"Mobilen blir den största kanalen globalt"

2016-12-30 17:00 Viktor Ek  
Foto: Janne Naess

JULENKÄT. Mattias Behrer, vd på Dentsu Aegis, säger att svenska annonsörer måste göra en rejäl uppryckning mobilt.

Vilken var den största branschhändelsen 2016?

– Försäljningen av Forsman & Bodenfors. Förutom en överraskande avyttring av en stolt nationalklenod också ett tydligt tecken i tiden på den ökade betydelsen av nätverkslösningar, en exponentiellt ökande hyperkonkurrens, branschglidning och att ingen disciplin eller aktör kan hantera den nya marknadskomplexiteten själv.

Vad är ditt nyårslöfte?

– Att fortsätta bygga Sveriges starkast integrerade kommunikationsnätverk. Och att gå från flexitarian till vegan.

Sia om din bransch: Vad händer 2017?

– Mobilen blir den största kanalen globalt, där Kina och USA leder vägen och svenska annonsörer gör och måste göra en allvarlig uppryckning. Personaliserad masskommunikation kommer gå från prat till faktisk handling och varumärkesupplevelser gifter sig med sälj när fler klarar att utnyttja den pågående konvergensen mellan media, innehåll och kommers – drivet av tech och data, säger han och fortsätter:

– Professionella marknadsförare kommer på allvar ta steget från att bara kommunicera värde till att faktiskt skapa det – och alla andra slås ut – parallellt med att media och teknologi blir en lika viktig motor för kreativitet och content som tidigare omvänt.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt