"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

De dominerar i Guldbladet

De dominerar i Guldbladet

"Inte så märkligt". Två byråer, OTW och Spoon, dominerar Guldbladet med nära hälften av nomineringarna i årets tävling.

Bokavård.se kampanjar mot köer

Bokavård.se kampanjar mot köer

"Var trötta på telefonköer". Genom att lansera onlinebokning av vårdbehandlingar vill sajten Bokavård.se råda bot på tidskrävande telefonköer.

Några av förra årets vinnare i Guldbladet.

Några av förra årets vinnare i Guldbladet.

De kan vinna Guldbladet i år

Prisas den 15 maj. Nu släpps nomineringarna till content marketing-tävlingen. Se hela listan här.

TV4 SKROTAR SIN LOKAL-TV
"Annonsörer vill ha räckvidd"

"Annonsörer vill ha räckvidd"

REPLIK. TV4:s programdirektör Viveka Hansson svarar lokal-tv-cheferna. 13

Nyhetschefer protesterar mot TV4

"Vet att vi gör skillnad". 15 av nyhetscheferna för TV4:s lokala sändningar riktar hård kritik mot ledningen. 3

Reklamköpens andel av BNP krymper

"Den strukturella förändringen en del av förklaringen". Reklamköpens andel av bruttonationalprodukten minskar, enligt IRM.

Villard lämnar Brindfors

Villard lämnar Brindfors

Efter tio år. UPPDATERAD. Rickard Villard, ecd på Lowe Brindfors, väljer att lämna reklambyrån.

”Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan”

”Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan”

Lowe Brindfors vd: "Vi har gjort en rejäl vändning". Reklambyrån har förlorat 110 miljoner kronor – på fyra år. Här är åtgärderna som stoppade pengabrasan.

Annons
Cdon slopar Klarna-samarbete

Cdon slopar Klarna-samarbete

"Det finns flera olika anledningar". Cdon planerar att säga upp samarbetet med kritiserade Klarna och istället lansera en egen fakturatjänst. 8

SVT:S VD EVA HAMILTON SLUTAR
”Ut i en okänd framtid”

”Ut i en okänd framtid”

Tänker inte gå i pension. Eva Hamilton jobbar kvar på SVT till dess att en efterträdare är på plats. Men hon kommer inte att stanna upp bara för att hon sagt upp sig, berättar Eva Hamilton för Dagens Media. 5

"Eva har skapat en fantastiskt fin stämning"

"Eva har skapat en fantastiskt fin stämning"

SVT:s styrelseordförande om avhoppet. SVT:s styrelseordförande Anna-Karin Celsing om att Eva Hamilton slutar. 1

Eva Hamilton slutar

"Har inga bestämda planer". SVT:s vd Eva Hamilton slutar efter åtta år på posten, skriver SVT i ett pressmeddelande. 8

Miljöpartiets utspel toksågas: "Det är årets politiska anka"

Miljöpartiets utspel toksågas: "Det är årets politiska anka"

Pr-experten: "Bottenlöst korkat". Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet. 30

MP vill vidta åtgärder mot näthat

Förvirring kring Åsa Romsons uttalanden till SR. UPPDATERAD. "Den som ansvarar för en blogg kan inte vara anonym", säger Åsa Romson, Miljöpartiets språkrör, till SR. Partiet möttes av kritik – och har nu gått ut med ett förtydligande. 4

Vice och Grolsch samarbetar

Vice och Grolsch samarbetar

Makode Linde är mentor. Lanserar plattformen Grolschstudios där kulturskapare kan få genomdriva drömprojekt.

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

"Vi är ledsna för det olämpliga innehållet". Som svar på ett klagomål delade flygbolaget en grovt pornografisk bild från sitt officiella Twitterkonto. 4

TV4 kan få böta för "Idol"

TV4 kan få böta för "Idol"

Kan tvingas betala 300 000 kronor. Ett nyhetsinslag om smink i SVT:s Rapport gav en missvisande bild anser Granskningsnämnden. Samtidigt kan TV4 få böta för "Idol".

Kvd.se knyter till sig Sjögran

Kvd.se knyter till sig Sjögran

"Sedan fotbollsgalan har hon en tydlig koppling till bilar". Fotbollsstjärnan Therese Sjögran ska göra reklam för begagnade bilar.

Löfbergs intar musikfestivaler

Löfbergs intar musikfestivaler

"Kaffe och musik går bra ihop". Vill bli sommarens festivalkaffe.

Karamellkungen fixar äggjakt

Karamellkungen fixar äggjakt

Ska engagera konsumenter i tävling. Karamellkungen ska i veckan sprida tiotusentals ägg runt om i Sverige. Målet är att skapa världens största äggjakt. 3

Tolv kan få lämna GT och KvP

Tolv kan få lämna GT och KvP

"Ännu inte klart". Tolv personer kan få lämna GT och Kvällsposten, enligt uppgift.

"Auktorisera lobbying"

"Auktorisera lobbying"

DEBATT. Ett frivilligt konsultregister i utbyte mot ackreditering till riksdagen är ingen dålig idé. Det skriver Johan Bobert, vd på pr-konsultföretaget Deliberately.

Byrån betalar svettiga medarbetare

Byrån betalar svettiga medarbetare

"Sammanhållningen har ökat". För att motivera till fysisk aktivitet belönar digitalbyrån Oh My medarbetarna med 50 kronor per träningstillfälle.

Svensk Fastighetsförmedling tar grepp om lokala Facebook-sidor

Svensk Fastighetsförmedling tar grepp om lokala Facebook-sidor

Har 130 lokala FB-sidor. Mäklarfirman Svensk Fastighetsförmedling satsar ytterligare på marknadsföringen på Facebook. Nu ska de lokala kontoren stöttas med hjälp av Solid Media Group.

Hotell-kampanjar igen

Hotell-kampanjar igen

"Ett stort intresse". Nöjesguiden gör en repris på förra årets hotellkampanj under Way Out West.

Metro nöjda med "Viralgranskaren"

Metro nöjda med "Viralgranskaren"

"Svarar på kritik när det förtjänar ett svar". Metros Jack Werner gläds åt satsningen "Viralgranskaren", som inte varit helt utan kontroverser.

Hiphop-stjärnan 50 Cent var på plats på MIPTV. Här syns han tillsammans med skådespelaren Omari Hardwick. Foto: Pressbild.

Hiphop-stjärnan 50 Cent var på plats på MIPTV. Här syns han tillsammans med skådespelaren Omari Hardwick. Foto: Pressbild.

Israel inspirerade under MIPTV

"Trenden är att det inte finns någon trend". I förra veckan gick den årliga tv-mässan MIPTV av stapeln i Cannes. Dagens Media bad tre produktionsbolagschefer att summera årets mässa. 2

Dokumentär nästa för Electrolux

Dokumentär nästa för Electrolux

Se trailern hos Dagens Media. Electrolux varumärke AEG står bakom en dokumentär om framtidens klädesindustri.

SUPERVALÅRET 2014
Blixthånar Reinfeldt efter DN-intervju

Blixthånar Reinfeldt efter DN-intervju

"Lite öppet mål". Socialdemokraterna i Stockholm följer upp Dagens Nyheters kritiserade Filippa Reinfeldt-intervju med en blixtkampanj. Men alla är inte imponerade. 6

Alex & Sigge anmäls för vinreklam

Alex & Sigge anmäls för vinreklam

"Lika lättdrucket som saft". Alex Schulman och Sigge Eklund anmäls till Konsumentverket för marknadsföringen av duons vin. 14

Hittahem utnyttjar mäklarbråket

Hittahem utnyttjar mäklarbråket

"Säljperspektivet saknas ofta." Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil. 1

Berghs-elev hyllar Halebop-kampanj

Berghs-elev hyllar Halebop-kampanj

BLOGG. Halebops kampanj Telefonkungarna är det bästa bidraget i Guldägget. Det skriver Fanny Lövenheim i Berghs Studentbyrås blogg på Dagens Media. 2

Ramlösa väljer M&C Saatchi som ny byrå

Ramlösa väljer M&C Saatchi som ny byrå

"Ett litet taggat gäng". Varumärket Ramlösa drar igång ett samarbete med reklambyrån M&C Saatchi. 1

Nöjesguiden hånar DN

Nöjesguiden hånar DN

"En något urspårad intervju". Judith Kiros, redaktör för Supervalbloggen på Nöjesguiden, plockar "russinen ur skämmighetskakan". 13

Fredagsmys ger sig in i chipskriget

Fredagsmys ger sig in i chipskriget

"OLW har vetat om oss hela tiden" Sedan 2009 har OLW, med hjälp av Åkestam Holst, sålt chips med reklamkonceptet "Fredagsmys". Nu får chipstillverkaren konkurrens från ett varumärke med just det namnet. 14

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se