Farfar läggs ner

2010-04-08 13:49 Martin Schori  

Idag fick personalen på Farfar beskedet att byrån går i graven.

Dagensmedia.se kan avslöja att den svenska reklambyrån Farfar, som har vunnit två digitala grand prix i reklam-VM Cannes Lions, begravs.

I morse anlände Mark Cranmer, chef för Isobar-nätverket, till Sverige för att ge de anställda beskedet.

– Det här har utan tvivel varit den värsta dagen i mitt yrkesliv, säger Mark Cranmer till Dagensmedia.se.

Isobar kommer att försöka erbjuda ett antal Farfar-anställda nya arbeten inom nätverket, säger han.

– För dem som är intresserade, ja. Vi vill värna om den svenska kompetensen inom digital media, säger han.

Mark Cranmers förhoppning är att även kunderna, som Nokia, ska stanna inom nätverket. Hur många kunder Farfar i dag har vill Mark Cranmer inte gå in på.

Beskedet var inte helt oväntat. Under hösten och våren har flera tunga kreatörer lämnat Farfar. Sist i ledet var grundaren Matias Palm Jensen, som sade upp sig i mars.

I samma stund valde upp tio till anställda att sluta. Från tidigare 40 bestod byrån plötsligt bara av 16 anställda.

– Farfar är kraftigt decimerat, sade Aegis Svergie-chef Göran af Klercker då till Dagensmedia.se.

Men nu går alltså byrån i graven.

– Jag tog jobbet som chef för Isobar i juni förra året. Sedan dess har vi försökt att hitta en sammanhållande strategi för nätverket globalt. Men vi kunde inte komma överens med Farfar om detta. Därför var vi tvungna att ta det här varumärket från marknaden, säger Mark Cranmer.

Han fortsätter:

– Det här leder också till att vi håller alla dörrar öppna inför framtiden. Men det var ett beslut som tas med sorg. Vi talar om männskors jobb och en byrå som gett mycket glädje till många människor.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt