Skrällförsäljningen – Forsman & Bodenfors till MDC

2016-12-27 14:00  

ÅRET SOM GICK. Forsman & Bodenfors vill expandera utomlands.

Sveriges mest framgångsrika reklambyrå genom tiderna – och en av de få kvarstående oberoende byråerna – fyllde 30 år och förvånade alla när det i juni avslöjades att byrån säljs.

Nya ägare är det amerikanska börsnoterade nätverket MDC Partners, som sedan tidigare äger CP+B i Sverige.

Enligt styrelseordföranden Anna Qvennerstedt hade Forsman & Bodenfors träffat i stort sett alla stora nätverk innan affären med MDC. Anledningen till försäljningen är att byrån vill expandera utomlands.

– Vi har vuxit ur vår marknad, så vi måste ta ett steg i internationell riktning. ¬Sedan behöver vi också ett nytt äventyr. Det är omöjligt att bibehålla engagemanget genom att sitta och jäsa på sin ¬position. Ett nytt äventyr är avgörande för att byrån ska kunna överleva.

2016 försvann också en av de sista stora fristående pr-byråerna i Sverige när Jung Relations blev uppköpta av Hallvarsson & Halvarsson Group, där även Springtime ingår sedan tidigare.

– Vi har fått förfrågan många gånger ¬tidigare men inte varit intresserade. Vi kommer att vara oberoende men kunna utvecklas tillsammans, och vi får behålla Jung, vilket är viktigt för oss, säger grundaren Claes Bodén.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt