Instagram lanserar nytt annonsformat i Stories

2017-01-11 15:31 Amanda Törner  
"Annonser i Instagram Stories är en betydande möjlighet för varumärken i Sverige", säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook som äger Instagram, i ett blogginlägg. Bild: Instagram

Snart kommer nya annonsmöjligheter i Instagram. Samtidigt berättar bolaget att Instagram Stories har växt till 150 miljoner dagliga användare.

Idag delar Instagram med sig av ny data och nya verktyg för Instagram Stories, som lanserades i augusti 2016.

Syftet är att hjälpa företag att kommunicera bättre med sina kunder via plattformen.

Bland annat berättar man att Instagram Stories har växt till över 150 miljoner dagliga användare, från 100 miljoner i oktober 2016, och att en av fem inlägg genererar ett direkt meddelande från tittaren.

Enligt Instagram kommer dessutom en tredjedel av de mest tittade inläggen i Stories från varumärken.

Nu vill Instagram underlätta för företag att bygga relationer på plattformen, och rullar därför ut två nya verktyg som ska öka möjligheterna att engagera kunder.

Först ut är "stories insights", som kommer inbegripa räckvidd, visningar och kommentarer.

Efter det följer helskärmsannonser i Instagram Stories, ett format som kommer att erbjuda targeting, räckvidd, och möjligheter att mäta resultat.

Till att börja med kommer ett test av den nya annonsmöjligheten att rullas ut, där 30 globala varumärken, såsom L’Oreal, Buzzfeed, Nike, Netflix och Live Nation, kommer att delta.

– Annonser i Instagram Stories är en betydande möjlighet för varumärken i Sverige. Helskärmsformaten är väldigt engagerade, och företag har nu större möjligheter att förstå och få kontakt med sina kunder, säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook som äger Instagram, i ett blogginlägg.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt