Åhléns vill bryta "klädmaktsordningen"

2016-09-20 10:52 Amanda Törner  

Jens Lapidus, Kajsa Grytt, Joy M’Batha samt fotbollsspelaren Jimmy Durmaz frontar Åhléns höstkampanj: "Vill inspirera människor att klä sig precis som de själva vill, fritt från hämmande köns- och maktnormer".

Med den nya höstkampanjen "Bryt klädmaktsordningen" vill Åhléns inspirera människor att klä sig som de själva vill, fritt från begränsande könsnormer.

Med "klädmaktsordning" syftar Åhléns på sättet vi medvetet eller omedvetet klär oss efter könsnormer.

Författaren Jens Lapidus, artisterna Kajsa Grytt och Joy M’Batha samt fotbollsspelaren Jimmy Durmaz frontar kampanjen som går upp den imorgon 21 september.

– Vi tycker att det är dags att bryta den rådande klädmaktsordningen, som i alldeles för hög utsträckning styr hur vi klär oss. Med vår kampanj vill vi inspirera människor att klä sig precis som de själva vill, fritt från hämmande köns- och maktnormer, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, i ett pressmeddelande.

Åhléns har även i samarbete med Philip Warkander, världens första doktor i modevetenskap, gjort en kampanjfilm där Philip går tillbaka i modets historik och förklarar hur djupt förankrade klädkoder påverkar oss än idag. Varför det exempelvis varit mer accepterat för en kvinna att klä sig traditionellt manligt än tvärt om.

– Inför den här fotograferingen tänkte jag att det väl inte är så märkvärdigt att sätta på sig typiskt kvinnliga kläder. Men när jag stod där i studion och skulle fotograferas i rosa tröja och scarf kände jag, trots allt jag vet om de här konstruktionerna, en rent fysisk obekvämhet. De här föreställningarna är djupt rotade och det vill jag vara med att ändra på, säger Jens Lapidus i pressmeddelandet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt