Gants tidigare marknadsdirektör startar eget

2016-02-16 10:38 Ylva Larsson  
Caroline Roth lämnade Gant i november förra året. Foto: Janne Naess

I höstas sade Gants globala marknadsdirektör Caroline Roth upp sig. Nu startar hon eget.

Caroline Roth gick från Ralph Lauren till Gant för 2,5 år sedan för rollen som global marknadsdirektör. Där var hon bland annat med och sjösatte Gants nya varumärkesplattform, följt av en kampanj beskrevs som den största i klädmärkets historia, innan hon i november valde att sluta.

Nu startar Caroline Roth en egen konsultverksamhet inom varumärkesbyggande och strategisk kommunikation, kan Dagens Media berätta. La strategista blir namnet på bolaget.

– Det känns jättespännande. Jag har alltid velat starta eget. Jag har jobbat väldigt länge och varit på massor av fantastiska företag men haft i bakhuvudet att när jag anser att jag har lärt mig tillräckligt mycket ska jag våga testa mina vingar, och nu var tajmingen rätt, säger Caroline Roth, till Dagens Media.

Vad är det som lockar med att vara egen?

– Det är det här med att vara ansvarig för sin egen tid och ha möjligheten att plocka russinen ur kakan. Jag känner att jag har gått i de bästa skolorna och nu är det dags att testa den kunskapen mot nya kunder. Det känns extremt bra nu när jag har bestämt mig. Jag har haft ett antal alternativ jag tittat på, i och med att jag kommunicerade att jag skulle sluta på Gant så bjöds det upp till dans. Nu är det plattan i mattan som gäller.

Innan Caroline Roth började på Gant jobbade hon 13 år utomlands, bland annat på Ralph Lauren i New York och på TBWA Paris och Publicis Paris. Som konsult kommer hon främst att vända sig mot bolag inom retail samt medie- och reklambyråer. Både utomlands och i Sverige.

– Det är inom retail jag har min absolut främsta styrka, men jag kommer även att jobba mot medie- och reklambyråer för att hjälpa dem utifrån ett kundperspektiv att spetsa till sina erbjudanden i pitchprocesser. Jag har ett extremt brett kontaktnät framförallt i New York och Paris så jag kommer att approchera internationella kunder, men vara baserad i Stockholm.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>