Haveri för sociala medier-byråns namntävling på Facebook

2014-04-11 10:16  

Tommy Sollén och Karin Eriksson vände sig till Facebook för att få namnförslag till sin nya sociala medier-byrå. Men det dröjde inte länge innan tävlingen havererade och omröstningen blev hackad.

Tommy Sollén och Karin Eriksson ville visa att de lever som de lär och utlyste därför en Facebook-tävling för att komma på ett namn på duons nystartade sociala medier-byrå.

Målet var att på ett annorlunda sätt få engagemang och spridning kring den nya byrån. I prispotten är en lunch-dejt med Tommy Sollén och Karin Eriksson där deltagarna får personlig rådgivning om hur de kan förbättra sin närvaro i sociala medier med sitt personliga- eller företagets varumärke.

Men det dröjde inte länge innan tävlingen, som gick live igår, spårade ur.

Snart blev det kaos i kommentatorsfältet då folk hade svårt att förstå tävlingsreglerna. Dessutom hackades röstningen vilket gjorde att byrån i morse tvingade stänga tävlingen.

Detta efter att Tommy Sollén och Karin Eriksson fått in över 4000 tyska byrånamn som förslag.

En av dem som reagerat på den havererade tävlingen är Nöjesguidens webbredaktör Pelle Tamleht, som själv gav sig in i tävlingen med namnförslaget "HJÄLP". Vid en tidpunkt igår hade hans förslag 96 procent av rösterna.

– Det var ju inte meningen att förstöra deras kampanj, men det här är ett rätt tydligt exempel på hur sociala medier funkar, säger Pelle Tamleht till Dagens Media.

Tycker du att byråns tävling verkar vara lyckad?

– Om det finns en masterplan bakom den skulle jag säga att det har blivit en succé, den är ju viral om inte annat.

Hur kom du på namnet "HJÄLP"?

– Jag tänkte att det speglar deras erbjudande bra, som jag förstår det hjälper de företag och organisationer med sociala medier.

Vad tror du oddsen blir för att byrån väljer ditt namn även om det får flest röster?

– Det är tyvärr inget jag skulle ta gift på, men vi kan väl göra en vadslagning om det i sociala medier. En lunch vore i vilket fall gott!

På byrån är man dock nöjd, trots den hackade omröstningen.

– Ja, men det har gått bra. Vi har fått in över 50 förslag, även fast vi fick stänga ner omröstningen. Så nu får vi ta ett av de förslagen som vi fått in, säger Karin Eriksson till Dagens Media.

Flera av förslagen har en ironisk ton, och de absolut populäraste – ”HJÄLP” – skulle kunna vara ett av de mindre seriösa, eller tvärtom, uppger Karin Eriksson.

– Det har varit högt och lågt. Förslaget ”HJÄLP” kan man ju vinkla åt olika håll, jag vet inte om det är ironiskt eller inte. Men vi kommer att se över alla förslag och välja ett, säger hon.

Kan du se ironin i att en sociala medier-byrås omröstning blir hackad i sociala medier?

– Den risken finns ju alltid. Vi var förberedda på hur vi skulle hantera problem om det blev negativt. Samtidigt så vill vi leva som vi lär när det gäller att använda sociala medier, vara relationsskapande och skapa engagemang.

Under dagen kommer byrån sätta sig ner för att diskutera de olika namnförslagen. Vilket förslag som vinner, och blir det namn som byrån kommer att bära, annonseras idag eller i början av nästa vecka.

Dante Thomsen

Pär Ullrich

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt