Countquest interactive säljs – blir en del av Nordic morning

2016-02-26 09:36 Erik Wisterberg  
Fredrik Arnarp säljer Countquest interactive till Nordic morning. Foto: pressbilder Nordic morning/Adobe. | fotograf: Pressbild Nordic morning/Adobe.

Efter köpet av Ottoboni och födelsen av contentjätten Sitrus. Här är kommunikationskoncernens nya drag i Sverige.

Kommunikationskoncernen Nordic morning, med den finska staten som ägare, har under det senaste åren gjort stora förändringar i sin svenska verksamhet. Contentjätten Sitrus bildades genom sammanslagningen av JG Communication och Citat. Tidigare under 2015 köpte Nordic morning upp digitalbyrån Ottoboni.

Både Sitrus och Ottoboni har sedemera exporterats till Finland, där filialer har startats.

Nu tar Nordic morning nästa steg i sin resa från ett tryckeritungt bolag till att bli en spelare inom den digitala marknadsförningsvärlden.

Dagens Media kan berätta att koncernen nu köper svenska Countquest interactive, ett bolag specialiserat på datahantering och webbanalys.

– Det är ett led i vår långsiktiga strategi. Vi går mot datadriven kommunikation, tech och medier, säger Timo Lepistö, vd för Nordic morning till Dagens Media.

Konkret ska förvärvet stärka Nordic morning-bolagens förmåga att leverera inom området som populärt går under modeordet ”big data”. På ren svenska handlar det om att kunna samla in, bearbeta och analysera stora datamängder för att exempelvis att använda i marknadsföring och affärsutveckling.

– Ett stort problem för kunderna är hur man hittar och analyserar datan i gamla system. Countquest är en av de mest erfarna digitala analysfirman i Sverige, säger Timo Lepistö och tillägger:

– De växer, levererar en bra vinst och har ett gott kassaflöde.

Countquest Interactive har under de senaste åren ökat sin omsättning år för år. Enligt det senast tillgängliga bokslutet (för helåret 2014) landade omsättningen på 15,1 miljoner kronor och rörelseresultatet skrevs till 2 miljoner kronor.

Bolaget har tidigare, via ett moderbolag, ägts till 100 procent av Fredrik Arnarp – som nu cashar in.

Timo Lepistö vill inte avslöja hur mycket Nordic morning betalar för köpet, men uppger att köpet sker med kontant betalning.

Nordic morning, som nu ser Sveriges som sin huvudmarknad, minskade sin totala omsättning under 2015. Resultatet blev en mindre förlust, främst på grund av lönsamhetsproblem inom den svenska tryckeriverksamheten. Koncernen har även brottats med problem inom contentdelen, vilket man hoppas kunna vända i och med sammanslagningen av JG och Citat.

Nu har Nordic morning nått en struktur som bolaget är nöjt med i Sverige.

– Man ska aldrig säga att man är klar, men nu går vi in i en fas av organisk tillväxt i Sverige, säger Timo Lepistö.

Countquest ska även efter affären fortsätta att agera under eget varumärke.

Företaget är enligt egen uppgift ”den första och enda certifierade strategiska Adobe-partner som är specialiserad på Adobe Analytics”. Nordic Mornings mål är att skapa ett heltäckande erbjudande inom digital transformering via "spjutspetsvarumärken” som Sitrus, Ottoboni, Klikki, Edita och Seed – samt nu även Countquest interactive.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>