IDG-chef bryter sig loss – startar konkurrerande bolag

2016-01-21 15:15 Erik Wisterberg  
IDG flyttar snart till nya lokaler på Södermalm – men Christofer Björkvall lämnar förlaget för att starta eget. Foto: IDG.

Han grundade IDG:s contentbyrå – nu startar Christofer Björkvall eget.

Christofer Björkvall grundade tillsammans med den dåvarande vd:n Christer Björkin IDG:s content marketingbolag IDG Content Marketing Services.

För närvarande har Christofer Björkvall titeln ”vice president strategic accounts & marketing services”, vilket innebär att han är högsta chef för IDG:s marknadsföringstjänster.

Nu, kan Dagens Media berätta, planerar Christofer Björkvall att starta en egen content-byrå. Enligt uppgift till Dagens Media sker det i samarbete med redan existerande byråer på marknaden.

– Det stämmer, men jag kan av juridiska skäl inte berätta så mycket mer om det nu, säger Christofer Björkvall till Dagens Media.

Han bekräftar dock att starten av den nya content-byrån sker i samarbete med ”andra aktörer”. Klart är också att verksamheten inte kommer att ha någon koppling till IDG:s verksamhet.

I mars 2015 fick IDG:s vd Christer Björkin flytta på sig – då IDG:s Englandschef Kit Gould klev in och tog över vd-stolen även i Sverige.

Hans ambition var att ”strukturera om” och ”ändra bolaget för att öka farten”. Snart kunde Dagens Media berätta att förlagets tekniktitlar skulle bantas kraftigt, och att en större chefskarusell genomfördes.

Nyligen rapporterade flera medier om att IDG på global nivå kunde vara på väg att säljas efter att företaget anlitat av Goldman Sachs. I ett mejl till Dagens Media skrev IDG:s globale kommunikationschef Josh London att samarbetet med Goldman Sachs syftar till att ”utreda företagets strategiska alternativ framåt”.

Christofer Björkvall säger att hans beslut att lämna IDG efter fyra år inte har något samband med turbulensen på IDG.

– Jag har länge tänkt på att bli entreprenör. För mig är tiden – och marknaden – mogen. Mitt beslut att starta en egen verksamhet är inte på något sätt kopplat till det som sker på IDG, utan det är ett helt och hållet personligt beslut, säger han.

Christofer Björkvall värvades till IDG 2012, och kom då från Microsoft där han varit pr-chef i elva år. Han lämnar IDG den sista januari och ersätts av Britta Liljegren.

Content marketing är en växande disciplin, men som Dagens Media tidigare har berättat om är det många aktörer som slåss om kakan, vilket har lett till att många renodlade content marketing-byråer har haft problem med låg lönsamhet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt