Aftonbladet nobbar SD

2009-09-17 08:10 Martin Schori  

Inga annonser från Sverigedemokraterna i Aftonbladet. Expressen öppnar dock för SD-reklam.

Metro och TV4 är två medieföretag som tidigare sagt nej till annonsering från Sverigedemokraterna. Nu hoppar Aftonbladet på vagnen.

I ett debattinlägg i den egna tidningen deklarerar chefredaktören Jan Helin och stf ansvarig utgivaren Lena Mellin att Aftonbladets läsare inte kommer att få läsa någon reklam för Sverigedemokraterna i tidningen.

”En passiv och bekvämt publicistiskt korrekt linje” skulle vara att låta SD annonsera så länge de håller sig inom lagens ramar, skriver duon. Men:

”Vi menar att den hållningen duckar för en viktig debatt och möjliggör framväxten av en främlingsfientlig agenda i det offentliga svenska samtalet”, fortsätter de och hänvisar till Danmark, där ett främlingsfientligt parti enligt duon gynnats av publicisters ”icke-hållning”.

Tidningen ska fortsätta granska partiet och låta dem skriva debattartiklar, skriver Jan Helin och Lena Mellin.

”Det är inte att vara objektiv eller neutral. Det är heller inte att sätta sig på en publicistiskt hög häst. Det är ett ställningstagande”, avslutar Aftonbladet-cheferna.
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson säger till Dagensmedia.se att tidningen inte har "ett generellt förbud mot åsiktsannonser".

– Vi vill som liberal tidning värna om debatten och samtalet och det fria ordet och ska så långt som möjligt tillåta åsikter, både i redaktionell text och i annonser, säger han.

Istället ska varje annons prövas individuellt, fortsätter Thomas Mattsson:

– Tänk om SD har en annons som argumenterar för ett höjt barnbidrag. Ska de då inte få säga det bara för att det kommer från det partiet? frågar han sig retoriskt.

Vad tycker du om Aftonbladets beslut?

– Jag bara konstaterar att Expressen är en liberal tidning och här prövar vi olika åsikter.  

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt