Kommunikations- och PR-chef till Sverige för UNHCR

Som Kommunikations- och PR-chef bär du det övergripande ansvaret för Sverige för UNHCR:s kommunikations- och PR-aktiviteter. Du säkerställer närvaro i press, media och sociala medier och skapar uppmärksamhet kring. Du är van att bearbeta press och media samt en mycket god skribent. Du har ett starkt strategiskt fokus men samtidigt förmågan att arbeta operativt vid behov. Du har en koordinerande roll när det gäller att hålla ihop tonalitet och varumärke så att allt som kommuniceras blir enhetligt. Samtidigt är det av stor vikt att du har djup digital förståelse för att på bästa sätt kunna driva vår digitala kommunikation framåt med mål att skapa resultat och effekt. För att lyckas i din roll och trivas med ditt uppdrag är du trovärdig och övertygande i din personlighet samtidigt som du är kreativ och drivande i din yrkesroll. Du har personalansvar för tre personer i kommunikationsteamet och rapporterar själv till Generalsekreteraren.


Exempel på arbetsuppgifter

  • Strategi - Vidareutveckla och driva på kommunikations- och PR strategi för att skapa medvetenhet om flyktingar och UNHCR:s arbete.
  • Varumärke – Öka kännedomen om varumärket i Sverige.
  • Media/PR - Proaktivt arbeta för att öka organisationens närvaro i sociala och traditionella medier, speciellt i samband med katastrofer.
  • Öka medvetenheten - Leda och samordna proaktiva kommunikationskampanjer och aktiviteter.
  • Personal – Ansvara för medarbetarna på kommunikationsteamet på kontoret i Stockholm samt bygga relationer med kommunikationskollegor på UNHCR:s Regionala kontor för norra Europa samt i Genève och Köpenhamn.
  • Ledarskap – Som en del av ledningsgruppen bidra med ett starkt och visionärt ledarskap, i utvecklingen och genomförandet av Sverige för UNHCR:s övergripande strategi.


Din bakgrund

  • Akademisk utbildning eller motsvarande utbildning inom marknad/kommunikation/PR.
  • Tidigare erfarenhet av att ha jobbat med strategisk kommunikation, PR och/eller påverkansarbete med fördel insamlingsarbete/fundraising.
  • Erfarenhet av digital kommunikation.
  • Du är en mycket god skribent och har erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som operativt med press och media.
  • Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Du står bakom UNHCR:s arbete och värderingar.
  • Det är meriterande om du tidigare har jobbat inom en humanitär/idéburen organisation eller haft kunder inom den sektorn.
  • Kunskap och erfarenhet av internationella organisationer är meriterande.


Vi erbjuder:

Hos oss arbetar du med engagerade kollegor i en snabbt växande organisation. Du är en del av det globala arbetet för att skydda människor som har tvingats fly sina hem. Du arbetar i en både affärsdriven och värdedriven internationell miljö.


Mer om tjänsten

I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM i urvalet. Har du frågor kring tjänsten och processen, välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Camilla Waernelius och Olivia Rehn Olofsson på 08-555 290 00. Då det stundtals är många som ringer, går det även bra att maila frågor till: cw@kimm.se eller or@kimm.se

Vi tar inte ansökningar via mail. Varmt välkommen med din ansökan snarast, dock senast 7 april.

Skicka din ansökan till med rubrikraden Dagens Media Jobb.