American Apparel gör om sitt varumärke

2016-03-15 16:15 Anton Äng  
Bild från American Apparels nya kampanj. Foto: American Apparel.

Efter kritik om för sexistiska kampanjer och en vd inblandad i sexskandaler. Nu gör American Apparel om sitt varumärke och lanserar en ny global marknadsplan.

Efter en tuff tid med flera skandaler bakom sig och ett överhängande konkurshot står American Apparel inför en nylansering.

En ny marknadsplan och ny kampanj ska få företaget på banan igen, skriver Adweek.Marknadsplanen ska reflektera dagens trender och den första globala kampanjen, "Perfect T-shirt" släpps i juni.

Klädjättens nya marknadschef sedan februari, Cynthia Erland, säger till Adweek:

"Det här är kampanjen som får American Apparel tillbaka på banan igen. Vi vill casta killar och tjejer i alla former och storlekar. Det här kommer bli en global kampanj med det breda budskapet att American Apparel är tillbaka och för alla."

Hon berättar också att bolaget kommer jobba med två feminister, Mayan Toledano och Julia Baylis, i en ny kampanj med start i augusti.

På frågan om American Apparel kommer fortsätta med de avklädda kampanjerna svarar Cynthia Erland:

"Det kommer definitivt vara kaxigt, riktigt, självständigt och revolutionerande, med unga kreatörer. Det kan bli sexuellt, eller ej. Det kommer att få uttrycka sig själva fritt".

American Apparel utnämndes tidigare till "Årets sexist" av genusfotografen Tomas Gunnarsson.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt