"Jag är extremt noga med samarbeten jag går in i"

2017-02-04 09:00 Amanda Törner  

Sandra Beijer, som driver en av Sveriges största bloggar, berättar om hur det är att vara influencer på heltid. "Idag har annonsörerna förstått vilken makt över konsumenterna vi faktiskt har", säger hon. 

Det var när Sandra Beijer sade upp sig från jobbet som copywriter år 2013 som hon faktiskt började kalla sig för bloggare.

Trots att bloggen "Nio till fem" växt stadigt sedan starten 2005, vågade hon under en längre period inte helt och hållet tro på att det gick att leva på den.

– Anledningen till att jag sade upp mig just då var att jag hade fått bokkontrakt vilket gav mig självförtroende i skrivandet. Plötsligt stod jag där med både copywriter-jobbet, bloggen och bokkontraktet och insåg att något måste bort. Det kändes helt rätt att lämna vid det tillfället, jag tjänar så mycket mer på min blogg sedan jag kunnat ge den hela min tid, säger Sandra Beijer till Dagens Media.

Vad får du för reaktioner när du presenterar dig som bloggare?

– Det beror på vem jag pratar med. "Bloggare" som begrepp har inte speciellt hög status, så om jag presenterar mig för någon som inte jobbar inom branschen säger jag att jag är "heltidsbloggare" så att folk förstår att det faktiskt är mitt yrke och inte något jag gör vid sidan av.

Idag sållar sig Sandra Beijer tveklöst till skaran av Sveriges absolut största bloggare med över 170 000 besökare i veckan. Trots det – och det allt större intresset för influencer marketing – får hon fortfarande frågor om vad hon "egentligen" lever på.

– Det finns någon slags idé om att jobbet går ut på att fota sina luncher och fika. Därför är det viktigt för mig att folk förstår att de flesta av oss jobbar väldigt mycket. Man driver ett litet magasin där man gör allting själv: hela idéarbetet, skrivandet och fotograferandet.

Sandra Beijers första stora varumärkessamarbete var med JC som hon gjorde en egen klädkollektion för. Samarbetet kom efter en längre tid av idel skamförslag.

– Jag tror att det har gynnat mig att ha erfarenhet från reklambyrå i ryggen – det innebär att jag alltid haft koll på min besöksstatiskt och att den faktiskt är värt någonting. Samarbetet med JC var otroligt nyttigt för mig, för där blev det så tydligt vilka bitar som ingick i betalningsmodellen, säger hon och fortsätter:

– Det handlade både om min tid, exponering på bloggen och mitt personliga varumärke.

Hu reagerade dina följare när du började göra varumärkessamarbeten?

– Historiskt sett har det inte varit speciellt populärt när bloggare gjort varumärkessamarbeten. Men för mig har det faktiskt inte varit några problem, vilket antagligen handlar om att jag är extremt noggrann i vilka samarbeten jag går in i. Det är viktigt att det är tunga annonsörer, som ger min blogg en premiumkänsla. Nu i höstas har jag till exempel jobbat med Ica och Ikea. Dessutom är det otroligt viktigt att innehållet passar naturligt in i mitt flöde och tillför någonting till mina läsare.

Roligast tycker hon det är när annonsören ger henne relativt fritt spelrum.

– Det handlar om att tillsammans jobba fram någonting som matchar min blogg. Ofta när stora kunder kontaktar mig för samarbeten, är det för att byråerna är så proffsiga. De har gjort sin research och vet vad som är relevant för mig och just mina följare.

Varför tror du att influencer-begreppet har exploderat under 2016?

– Jag tror att den stora anledningen är framväxten av kanaler. Tidigare fanns det bara bloggare – idag finns instagramstjärnor, Youtubers, you name it. Det behövs helt enkelt ett paraplybegrepp. Sedan handlar det nog om att annonsörer har förstått vilken makt över konsumenterna influencers faktiskt har idag. Det var länge vi bara viftades bort, trots att vi i många fall hade mer besökstatisk än en hel tidningsredaktion.

En fråga Sandra Beijer brinner för, och som hon tror kommer bli avgörande för influencer marketing-branschens framtid, är den om annonsmärkning. Det slarv som förekommer idag kallar hon obegriplig.

– Om en person hade gjort någonting olagligt i ett annat yrke hade den antagligen fått sparken. Här ser folk mellan fingrarna på ett absurt sätt. Att så många stora bloggare fortfarande kör med fula trix riskerar att dra ned förtroendet för hela branschen. Därför tycker jag bara att det är positivt att så många blir anmälda idag.

Egentligen är det väldigt enkelt, menar hon. Skriv tydligt högt upp och högst ned i inlägget att det handlar om ett samarbete. Är matchningen rätt ska det inte vara svårt att annonsmärka.

– Jag vill ju istället lyfta att jag gör ett samarbete med till exempel Ikea.

Vilket samarbete har du fått bäst respons på?

– JC-samarbetet var absolut jättelyckat. I våras gjorde jag och bloggarna Flora Wiström och Amelia Widell även ett samarbete med Interrail där vi tågluffade genom Europa. Det var ett sådant där självklart samarbete, som gick rakt in i min målgrupp samtidigt som Interrail fick otroligt mycket innehåll. Vissa gör lite för lyxiga resesamarbeten som de flesta följare inte har råd med. Här kunde istället en tjej på 20-någonting upptäcka vad som finns att göra på ett tåg på väg till Portugal.

Vad har du för relation till dina följare?

– En väldigt bra relation. Om man ska lyckas hålla liv i bloggen är det nog viktigt att använda den utifrån grundidén om att det ska vara en plattform med inlägg och kommentarer. Jag lyfter varje vecka frågor jag fått av läsarna och ser till att hålla en dialog med dem. Det är också väldigt fint att kommentarsfälten har blivit lite som ett forum där läsarna pratar med varandra. Även det är en del av bloggen.

Hur ser du på yrkesrollen influencer – kan du separera den från din privata person?

– Ja, det måste man nog kunna göra. Alla mina frukostar är inte fina, haha. Däremot finns ingen lögn någonstans, jag hade bloggat även om jag inte fått betalt för det. Men visst är det superviktigt att få vara privat för att inte känna att hela livet är en scen.

Sandra Beijers tre bästa tips till annonsörer:

– Gör din research och hitta den profil som verkligen matchar varumärket. Jag ser på en gång i ett mail om det är någon som har skickat ut en förfrågan till många eller om det är någon som verkligen vill samarbeta med just mig.

– Även om du har en färdig kampanj som redan går i andra medier, går det inte att bara flytta in den rakt till en influencers flöde. Samarbeta istället fram någonting som passar naturligt i just den profilens kanaler.

– Ge inga skamförslag. Inse att det är ett yrke att vara influencer och att personen måste få ersättning för samarbetet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt