Gullers Grupp köper byrå

2016-02-23 11:30 Erik Wisterberg  

Gullers Grupp fortsätter sin offensiv. Nu köper pr-byrån in sig i Rodolfo – specialiserad på digital kommunikation och innovation.

Dagens Media kunde nyligen, i nummer 3 2016, berätta att Gullers Grupp nådde 90 miljoner kronor i byråintäkt i fjol.

En delförklaring är uppköpen av Klarsyn och Nordisk kommunikation samt den nystartade filialen Gullers Syd.

Ekonomin är stark, då även rörelsemarginalen ökade. Redan då flaggade vd:n Hans Gennerud för fler uppköp.

– Vi kommer att förstärka inom det digitala, sade Hans Gennerud då till Dagens Media.

Nu köper Gullers Grupp in sig i byrån Rodolfo, kan Dagens Media berätta. Det är en byrå som är nischad mot innovation och digital kommunikation. I personalstyrkan finns både traditionella reklamare parat med utvecklare och psykologer.

– Det är en väldigt duktig byrå som har en attityd, utvecklingsmiljö och kultur som vi tycker är bra, säger Hans Gennerud till Dagens Media.

Gullers Grupp köper en mindre del av byrån. Hans Gennerud vill inte avslöja hur stor ägarandelen är, eller köpeskillingen. Förvärvet sker dock med kontant betalning.

Rodolfo ska fortsätta att agera under eget varumärke.

– Vi vill jobba tillsammans med utgångspunkten i två plattformar för att se vad vi kan göra tillsammans kreativt och kommunikativt. Skulle vi slås samman blir det lätt ett och samma, vi vill ha dynamiken, säger Hans Gennerud.

Vad kan Rodolfo som ni inte kan?

– Vi har funnits i 27 år, och de i fyra år. Rodolfo har haft ett fokus på digital kompetens och innovation när de byggt upp sin verksamhet. Genom samarbetet med dem kan vi få en skjuts digitalt och skapa en kraft som blir extremt stark.

Enligt uppgift till Dagens Media köper Gullers Grupp i förstaläget 25 procent av byrån.

Rodolfo och Gullers Grupp inleder samarbete.

Den svenska pr-kartan ritas nu om, då internationella nätverk och stora svenska byråer köper upp mindre snabbfotade aktörer. Hallvarsson & Halvarssons uppköpsoffensiv – där byrån svalt aktörer som Springtime och Jung – är ett tydligt exempel på den svenska nivån. Internationella nätverk har i sin tur svalt byråer som Prime och Deportivo.

Hans Gennerud jämför branschen med formen på ett martiniglas, med en flora av nischade aktörer i ”foten”, ett allt smalare mellanskikt och en större topp, där de stora byråerna sväller. Utvecklingen med ”superbyråer” kommer att förstärkas, enligt Gennerud, som avslöjar att Gullers Grupp utvärderar ytterligare förvärv inom den närmaste tiden.

– Det är ambitionen, säger han.

Rodolfo har bland annat skapat uppmärksamhet med projektet ”Relaxed” för Viaplay då byrån skapade att autosvar för sociala medier. Målet? Att hjälpa folk att koppla av från stressen att ständigt vara tillgänglig – även under semestern.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>