Ikanos marknadschef går till Ikea

2017-02-15 07:00 Janne Naess  
Johanna Andrén blir vice marknadschef på Ikea. Foto: Janne Næss

Efter att ha sjösatt Ikano Banks nya reklamkoncept ”Because life happens” hände livet henne själv – och hon fick drömjobbet på Ikea.

– Min ursprungliga plan var självklart att stanna längre på Ikano, men så dök detta upp tidigare än väntat, berättar Johanna Andrén, som tillträder tjänsten som vice marknadschef på Ikea, den första mars.

– Två företag som jag haft sikte på utifrån mina intressen är Ikea och H&M. Ikea har legat mig varmt om hjärtat ända sedan upplevelsen av min första Billy-bokhylla – och vid det här laget skulle jag hitta i sömnen på Ikeavaruhuset i Väla, säger hon.

I somras öppnade sig möjligheten, när Ikea sökte en parhäst till marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier. Johanna Andrén kommer som vice marknadschef att avlasta Patrik Nygren-Bonnier som representant i olika forum. Hon kommer också att ha det operativa ansvaret för Ikea Family och marketing intelligence. Tillsammans med marknadschefen och projektledaren för extern kommunikation kommer hon att vara delaktig i strategiarbetet för media och kommunikation – i samarbete med reklambyrån Åkestam Holst och mediebyrån Carat.

Johanna Andrén har varit på Ikano Bank i drygt ett år, och lanserade i samarbete med bland annat Danmarks och Englands marknadschefer bankens nya emotionella reklamkoncept ”Because Life happens” i januari.

– Det är lite som att lämna ifrån sig sitt skötebarn, men jag känner mig trygg med att vi har krattat manegen ordentligt. Det ska bli kul att följa det fortsatta arbetet utifrån, och jag har trivts jättebra på Ikano Bank, säger hon.

Vad säger du om likheterna mellan Ikeas koncept ”Där livet händer” och Ikanos ”Because life happens”?  Är det mer än ett sammanträffande?

– Spaningen är relevant, och det är inte första gången jag får den frågan. Vårt koncept bygger på kundinsikt och en väldigt sofistikerad mätning. Att vara på kundens sida – fair och caring – är starka drivkrafter. Svängningarna i livet är kärnan. Det har landat i ”Because life happens”, och det är klart att om man översätter det direkt så hamnar man nära Ikeas ”Där livet händer”.

– Vi är från samma familj, och när vi frågar kunderna vad Ikano Bank är så kommer Ikea upp. Det finns kusinnära likheter, och vi vill båda vara nära kunderna, men där vill jag sätta punkt.

Är det meningen att man undermedvetet ska koppla ihop företagen?

– Det finns ingen baktanke, men i Sverige är det tillräckligt många som känner till kopplingen mellan de två företagen. Tittar du utomlands är inte den kopplingen alls lika tydlig. Vi vill ta en position hos kunderna som stärker varumärket och driver försäljning, och där kunderna väljer oss framför andra, det är grunden.

Tidigare har Johanna Andrén varit marknadschef på Telenor där hon bland annat  jobbat med reklamkonceptet ”Telenorfamiljen” i fem år.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt