De är nominerade i Young Lions

2015-04-15 09:00 Ylva Larsson  

Här är de svenska nomineringarna till Young Lions i Cannes.

Young Lions är en del av reklamtävlingen Cannes Lions och prisar unga kreatörer under 28 år som jobbar på byrå. Den svenska uttagningstävlingen anordnas av Komm och Getty Images och de team som vinner får åka ner och representera Sverige i Cannes Lions.

I år har kreatörerna, som tävlar i fyra olika kategorier, fått i uppdrag att ta fram en kampanj för den ideella organisationen Diabetesförbundet efter en brief. Årets jury består utav: Ulla-Karin Barrett, The Fan Club, Fredrik Simonsson, DDB, Mattias Ronge, Edelman Deportivo och Jacob Bergström, Silve.

Här är samtliga nominerade:

 

Design:

Kim Dion-Laplante och Ermir Peci, Essen International

Bidrag: Diabetesförbundet 2015

Bidragsbeskrivning:

Vi vill tillgängliggöra Diabetesförbundet genom att visa på öppenhet, sänkta trösklar för medlemskap och ett högre påvisat värde.

 

Rebecka Gustafson och Carl Bachmann, Scandinavian Design Group

Bidrag: Vi är med

Bidragsbeskrivning:

Ju fler som vet vad diabetes innebär och hur man kan undvika det, desto lättare blir det att stoppa den negativa utvecklingen. Diabetesförbundet får en kommunikativ identitet som visualiserar en rörelse för en hälsosam livsstil. Vi drar nytta av hälsomedvetenheten i samhället och människors vilja att prata om mat, motion och hälsa i sociala medier.

Genom att visualisera livsstilen istället för sjukdomen gör vi diabetes och Diabetesförbundet relevant för fler, eftersom alla tjänar på en hälsosam livsstil. Resultatet är en glad, dynamisk och inbjudande identitet som möjliggör och stödjer kommunikation i digitala och mobila kanaler.

 

Cyber:

Gustav Hallén och Gustaf Bielke, Satumaa Family Business

Bidrag: En ojämn status

Bidragsbeskrivning: För att öka förtroendet för Diabetesförbundet låter vi dess medlemmar beskriva sin vardag på Facebook under en vecka. Deras liv direkt in i andras vardag. Blodsockervärdet följt av en passande emoji sticker ut i nyhetsflödet och gör kampanjen sammanhängande. En liten insats per person ger en stor effekt totalt.

 

Mathias Svensson, Doe Blomberg Gottberg och Anton Ström, Scholz & Friends

Bidrag:Go Diabetes!

Bidragsbeskrivning: Som diabetiker måste du ha full kontroll på ditt blodsockervärde. Överallt och alltid. Något som är omöjligt för en utomstående att relatera till. Att läsa eller höra om en diabetikers vardag räcker inte för att förstå och engageras – man måste uppleva den. På Internationella Diabetsdagen utrustar vi tre kändisdiabetiker med GoPro-kameror och blodsockermätare. Vi låter sedan allmänheten ansvara för deras blodsockernivå och därigenom uppleva livet som diabetiker.

 

Samuel Skwarski och Anders Pålsson, JMW Kommunikation

Bidrag: Diabetesfadder

Bidragsbeskrivning: En ny plattform som kopplar ihop diabetiker med "tinder-teknik" för att kunna prata om sådant de inte orkar prata med anhöriga om.

 

PR:

Anna Anderberg och Isabelle Kåge, Friends Agenda

Bidrag: Tack vare

Bidragsbeskrivning:

Tack vare är en kampanj som hyllar och belyser vikten av intressepolitiskt arbete.

 

Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs, Cohn & Wolfe

Bidrag: Blodsockerfallet

Bidragsbeskrivning:

I samarbete med Gröna Lund döps Fritt fall om till Blodsockerfallet under en säsong. Kampanjen använder en intern jargong och igenkänningshumor i form av åkattraktionsliknelsen, för att skapa en vi-känsla diabetiker emellan. Den visar även potentiella medlemmar att Diabetesförbundet har muskler nog att både öka allmänhetens kunskap om diabetes och nå ut till politiker.

 

Print:

Malin Runefelt och Felix Bodin, Futurniture

Bidrag: 55 öre

Bidragsbeskrivning: 55 öre handlar om att väcka känslor och skapa ett engagemang, hos alla. Precis så som Diabetesförbundet verkar. Att hela tiden öka kunskapen och förståelsen kring diabetes genom att påverka allmänheten och beslutsfattare. Därför behövs varje medlemsskap.

 

Amanda Elefelt och Axel Bringel, Cohn & Wolfe

Bidrag: Diabetesspråket

Bidragsbeskrivning: Att nå fram till en grupp där sjukdomen har helt olika innebörd för de drabbade är komplicerat. Därför vill vi göra det enkelt. Vi ställer oss på diabetikernas sida genom att kommunicera på ett sätt som bara de förstår. Diabetesspråket. 21 mmol/L är ett livsfarligt blodsockervärde – en självklarhet för diabetiker och deras anhöriga. I en oväntad miljö där diabetiker inte är vana vid att mötas av sjukdomsrelaterade budskap fångar vi deras intresse. Även personer som inte alls är insatta i diabetikers situation blir nyfikna, då de är medvetet exkluderade ur budskapet. Genom ett personligt och rakt budskap i en oväntad miljö, får vi upp målgruppens ögon för Diabetikerförbundets livsviktiga arbete med intressepolitiska frågor. Ett första steg mot en ny medlem. Tack!

 

Fanny Svensson och Alexander Rehnby, Saatchi&Saatchi

Bidrag: Sockerhotet

Bidragsbeskrivning: Som diabetiker lever du under ett ständigt dödshot från ditt blodsocker, det har vi tagit fasta på vår annons. Men, många brukar säga att det är inte förrän man förstått att man inte är odödlig som man verkligen börjar leva. Och det är lite det som är grejen, för det är tufft att leva som diabetiker. Men det är fortfarande ett liv som är lika fantastiskt och lika värdefullt som vilket annat liv som helst. Och det livet ska inte vara krångligare och svårare än vad det egentligen behöver vara.

 

Vinnarna presenteras den 12 maj på Komms och Dagens Medias mingel.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt