Ny startup väljer byrån Nocnoc

2017-05-18 09:56 Mathias Asplund  
Med den nya tjänsten kan du buda på tomma hotellrum. Pressbild/Dib hotel

Malmöbyrån Nocnoc ska ta fram en plattform för nya hotelluppstickaren Dib hotel. "Hotellen är beredda att sälja en hotellnatt för 30-50 procent av ordinarie priset", säger startupens grundare Timothy Walentynowicz.

Nystartade Dib services lanserade nyligen sin hotelbokningstjänst Dib hotel. Med de nya tjänsten ska kunderna kunna lägga bud på hotellrum som annars riskerar att stå tomma.

En winwin-situation för båda parter.

– Vi är i uppstartsfasen men vi har redan lyckats knyta några av de starkaste hotellen till vår tjänst. Eftersom hotellen inte gärna vill skylta med sina namn i samband med riktigt låga priser så kan vi inte berätta vilka det är. Samtidigt är hotellen beredda att sälja en hotellnatt för 30-50 procent av det ordinarie priset, säger ägaren och grundaren Timothy Walentynowicz i en kommentar.

Timothy Walentynowicz och Fredrik Jones grundade Dib hotel 2015. Ett hundratal hotell har hittills anslutit sig i Skandinavien och Balkan.

I höstas tog bolaget in 3 miljoner kronor i riskkapital från Oscarson invest, med Mekonomens vd Pehr Oscarsson bland delägarna, enligt Breakit. Pengarna skulle användas till marknadsföring och för att förbättra den artificiella intelligens som ska räkna ut sannolikheten för att olika hotell accepterar ett visst bud.

Nu ska Dib hotel ta hjälp av Malmöbyrån Nocnoc för att skapa plattformen för varumärket och dess framtida kommunikation.

– Nocnoc har en gedigen strategisk kompetens och de har visat stor förståelse för vår affär och plattform. Men framförallt är det deras kreativa lösningar som gör att vi nu ger Nocnoc det övergripande ansvaret för vår kommunikation, säger Sammy Pergament, vd på Dib hotel.

Hotellen har vanligtvis en beläggning på 60 procent, enligt bokningstjänstens grundare. Det innebär isåfall att nästan hälften av rummen står tomma en normal dag. Därför tror grundarna att det finns ett stort intresse från hotellen att hitta ett sätt att öka beläggningen, utan att skada sitt varumärke genom att "rea" ut rummen billigt.

– Det här är en mycket spännande och sympatisk tjänst som möjliggör en bra affär för både hotell och gäst. Och vi ser fram emot att få vara med på Dib hotels resa mot att bli den mest effektiva budgivningstjänsten i världen, säger Peter Nilsson, vd och projektledare på Nocnoc.

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt