Bisnode: ”Dataanalysen växer lavinartat”

2016-10-17 23:05 Viktor Ek  
Anne Årneby, CMO på Bisnode och Pia Törnqvist, marknads- och kommunikationsdirektör på Bisnode.

DMA 2016. Bland Bisnodes 2400 anställda är 300 dataspecialister. Dataanalysen växer lavinartat och kommer vara den avgörande faktorn i framtiden, säger Pia Törnqvist, marknads- och kommunikationsdirektör på Bisnode, till Dagens Media i Los Angeles.

Direktmarknadsföring genomgår en stor transformation från att ha varit analoga utskick till att handla om datadriven kommunikation. Det är de svenska aktörerna som är på plats i Los Angeles för DMA-konferens &Then överens om.

– Direktreklam håller på att bli något annat än det har varit tidigare men metodiken är fortfarande densamma – och väldigt lönsam, säger Tore Thallaug, vd på branschorganisationen Swedma. 

Enligt Pia Törnqvist, marknads- och kommunikationsdirektör på Bisnode, som tillhandahåller affärs-, marknads- och kreditinformation, kommer dataanalys bli den avgörande faktorn i framtidens marknadsföring.

– Dataanalys växer lavinartat och det gäller att ha en holistisk syn på användandet av data. Vi jobbar dagligen med datadriven marknadsföring. Vi måste helt enkelt vara här på DMA. Det handlar om att känna av var världen är på väg, säger hon.

Europa ligger i lä när det kommer till användandet av data och analys.

–  USA har kommit längre med data-driven marketing. Där har Europa och Sverige en hel del att lära, säger Anne Årneby, CMO på Bisnode.

 Den stora utmaningen just nu är skapa tillväxt, fortsätter Anne Årneby.

– Alla har utmaningen att driva tillväxt. Det gäller alla företag och den stora frågan är hur vi kan kommunicera och sälja mer träffsäkert? I dag är det mesta i förändring, allting går fort och det svårt att ha bra underlag att fatta beslut utifrån. Här kan data och analys, så kallad Smart Data, hjälpa till att fatta beslut för att hålla sig på vägen, och samtidigt vara mer effektiv till samma resurser.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt