Klarna till OMD

2016-03-07 11:21 Erik Wisterberg  

Klarnas svenska byråkonstellation tar form. Nu får OMD uppdraget att ratta bolagets medieköp.

Dagens Media kunde i november berätta att det hajpade betallösningsföretaget Klarna var på väg till reklambyrån DDB. Detta efter att tidigare ha arbetat med olika byråer på projektbasis.

Nu har Klarna även för första gången valt en långsiktig svensk mediebyråpartner. Det blir OMD som får uppdraget att optimera Klarnas medieköp och strategier.

Samarbetet har redan smygstartat.

– Det råder inget tvivel om att OMD är väldigt bra på det man gör. Vi tycker OMD har visat ett stort kunnande och engagemang, och vi har ett delat synsätt på vad som är viktigt för att bli framgångsrika i en alltmer komplex marknad. OMD har spelat en viktig roll för oss i arbetet med den reklamkampanj som Klarna precis har lanserat. Vi ser fram emot det fortsatta samarbetet, säger Martin Wassborn, ansvarig för konsumentmarknadsföring på Klarna, i ett pressmeddelande.

Klarna lanserade nyligen den första kampanjen med DDB som huvudbyrå. Under payoffen ”Smoooth” vill Klarna kommunicera hur enkelt och smidigt det är att använda bolagets betallösningar.

Dagens Media kunde nyligen berätta att Carol Hargrave, högsta chef för Klarnas marknadsföring och varumärke, lämnade bolaget efter bara ett år.

I slutet av förra året lämnade även Niklas Angergård Klarna. Han hade tidigare jobbet som "vice president brand & marketing".

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>