Arbetsmiljöverkets nya kampanj mot stress

2016-03-14 16:30 Anton Äng  

Med filmen "Utmaningen" vill man belysa och förebygga ohälsa på Sveriges arbetsplatser.

I sin nya kampanj "Utmaningen" vill Arbetsmiljöverket lyfta fram en av samhällets största utmaningar. Med filmen vill myndigheten dels belysa det ökade antalet anmälda arbetssjukdomar på grund av bland annat för hög arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet, men också lyfta fram de nya föreskrifterna om arbetsmiljö som tas i bruk den 31 mars.

I filmen "Utmaningen" får man höra berättelser från människor som har egna erfarenheter av stressrelaterade sjukdomar.

– Vi har samarbetat med vår kommunikationsbyrå Granat och samarbetat med olika fokusgrupper och testat olika typer av anslag och tonalitet. Vi hoppas på att filmen ska nå 150 000 visningar. Med filmen vill vi skapa kännedom om de nya reglerna som träder kraft 31 mars och få arbetsgivare och arbetstagare att tänka till, säger Christer Fernström, beställare till filmen och projektledare på Arbetsmiljöverket, till Dagens Media.

Produktionsbolaget bakom filmen är Atmo i regi av Tarik Saleh, Lisa Belfrage och Marianne Gustavsson.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt