Är det här Sveriges första robotskrivna tidningsannons?

2016-03-31 14:33 Erik Wisterberg  
Här är annonsen som delvis har producerats av en AI-robot.

Här är annonsen som inleds med en copy skriven av artificiell intelligens. Avsändaren Visma vill bli ledare i omställningen där robotar spås kunna ersätta många människors arbeten.

Flera svenska mediehus, exempelvis Mittmedia, laborerar med datorprogram som kan skriva journalistiska texter av enklare slag.

I går berättade Dagens Media om reklambyrån McCann Erickson Japan, som påstår sig ha tagit fram en robot som ska fungera som creative director på byrån.

Nu kommer ännu ett tecken på robotarnas framfart. För att prata om digitaliseringen inom redovisningsbranschen väljer reklambyrån MRM//McCann tillsammans med kunden Visma Spcs att kommunicera via en annons som delvis är skriven av en robot.

Bakgrunden är att bokförings- och redovisningsassistenter hamnade på en andraplats när Stiftelsen för Strategisk Forskning listade de yrken som har högst sannolikhet att ersättas med robotar.

För att ta fram inledningen till annonsen ställde teamet på MRM//McCann frågan om hur redovisningsbranschens framtid ser ut till en programvara byggd på artificiell intelligens.

”Det finns goda möjligheter för revisionsbyråer att öka produktiviteten och lönsamheten. Men det kan vara svårt att veta var dessa möjligheter finns och hur du kan utnyttja dem för att förbättras. 82% av revisionsbyråerna är mindre förberedda på utvecklingen och endast 18% är mycket väl förberedda på framtiden”, var svaret som gavs.

Den texten inleder även Vismas annons.

Enligt annonsen, som publiceras i branschtidningar som Balans och Konsulten, producerades texten av AI-programvara på ”några sekunder”.

”Vi gjorde det här experimentet för att demonstrera den tekniska utvecklingens framfart. Digitaliseringen av arbeten är på riktigt”, fortsätter annonsen.

Vid denna tid på året är det många företag, inte minst skojfriska reklambyråer, som försöker luras med uppseendeväckande nyheter.

Christofer Weide, art director på MRM//McCann, lovar att det inte handlar om något aprilskämt.

– Det är på riktigt, det kan jag gå god för, säger han till Dagens Media.

Vad tror du själv om möjligheten att ni människor på reklambyråer kan komma att ersättas av artificiell intelligens?

– Jag tror inte att robotarna är där riktigt ännu. Det krävs lite hjärna – och känsla.

I samband med annonsen sjösätter Visma ”Framtidshjälpen” på sin sajt, som lovar att hjälpa landets redovisningsbyråer i omställningen.

Även människor står bakom annonsen

Arbetsgrupp på MRM//McCann:

Johan Blomström, Account & Strategy Director

Christofer Weider, Art Director

Sara Von Platen, Designer

Sofia Finnman-Larsson, Account Manager

Fredrik Sundqvist, Copywriter

 

Arbetsgrupp på Visma Spcs:

Tomas Dunard, Director of Marketing & Online Sales

Johan Petersson, Marketing Project Manager

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt