Så vann talivetavsig.se över Flashback

2015-10-13 06:08 Frida Nygren  

Sajten talivetavsig.se sökoptimeras för att hamna över Flashback:s självmordstråd.

Söktermen "ta livet av sig" googlas över tusen gånger i månaden och varje dag begår fyra personer självmord i Sverige. Under en lång tid har en Flashback-tråd legat längst upp på Googles resultat. I tråden finns tips på hur man tar livet av sig samt kommentarer som uppmuntrar användarna att göra just det. 

Det fick sökoptmeringsföretaget Flighton att bygga samt optimera upp en sida med ambition om att erbjuda hjälp till de människor som googlar på denna term.

– Det är en så viktig fråga för oss. Både jag och min kollega har haft människor i vår närhet som har tagit sina liv och vi vill bara att detta ska sluta. Vi känner att vi som har denna kunskapen samt kompetens inom sökmotoroptimering ska använda den för att hjälpa människor som söker gensvar på sina mindre bra frågeställningar eller tankar, säger William Chand, som är presskontakt på Flighton.

Han fortsätter:

– Vår ambition med talivetavsig.se är att på ett motiverande sätt kunna erbjuda hjälp samt inspiration. Detta tror vi kan bidra till att dessa människor bryter detta negativa tankemönster. Vi vill ta bort tabun kring självmordsfrågor då vi tror att öppenhet gällande dessa frågor kan få människor att våga ventilera sina känslor utan att behöva skämmas.

Hur lyckades ni?

– Det är många olika faktorer som spelat in. Vi har djupdykt i Googles algoritm, vi har skapat en sida med kvalitativt material där det händer grejer. Vi har bland annat ett forum där människor får skriva av sig och RSS-flöden som är kopplade till Spotify.

Planen är att en ny sajt ska skapas och även den sökoptimeras över Flashback-tråden inom det här året och att just den tråden ska hamna på andra sidan när man söker på orden "ta livet av sig".

Frida Nygren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt