Tipsa en vän om en artikel

"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
LÖRDAGSINTERVJUN
"Vi åt karp som kokats i sitt eget blod"

"Vi åt karp som kokats i sitt eget blod"

Vill visa mångfacetterat Sverige. Karin af Klintberg om julkalendern 2015, det nya projektet med Fredrik Lindström och "Historieätarnas" Ria-nominering.

Rolf Porseryd blir ny USA-korrespondent hos TV4

Rolf Porseryd blir ny USA-korrespondent hos TV4

"Det mest spännande man kan bevaka". Ska bevaka presidentvalet 2016. 2

Skapar spel på hackday

"Mycket bättre riggade nu". Dagens Nyheters och Dagens Industris gemensamma hackday har bland annat resulterat i spel som ska öka interaktionen med läsarna.

Festis vänder upp och ner på Nyheter24

Festis vänder upp och ner på Nyheter24

"Vår målgrupp förväntar sig det". Nyheter24 tar ett "radikalt grepp" om sajten. 3

IFK Göteborg blir rödvita

IFK Göteborg blir rödvita

Se filmen här. Laget byter ut de blåvita färgerna i den nya kampanjen.

Så var Berghs Grad Show

Så var Berghs Grad Show

BLOGG. Här är elevarbetena som imponerar på PR-bloggen.

Annons
Lidbom och Henley till Norstedts

Lidbom och Henley till Norstedts

"Bokbranschen kommer se väldigt annorlunda ut om fyra år". Otto Sjöberg värvar Olle Lidbom och Rickard Henley.

Gullers Grupp vinner regeringskansliet

Gullers Grupp vinner regeringskansliet

”Kommunikation ett viktigt redskap”. Här är de vinnande byråerna i regeringskansliets byråupphandling - Gullers Grupp plockar två av fyra ramavtal.

Lidl startar egen mat-tidning

Lidl startar egen mat-tidning

"Vill placera oss längst fram". Make Your Mark producerar Lidls nya kundtidning som ska motverka folks fördomar om produkterna.

Humor ska locka till festivalbussarna

Humor ska locka till festivalbussarna

Se filmen här. Partaj-skådespelerskan Ellen Bergström frontar Swebus kampanj.

Youtube inför köpknapp på reklamen

Youtube inför köpknapp på reklamen

"Kommer till Sverige." Youtubes Trueview-format blir en direktkanal till köp. 1

Här är veckans mobilraket

Här är veckans mobilraket

"Många artiklar som engagerade". Ökade sina unika webbläsare med 33,4 procent.

Storökning för Perfect Day Media – drar in 18 miljoner

Storökning för Perfect Day Media – drar in 18 miljoner

Siktar på intäkter på 35 miljoner kronor. Så går Hannah Widells och Amanda Schulmans bolag Perfect Day Media. 6

Reformklubben och BNG slås samman

Reformklubben och BNG slås samman

"Tycke uppstod". Pr-byrån Reformklubben köper upp kommunikationsbyrån BNG.

Fortum gör tidning av fakturabilagan

Fortum gör tidning av fakturabilagan

"Ett nytt grepp". Baluba Branded Content får uppdraget att nå Fortums kunder.

Ökade tittarsiffror för Eurovision

Ökade tittarsiffror för Eurovision

Tävlade mot Norge. Så många såg Måns Zelmerlöw gå vidare till finalen.

Stjärnsäljarna rejsar om Mindshares utmärkelse

Stjärnsäljarna rejsar om Mindshares utmärkelse

Se nomineringsfilmen. Här är de sju säljarna som kan vinna Purple People Award. 7

En gul penna till Sverige

En gul penna till Sverige

Totalt 13 svenska pennor. Forsman & Bodenfors tog hem Sveriges enda gula penna i reklamtävlingen D&AD.

Ny kund till Guts & Glory

Ny kund till Guts & Glory

"En spännande fas". Öresundskraft väljer Guts & Glory för att skapa säljande kommunikation.

De vann "Årets Kampanj"

De vann "Årets Kampanj"

"Detta pris belönar ert mod". Här är de tre byråerna som vann priset under Stockholm Media Award. 2

Scouterna väljer Garbergs

Scouterna väljer Garbergs

"Står för många bra värderingar". Lagom till skolstarten i höst ska fler barn och ungdomar lockas till Scouterna. 1

Absolut gör kontor av containrar

Absolut gör kontor av containrar

"Vi måste helt enkelt titta smartare". The Absolut Company bjuder in kreatörer för att förbättra företagets hållbarhetsarbete. 1

PHD-chefen går till Google

PHD-chefen går till Google

"En central roll i medieutvecklingen". Ska arbeta med sökjättens relation till mediebyråer. 2

Kommunikationsbyrån Stark byter vd

Kommunikationsbyrån Stark byter vd

"En spännande utmaning". Tidigare vd:n Magnus Boldyn lämnar posten.

Garbergs Malmö tar in vice vd

Garbergs Malmö tar in vice vd

Totalt elva medarbetare. UPPDATERAD. Garbergs Malmö växer med tre medarbetare och breddar erbjudandet.

Stayhard väljer Dear Friends & Shout

Stayhard väljer Dear Friends & Shout

"Vi vill bygga det långsiktigt". Ska stärka företagets varumärke.

Tre kronor är Årets Mediebyrå

Tre kronor är Årets Mediebyrå

Kunderna avgjorde. Här är de högst rankade byråerna i tävlingen. 3

Scania till Occasion

Scania till Occasion

"Vi hade ett mellanår 2013". Byrån vinner "drömkund" och visar upp en rejäl intäktsökning.

Så vill Berghs elever digitalisera Mitt i

Så vill Berghs elever digitalisera Mitt i

"Det blir som en metalldetektor". Hoppas kunna öka annonsförsäljningen. 2

Budet på Tradedoubler dras tillbaka

”De vill inte prata med oss”. Tradedoubler uppges ha gett kalla handen – nu drar Gravity4 tillbaka sitt bud.

Annons
Annons