Det blir den största utmaningen i sociala medier 2017

2017-01-06 07:00  
Emma Blom, vd Social Industries.

TIPS OCH INSPIRATION. Delning i dolda sociala nätverk och en mognadsprocess för influencer marketing är de stora trenderna 2017, enligt Emma Blom, vd på Social Industries.

Som vanligt har det gångna året bjudit på en hel del förändringar i sociala medier-landskapet. Något som kommer ge stora effekter på marknadsföringen i de olika kanalerna när vi går in i 2017. Jag ser framför allt två trender inför nästa år. 

Först och främst så ser vi hur användandet av sociala medier gå mer och mer mot mindre forum. Ett exempel på detta är sättet vi delar med oss av innehåll. Enligt siffror som släpptes under branschkonferensen Festival of Marketing i oktober så får vi cirka 70 procent av allt content vi tar del av genom så kallade dolda sociala nätverk; Messenger, WhatsApp, direktmeddelanden på Instagram och Twitter och så vidare. Så bara för att du inte har många offentliga delningar på ditt innehåll så kan du ha många dolda, och vice versa. Här behöver man tänka om kring vad en delning faktiskt är.

Det andra är influencer marketing, som fullkomligt exploderat under 2016. I takt med att företag blir mer vana vid att använda bloggare och andra sociala medier-profiler för att marknadsföra sitt varumärke så tror vi att kraven på dessa kommer förändras. Det är en mognadsprocess som jag tror är absolut nödvändig. Idag så kostar de influencers som har flest följare på Instagram mest pengar. Det är orimligt, i synnerhet med tanke på att det inte finns några garantier att dessa följare faktiskt exponeras för varje inlägg. Man kommer att behöva hitta andra sätt att utforma samarbeten på, både från kundens och från profilens håll.

Mina tre tips för att möta den här utvecklingen under 2017 är följande:

1.     Börja fundera på hur du ska ta del i de dolda samtalen. Hur kan du få dina följare att vilja prata med dig direkt? Här krävs det mod att överge traditionellt marknadsföringstänk en gång för alla. 

2.     Ställ andra krav på influencers. Räkna inte antalet följare, utan mät istället mängden trafik och engagemang du får i relation till hur många följare profilen har. Först då kan du börja utvärdera vad influencer marketing verkligen ger för resultat för ditt varumärke.

3.     Mät utifrån människors beteende. Vad är det du ber din målgrupp att göra? Dela med sig av ditt content? Då behöver du hitta ett sätt att mäta hur många som kopierade länken och delade den i ett dolt forum. Inte bara utgå från de offentliga delningarna. Där tror jag att den största utmaningen ligger under 2017.

 

Emma Blom, vd Social Industries

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt