Helly Hansen gör kläder för alpina skidlandslaget

2016-09-21 09:01 Hanna Frick  
Helly Hansen blir svenska skidlandslagets nya klädsponsor.

Helly Hansen blir det alpina skidlandslagets nya klädsponsor som ska hjälpa landslaget att prestera till max.

Efter 29 år byter svenska alpina skidlandslaget klädsponsor – från japanska Goldwin till norska Helly Hansen.

Samarbetet sträcker sig över fem år, men det finns chans för förlängning på ytterligare fem år.

– Skidåkning är en av våra huvudkategorier tillsammans med segling, så det här är samarbetet kommer vara ett av våra viktigaste och största, säger Paul Stoneham, vd på Helly Hansen till Dagens Media.

Förutom att synas i samband med svenska alpina skidlandslaget och på så sätt bygga upp en stark kundbas säger Paul Stoneham att Helly Hansen tillsammans med landslaget vill bygga upp ett starkt team.

Vad Helly Hansen betalar för samarbetet vill Paul Stoneham däremot inte gå in på.  

– Det handlar mer om vårt samarbete och hur vi kan hjälpa till att bygga teamet, säger han och fortsätter:

– Vi vill ge atleterna varje chans att vinna, och ta fram kläder och en design som tjänar laget bäst, säger Paul Stoneham.

Han säger att kläderna som Helly Hansen och landslaget ska ta fram är en kombination mellan fysiologiska och mentala aspekter.

– Kläderna ska både skydda kroppen och få skidåkarna att känna sig lugna och stärkta av kläderna under tävling och träning.

Anledningen till att det svenska alpina skidlandslaget väljer att bryta med Goldwin efter 29 års samarbete är att de båda parterna gått i olika riktningar.

– Vi förändrar mycket nu inom vår organisation och Goldwin börjar ta en ny riktning så det var en perfekt skilsmässa, säger Tommy Winter, alpinchef på Ski Team Sweden Alpine och fortsätter:

– Vi ville ha en aktör som är mer aktiv på den skandinaviska marknaden. För oss är det viktigt att skapa närvaro hos människor på hemmamarknaden.

Tommy Winter menar vidare att Helly Hansens förmåga att ta fram och driva den tekniska utvecklingen av skidkläderna har varit en avgörande anledning för samarbete med klädannonsören.

Det nya samarbetet har redan inletts och träder i full kraft 2019.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt