Åhléns Lucia-bild väckte rasistisk hatstorm

2016-12-05 08:53 Amanda Törner  
Facebook-inläggets kommentarsfält fylldes av näthat över Åhleéns normbrytande Lucia.

Kommentarsfälten på Åhléns Facebooksida fylldes med rasistiska påhopp när företaget valde att ha ett mörkhyat barn i årets Lucia-reklam. Snart kom dock en motreaktion som dränkte näthatet.

Åhléns har under året uppmärksammats för sina ambitioner att göra normbrytande reklam, nu senast med höstkampanjen "Bryt klädmaktsordningen".

I förra veckan presenterade Åhléns sin Luciareklam, som består av en könsneutral bild på ett mörkhyat barn i Luciakläder.

I helgen väcktes hatstorm mot bilden, bland annat på Åhléns Facebooksida där kommentarsfälten fylldes av rasistiska kommentarer, såsom:

"'Mångfald' = folkmord på vita".

"VIDRIGT av er att göra narr av våra nordiska traditioner så där".

"Det är att göra våld på våra traditioner".

Snart väcktes dock en motreaktion, när kommentarsfälten istället började fyllas med glada tillrop till Åhléns mångfaldstänk och hyllanden till valet av Lucia.

I skrivande stund har bilden fått lite över 200 ilskereaktioner på Åhléns Facebooksida – och över 30 000 gilla- och kärleksreaktioner.

Weronika Nilsson, kommunikationschef på Åhléns, säger till Nyheter24 att företaget vill visa att alla barn kan vara lucior.

 – Det är oerhört stötande att se dessa hatfulla kommentarer, och helt stick i stäv med det som Åhléns står för. De hatfulla kommentarerna har under dagen hamnat i skymundan av en motreaktion från människor som vill sprida ljus. En fantastisk våg av kärleksfulla kommentarer har strömmat in där människor hyllar vår fina Lucia. Det visar att vi är många som vill stå upp för viktiga värderingar om inkludering och öppenhet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt