Edelman Deportivo fortsätter vinna

2017-05-19 09:53 Madeleine Nilsson  
Hövdings cykelklocka för frustrerade London-cyklister.

Edelman Deportivo kammar hem en Webby Award.

Nyligen vann Edelman Deportivo ett guldägg för den Londonbaserade kampanjen ”Give a beep” för varumärket Hövding. Nu belönas samma kampanj även med en Webby Award.

”Give a beep” bygger på en så kallad ”flic button”, som skickade mejl till Londons borgmästare varje gång en frustrerad London-cyklist använde sin ringklocka. På så sätt väcktes uppmärksamhet kring säkerhet för cyklister samtidigt som Hövding byggde sitt varumärke på den brittiska marknaden.

Edelman Deportivo belönas med en Webby i kategorin Best Social Community Building and Engagement i Advertising & Media.

– Att vinna en Webby har varit en dröm för oss sedan vi startade Deportivo för sju år sedan. Att tävla mot det bästa på internet är så kul, för det är ju vad vi försöker göra varje dag med våra kunder – ta fram varumärkesstrategier och kampanjer som kan konkurrera om människors uppmärksamhet i deras vardag. Något som blir både viktigare och svårare varje dag, säger Mattias Ronge, strategichef på Edelman Deportivo.

Det blev dessutom ytterligare fyra svenska vinster i Webby Awards.

Spelutvecklaren Unity Technologies, med kontor i bland annat Stockholm, belönades för sin animerade kortfilm ”Adam”, som är skapad med bolagets egna spelmotor.

Dessutom prisades King, Åkestam Holst och McCann – som vinner People´s Voice, vilka röstas fram online bland finalisterna.

King belönas för kampanjen ”Free the Speech” på uppdrag av UD, med bland andra skådespelarna Emma Watson och Leonardo di Caprio.

Åkestam Holst vinner för Ikeas kampanj ”Ikea Retail Therapy”, som även vann ett guldägg, ett silver i The One Show och Diamantnyckeln.

McCann går å sin sida hem med en vinst för Utbildningsradions ”Bullying in Virtual Reality”, som med hjälp av VR ska ge insikt i hur det är att utsättas för mobbning.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt