Börsprofilen Magnus Böcker investerar i Lynxeye

2016-03-29 12:02 Johanna Holmgren  
Lynxeye-grundarna Christian Ihre och Johan Ekelin tillsammans med Magnus Böcker, styrelseordförande i Blibros.

Börsprofilen Magnus Böcker köper in sig i strategikonsulten Lynxeye brand consultants. Med Böckers hjälp ska Lynxeyes satsning i Singapore och Asien utvidgas, samtidigt som planer läggs för etablering på fler internationella marknader.

Tillsammans vill Magnus Böcker och Lynxeye bygga en internationell svensk varumärkesauktoritet.

Lynxeyes medgrundare och vd Christian Ihre menar att Asien fortsätter att ha den största regionala tillväxtpotentialen i världen.

– Oavsett kortsiktig BNP-utveckling så kommer konsumentmarknaden att explodera av rent demografiska anledningar. En miljard nya konsumenter är på väg in i den konsumerande medelklassen, vilket är något som få bolag har förstått den verkliga magnituden av, säger Christian Ihre till Dagens Media och fortsätter:

– Den asiatiska marknaden är däremot mer komplex än vad många tror. Asien består av många olika och fragmenterade marknader och kulturer. Även inom Kina är skillnaderna mycket större än inom Europa. Detta gör att det är svårt att bearbeta marknaden utifrån ett samlat grepp och ofta upplever företag att potentialen därför är svårfångad.

Lynxeye har sen tidigare hjälpt internationella och svenska företag att hitta snabba sätt att bli relevanta med sina varumärken. De startade med Ikea i Shanghai, Volvos varumärkesstrategi med fokus på Kina, Volkswagen i Japan samt flera kinesiska bilvarumärken.

Enligt Christian Ihre är det en tillgång att vara ett svenskt varumärke i världen idag.

–  Sverige står för kvalitet, demokratiska och mänskliga värderingar, samt för hållbarhet, något som är attraktivt på många globala marknader idag. Vi ser också att intresset för oss som svensk strategikonsult ökar på den internationella scenen.

Magnus Böcker investerar i Lynxeye via sitt investmentbolag Blibros, som har som strategi att hitta tillväxtbolag i den digitala omvandlingen.

Mer om Lynxeye och Blibros

  • Lynxeye är strategikonsult med inriktning på varumärken, baserat i Stockholm och Singapore och drivs av grundarna, Christian Ihre och Johan Ekelin.
  • Lynxeye arbetar med att hitta rätt positionering för företag och varumärken i syfte att skapa lönsam tillväxt. Lynxeye har jobbat internationellt med varumärken som Volvo, Absolut, H&M, Spotify och TeliaSonera.
  • Bilbros är ett investmentbolag med säte i Singapore och Stockholm med fokus på investieringar i tillväxtbolag som deltar i den aktuella digitala omvandlingen.

Johanna Holmgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>