Carat gör jätteuppsving i mediebyrårankning

2016-12-16 10:12  
Nike Carlstoft, vd på Carat. Foto: Janne Næss

Carat klättrar från tionde till förstaplats i svenska versionen av mediebyrårankningen Recma: "Ett resultat av målmedvetet arbete", säger vd Nike Carlstoft. Sett till konkurrenskraft och över tid behåller dock IUM förstaplatsen.

Carat ligger i topp i årets upplaga av Recma, en global undersökning av hur mediebyråer presterar.

Undersökningen baseras på en utvärdering av 14 globala mediebyrånätverk och spänner över 43 länder. Rankingen utgår från fyra huvudområden: Konkurrenskraft, momentum, resurser och kundprofil.

Det är åttonde gången under de senaste nio undersökningarna som Carat har hamnat på förstaplatsen i den globala rankningen, när alla parametrar sammanvägs. I år finns Mediacom på andraplats.

Carat har även gjort ett ordentligt uppsving i den svenska rankningen: från en tiondeplats till förstaplatsen i år.

– Vi är mycket glada för att bli rankade som nummer 1 och det är ett mycket positiv resultat av målmedvetet arbete. Det viktigaste för oss är att fortsätta utvecklas och göra våra kunder supernöjda, säger Nike Carlstroft, vd för Carat i Sverige, till Dagens Media.

Urban Hildning, vd på IUM, säger dock att det mest intressanta att titta på är konkurrenskraften – där parametrar som pitchinbjudningar, bibehållna kunder och nya kunder tas i beakting. Sett till konkurrenskraft och momentum toppas Recmas svenska ranking av IUM, som även är högst rankad sett över tid.

Urban Hildning förstår samtidigt att Carat klättrat.

– De borde ha klättrat i och med att de har vunnit så många nya kunder, säger han.

Den absoluta majoriteten av IUM:s kunder är lokala. Urban Hilding säger att branschen ofta mäter i omsättning och storlek – men att de största aktörerna inte nödvändigtvis har de bästa kompetenserna.

Han framhäver att de lokala svenska mediebyråerna och de medelstora många gånger är lönsammare, har längre relationer med sina kunder och uppfattas mer proaktiva.

– Vi är inte den största byrån och kan inte luta oss mot att nätverket vinner kunder åt oss. Då måste vi vilja mer och hitta de bästa kompetenserna. Och jag tycker vi har byggt ihop ett fantastiskt team, säger Urban Hilding och fortsätter.

– Det har varit viktigt för oss att bredda erbjudandet och utveckla det digitala erbjudandet. Vi är extremt dedikerade när vi går in i upphandlingar. Jag tror att proaktiviteten är anledningen till vi har så långa kundrelationer och att vi placerat oss i toppen de senaste fem åren.

Amanda Törner

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt