockholm har flera gånger vandaliserats.

I lördags hade butiken därför polisbeskydd.

– Det kanske talar för sig själv att American Apparel behöver polisbeskydd på den Internationella kvinnodagen?, säger Tomas Gunnarsson.

LÄS EN STOR INTERVJU MED TOMAS GUNNARSSON HÄR:

Genusfotografen: "American Apparel har ett helt kallt och empatilöst pedofilansikte" 

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>