Coop stämdes för "Ekoeffekten" – nu avgörs målet

2017-05-16 11:03 Amanda Törner  
Undersökningen visade att halten bekämpningsmedel minskade när familjen ät ekologiskt, den största förändringen upptäcktes hos barnen. Bild: Ur Coops kampanj "Ekoeffekten"

UPPDATERAD. Svenskt växtskydd anser att Coops kampanj "Ekoeffekten" är vilseledande. Under idag och imorgon ska målet upp i Marknadsdomstolen.

För nästan precis ett år sedan lämnade Svenskt växtskydd, de svenska växtskyddsföretagens branschförening, in en stämning mot Coop för kampanjen "Ekoeffekten" som lyfter fördelarna med ekologisk kost och odling.

Genom en film med en familj som bara äter ekologiskt i två veckor, ville Coop visa att halterna bekämpningsmedel i kroppen kan minskas av att äta ekologisk mat.

IVL Svenska miljöinstitutet genomförde undersökningen med familjen, på uppdrag av Coop.

Svenskt växtskydd anser dock att kampanjen är oetisk och vilseledande.

Anders Normann, verksamhetsledare inom Svenskt växtskydd vars medlemmar tillverkar kemiska växtskyddsmedel, sade till Expressen vid tillfället att de kemiska växtskyddsmedlen är hårt reglerade och säkra.

– Vi menar att reklamen för Coops ekoprodukter med skrämseltaktik svartmålar all annan typ av jordbruk eller livsmedelsproduktion, sade Anders Normann.

Under tisdagen och onsdagen tas målet upp i Marknadsdomstolen.

– Vi bestrider Svenskt växtskydds yrkanden i sin helhet och det framför vi nu i Marknadsdomstolen. För oss handlar detta om konsumentinformation och kunskapsspridande, vilket vi inom Coop och KF ägnat oss åt sedan starten för mer än 100 år sedan. Det handlar om att konsumenterna har rätt att veta vad de stoppar i sig, och det kommer vi fortsätta stå upp för, säger Coops marknadsdirektör Björn Larsson i ett mail till Dagens Media.

– Ingenting i vår ståndpunkt har förändras nu under första dagen, allting som vi har sagt i stämningen gäller. Ingenting som Coops ombud har lagt fram ännu har förändrat någonting i vår uppfattning om saken, säger Anders Normann till Dagens Media.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt