Arlas mjölkreklam anmäls – men Arla ändrar inget

2016-01-07 11:27 Ylva Larsson  

UPPDATERAD. Arla slår tilbaka mot anmälningarna mot reklambudskapet "naturens egen sportdryck" – menar att det är en samlad attack. "Det är ganska uppenbart att det är samordnat".

Det senaste året har mjölkkriget rasat för fullt. I november förbjöds uppstickaren Oatly av Marknadsdomstolen att påstå att mjölk skulle vara dåligt för människor.

Nyligen fälldes också Skånemejerier av RON efter att man använts sig av påståenden som att ”du behöver en halv liter mjölk om dagen” och att komjölk är ”människans ursprungliga mjölk” i sin reklam.

Eftersom det "i sitt sammanhang uppfattas som ett påstående om att människans ursprungliga dryck är mjölk från kor” är reklamen vilseledande ansåg RON som fick Skånemejerier att vika sig och ändra sitt reklambudskap.

Nu riktas kritiken mot Arla – en av Sveriges största annonsörer. De senaste veckorna har det kommit in över 20 anmälningar till Konsumentverket mot Arla med anledning av mjölkjättens reklam där mjölk omnämns som ”naturens egen sportdryck”.

Anmälarna menar att påståendet är missvisande och vilseledande.

”Komjölk är mjölk producerad från en ko till kalv och är absolut ingen sportdryck och den är inte avsedd för människor att använda som sportdryck", skriver till exempel en anmälare.

"Det är inget naturligt med att människan dricker av en annan arts di för att utöva sport. Mjölken i fråga är komjölk som kon producerar för sin kalv som behöver dias för att växa, inte för att använda som sportdryck då kalvar ej utövar sporter”, skriver en annan.

Flera reagerar också på att Arla i sin reklam skriver att mjölken används av OS-truppen.

”Men bara för att den används av sportutövare betyder det inte att det är en dryck särskilt bra och lämpad för sportande människor. Ett bättre namn hade då varit "OS-truppens egen sportdryck", men Arla menar att deras komjölk är 'naturens egen' och att det är en särskild naturlig dryck för människor", skriver en anmälare.

Också till Reklamombudsmannen har det kommit in flera anmälningar rörande Arlas reklambudskap "naturens egen sportdryck". RO har inlett ett ärende och Arla har nu några veckor på sig att yttra sig om anmälningarna.

– Vi anser inte att vår reklam är vare sig missvisande eller vilseledande. Vi har använt oss av ”naturens egen sportdryck” i snart fyra år och nu plötsligt kommer det in ett stort antal anmälningar på kort tid. Det är ganska uppenbart att det är samordnat. Av vem får andra spekulera i, säger Daniel Emilsson, pressekreterare på Arla, till Dagens Media.

Arla står fast vid sitt reklambuskap och har inga planer på att ändra reklamen.

– Vi fokuserar på det positiva i hur nyttigt och naturligt det är med mjölk och mejeriprodukter. Konsumentverket har inte hört av sig till oss och så vitt vi vet har de inte inlett något tillsynsärende, men om de hör av sig kommer vi givetvis svara. Reklamombudsmannen däremot kontaktade oss innan jul och vi ser över de anmälningarna nu.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt