PHD:s byråchef om första året i Göteborg: "Tanken är att vi ska växa"

2016-03-04 13:19 Amanda Törner  

Byråchef Julia Kronberg berättar om första året i Göteborg och målsättningarna framåt.

För ett år sedan öppnade mediebyrån PHD kontor i Göteborg, med syftet att stärka samarbetet med befintliga kunder i Väst- och Sydsverige. Enligt PHD själva var beslutet att satsa på Göteborg vågat, då marknaden är relativt liten med 10 redan etablerade byråer.

– Vi upplevde en del misstro från övriga branschen när det gällde att slå sig in på marknaden. Många trodde nog att vi främst skulle förvalta internationella kunder, eftersom PHD är en internationell byrå, och undrade hur det skulle gå, säger Julia Kronberg, byråansvarig för PHD Göteborg, till Dagens Media.

Hon menar vidare att man ett år senare har motbevisat de som tvivlade på etableringen i Göteborg. Nu jobbar man med varumärken som Mat.se, Dr Oetker, Crescent, Björnkläder och Sector Alarm, och har enligt PHD själva en ekonomisk tillväxt på 400 procent.

– Vi hade inte någon helt tydlig strategi när vi började, utan valde att köra på och känna på marken vad som kunde fungera. Vår mission bestod i att vara ute och träffa så många potentiella kunder och samarbetspartners som möjligt. De kunder vi har fått in under året har varit sådana som suttit med andra byråer men funnit vårt erbjudande bättre, men också de som aldrig jobbat med en byrå tidigare. Vi har mött många olika utmaningar, fortsätter Julia Kronberg.

Framgången menar hon ligger i den lokala närvaron, och övertygelsen att man har ett erbjudande som kan tillföra mer än de andra byråerna.

– Sedan är såklart en av våra största resurser våra medarbetare, som är ett gäng väldigt drivna och engagerade människor.

Vad har ni för målsättning i den närmaste framtiden?

– Nu är fokus på att köra full fart framåt. Tanken är att vi ska växa ytterligare vad gäller både kunder och omsättning. Just nu håller vi på och rekryterar nya medarbetare, så att vi kan bli ett ännu mer dynamiskt kontor med en bra sammansättning av olika människor.

Julia Kronberg är även en av grundarna till initiativet Byråbaren i Göteborg. Syftet är att skapa ett forum för kunskapsöverföring och inspiration som kan främja relationer och nya samarbeten, som slutligen ska gynna kunderna.

– Traditionellt sätt har det varit lite frostigt mellan reklam- och mediebyråer, och kunderna har haft svårt med vart gränserna går mellan de olika disciplinerna. Vid Byråbarens möten får inga kunder eller medier delta, för att på så vis utesluta de maktstrukturer som vi på mediebyråsidan äger. Vi hade vårt andra möte igår, och hittills har reaktionerna varit väldigt positiva. Det har redan gett resultat i form av nya samarbeten mellan reklam- och mediebyråer.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>