Cohn & Wolfe pressade sig in i pitchen – vinner Circle K

2016-02-16 13:32 Erik Wisterberg  
Marta Karlqvist fick nys om pitchen, och pressade sig in. Foto: Janne Næss/pressbild.

Bensinjätten Statoil förbereder sig för det stora namnbytet till Circle K. Cohn & Wolfe kammar hem jättekontot – trots att byrån inte var inbjuden i pitchen. "Vi armbågade oss in", säger vd:n Marta Karlqvist.

I maj börjar utrullningen av Statoils nya varumärke Circle K. Sedan tidigare jobbar Statoil Fuel & Retail med Starcom, SMFB samt F&B Factory. Dessa samarbeten är på europeisk nivå.

Nu har Statoil fuel & retail Sverige genomfört en pr-byrå-pitch för den svenska marknaden. Totalt åtta byråer bjöds in för att pitcha på storkontot, som förutom namnbytet även innefattar företagskommunikation, marknads-pr, hållbarhet, drivmedelskommunikation, employer branding, krishantering och public affairs.

Men det blev ingen av de på förhand inbjudna byråerna som kammade hem kontot, kan Dagens Media berätta.

Istället föll valet på Cohn & Wolfe – som bjöd in sig själva.

– Vi armbågade oss in. Det är vansinnigt roligt att vinna detta uppdrag och en fjäder i hatten för oss. Vi är Sveriges minsta bredaste byrå och detta uppdrag innehåller allt som vi kan, säger vd:n Marta Karlqvist till Dagens Media.

Lisa Vejlo, kommunikationsansvarig på Statoil Fuel and Retail Sverige, bekräftar att Cohn & Wolfe inte fanns bland de åtta ursprungliga byråerna.

– Cohn & Wolfe fick upp ögonen för att vi genomförde en pitch och hörde av sig. De passar väldigt bra in i vårt sätt att arbeta och har både spets och bredd, säger hon till Dagens Media.

I maj ska namnbytesprocessen inledas. Det handlar inte om att byta namn på alla stationer över en natt, utan utrullningen av det nya varumärket ska ske under ett års tid.

Exakt hur det ska kommuniceras är inte klart, förutom att Circle K ska fokusera på enkelhet för kunderna.

– Vi vill göra vardagen enklare genom att ta tillvara på våra kunders tid, säger Lisa Vejlo Degerman.

Vilka risker ser ni med att byta från det välkända varumärket Statoil till Circle K?

– Statoil är ett välkänt och omtyckt varumärke med trogna kunder. Vi ser att namnbytet ger oss möjligheter att nå ut till nya målgrupper som yngre och kvinnor.

Cohn & Wolfes vd Marta Karlqvist kan inte avslöja några siffror över hur byrån gick under 2015, då ägaren WPP är börsnoterad. Hon uppger dock att byrån är i en ”tillväxtfas” och rekryterar för att expandera.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>