"Trodde aldrig jag skulle tappa räkningen på lejon"

2016-06-24 14:16 Niclas Rislund  

CANNES LIONS 2016. Med sex kategorier kvar har Ingo redan säkrat hela 17 stycken lejon.

De båda kampanjerna "Le Bon" för Lidl och "The Swedish number" har vunnit brett i flera olika kategorier.

Sammanlagt har Ingo nu – med sex kategorier kvar – kammat hem hela 17 stycken lejon i Cannes Lions: 1 Grand Prix, 4 guld, 7 silver och 5 brons.

Över 40 000 bidrag från hela världen har tävlat.

– Jag trodde ärligt talat aldrig att jag skulle råka ut för att tappa räkningen på vunna lejon i Cannes, säger Josefine Richards.

Joachim Ewert:

– Det känns helt underbart, hur kul som helst.

Varför tror ni att det gått så bra för er i tävlingen?

– Båda kampanjerna gör mottagaren till en del av kampanjen, det tror jag är en del i framgången. Det skapar ett större engagmang, och är äkta, säger Håkan Karlsvärd, vd på Ingo.

Josefine Richards:

– Vad som också är tydligt är att jobb som går bra här nere måste leverera affärsnytta, driva försäljning. Det räcker inte med en rädda-världen-kampanj.

Håkan Karlsvärd:

– Det finns ju också moment som vi inte kunnat förutse, att Obama skulle bli en del av vår kampanj till exempel.

– Och senast i tisdags satt vår statsminister i morgonsoffan och pratade om hur stolt han var över kampanjen.

Vad ser ni annars för trender i Cannes Lions?

– Det digitala fortsätter att dominera bland inskicken. Och data – till och med en Rembrandtmålning byggs upp av ettor och nollor. Ändå är det många kampanjer som utgår från upplevelser i verkligheten som vinner, säger Josefine Richards.

Julia Blomquist:

– Jag tycker att man ser mycket jobb som inte är traditionella kampanjer utan snarare tjänster och produkter.

Vad betyder det för er som byrå att vinna i Cannes?

– Det skapar ett enormt självförtroende, och en kraft internt. Det är extremt viktigt för oss, säger Håkan Karlsvärd, och fortsätter:

– Vi presterar på topp – i världen. Vi är den byrå i vårt nätverk som hittills plockat hem flest awards.

Förra året plockade svenska byråer tillsammans hem totalt 24 lejon. Redan nu har 42 lejon delats ut till svenska byråer.

– Det är lite av ett trendbrott, efter några år där Sverige haft en ganska dålig utveckling, med undantag för Van Damme-kampanjen, säger Håkan Karlsvärd.

Björn Ståhl, cd på Ingo, följer framgångarna hemifrån.

– Det är ett kvitto på att vi verkligen ligger i framkant, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Det är ett kvitto på att vi gör rätt, vi har alltid ett internationellt perspektiv på det vi gör, vi tittar inte så mycket på Stureplan.

Du har tävlat många gånger i Cannes – hur värderar du själv vinsterna i år?

– Det här är mitt mest framgångsrika år någonsin. Och då återstår ändå några kategorier.

– Jag måste säga att det var lite överraskande, jag kunde inte förutse den här framgången.

– Och att vi i Sverige har två byråer som levererar på den här nivån tycker jag är kul. Det är imponerande att ett så litet land kan levererar 45-50 lejon.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt