Ikea väljer Carat

2016-10-28 11:36  
Ikeas varuhus i Helsingborg. Foto: Ikea.

Ikeas svenska mediebyråpitch är avgjord. Valet blev Carat, vilket innebär att samarbetet med MEC avslutas.

Efter att Ikeas svenska mediebyråpitch avslutats står det klart att valet föll på Carat.

– Carat gjorde en väldigt bra pitch och visade verkligen att de vill hjälpa oss att fortsatt vara ett av Sveriges mest omtyckta varumärken. Och att ta oss vidare i vårt arbete mot ännu mer datadriven och insiktsfull kommunikation där våra egna medier blir allt viktigare för att nå ut och in till de många människorna, säger Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef för Ikea Sverige, i en kommentar.

– Det här känns fantastiskt bra. Ikea är ett av de finaste varumärkena vi har i Sverige, och har dessutom en otroligt kunnig och sympatisk marknadsavdelning. Det ska bli otroligt roligt att få jobba med dem framöver. Jag uppelver att de är modiga och verkligen vill driva en utveckling tillsammans med oss, säger Nike Carlstoft, vd Carat i Sverige, till Dagens Media.

Vad hoppas ni kunna hjälpa Ikea med?

– Vårt fokus genom pitchen har legat på datadriven marknadsföring, och hur vi kan nyttja konsumentinsikter för att skapa en ännu bättre kommunikation. Det är vad jag hoppas och tror att vi kommer att kunna hjälpa Ikea med framöver.

Det nya samarbetet innebär att samarbetet med MEC avslutas.

– Vi har många framgångsrika och roliga år bakom oss med MEC som är en av Sveriges bästa och mest engagerade mediebyråer. Och lika roligt som det är att hälsa Carat välkomna till Ikea, lika tråkigt är det att lämna våra goda vänner och kollegor på MEC, fortsätter Patrik Nygren-Bonnier.

Mec:s vd Daniel Collin tackar för samarbetet i en avskedshälsning till den mångåriga kunden:

 

Tack IKEA!

Efter så många år tillsammans har vi kommit att lära känna IKEA – kanske till och med bättre än många av era medarbetare.

Tillsammans har vi utvecklat mediebranschen med nya kreativa format, nya sätt att köpa media och till och med nya samarbetsformer, vilket inte bara utvecklat oss som företag, det har även varit en källa till positiv energi, till engagemang och den härliga känslan att ha varit delaktiga i era framgångar.

Så – tack för alla dessa lärorika år, med ständigt lika spännande samarbete!

 

Redan i somras stod det klart att Ikea väljer Dentsu Aegis, där svenska Carat ingår, och Group M som globala mediebyråsamarbeten. Det innebar att varje lokal marknad kan välja en byrå i något av de nätverken.

Det globala värdet av uppdraget uppskattas vara drygt 3,3 miljarder kronor.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt