Åhléns anklagas för åldersdiskriminering – tillbakavisar kritiken

2016-03-21 08:52 Johanna Holmgren  

”Åhléns sparkade alla över 45 på modeavdelningen.” Det hävdas i ett inlägg i Facebook-gruppen Reklamsnack – mitt under företagets kampanj mot ålderismen. Åhléns tillbakavisar uppgifterna.

Åhléns lanserade nyligen kampanjen ”Gränslöst – har plagg en åldersgräns?”.

Kampanjen, som tagits fram av Forsman & Bodenfors, frontas av människor i olika åldrar i kläder som de kanske inte skulle bära om åldersgränser fått råda.

Efter lanseringen har Facebook-gruppen Reklamsnack – med över 2000 medlemmar – flitigt diskuterat kampanjen och kopplat den till Åhléns hantering av den egna personalen.

Förra året gjorde Åhléns en omorganisering där personal från samtliga avdelningar fick lämna.

Enligt ett inlägg på Reklamsnack, som skapat stor debatt, ska Åhléns i samband med neddragningen gjort sig av med i huvudsak äldre medarbetare.

”Gränslöst. Åhléns sparkade alla över 45 på modeavdelningen innan jul. Över 20 personer. Bland annat en nära vän till mig. Rimmar väldigt illa när exakt samma avdelning pratar åldersdiskriminering”, skriver en medlem av gruppen.

I inläggets kommentarstråd har flera reagerat starkt på uppgifterna.

”Trist inställning från Åhléns internt”, ”Varför inte living the brand?”, ”Uruselt Åhléns”, ”Åldersnoja och dito diskriminering – ett par av de områden där Sverige fortfarande är 'bäst' i världen” är några av kommentarerna.

När Dagens Media ringer upp Weronica Nilsson, Åhléns informationschef, tillbakavisar hon uppgifterna som sprids via Reklamsnack. Hon hävdar att snittåldern på Åhléns personal är densamma nu som före nedbemanningen.

– Det här är ingen åldersdiskriminering. Det var sammanlagt 40 personer som fick lämna, vars ålderssnitt låg på 42 år, och snittet för Åhléns personal har inte sjunkit utan ligger kvar på 42. Det var en del av affärsutvecklingen och vi behövde fokusera mer på våra framtida satsningar, bland annat e-handeln, säger Weronica Nilsson.

Johanna Holmgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt