"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
Språkhaveri i Google Play

Språkhaveri i Google Play

"Vi vill givetvis att det ska vara en bra upplevelse". Vill du "döda alla utlänningar"? Välkommen till BulkyPix mobilspel hos Google Play.

Ekot slutar ”söka konflikt”

Ekot slutar ”söka konflikt”

”Finns en tabloidisering”. Ekot satsar på en ”konstruktiv journalistik” för att visa en allsidig bild av världen.

Tele2-besökare  gör fotoutställning

Tele2-besökare
gör fotoutställning

"Har hittat relevans i samarbetet". Fotografiska och Tele2 samarbetar i ny Instagramutställning

Aftonbladet toppar klanderligan

Aftonbladet toppar klanderligan

Hela listan – de fälldes av PON.  Pressombudsmannen fick rekordmånga anmälningar under 2014. Aftonbladet klandrades flest gånger. 1

Stampen satsar på segling

Stampen satsar på segling

"Vi vill hitta nya intäkter". Stampen gör seglingssajt med Volvo Ocean Race. 2

McCanns BDSM-annons blev för mycket för Domino's Pizza

McCanns BDSM-annons blev för mycket för Domino's Pizza

Domino's: "Den är korkad". Ja, den här kinky annonsen från Domino's Pizza är faktiskt på riktigt. 2

Blir du sugen på pizza när du ser annonsen?

Se resultatet
  • Ja. 20%
  • Nej. 76%
  • Vet ej. 4%
Rösta
Annons
"Arga snickaren VIP" gör entré

"Arga snickaren VIP" gör entré

MTG TV utan plats på topp tio-listan. SVT fortsätter dominera webb-tv-tittandet. Samtidigt kniper Kanal 5 tredjeplatsen på MMS topplista.

DN ger ut kvällsutgåva

DN ger ut kvällsutgåva

"Det är lite nervöst". Nya tjänsten DN Prio ska nå målgruppen som vill hänga med men har ont om tid. På måndag släpps betaversionen.

De vinner jätteupphandlingen

De vinner jätteupphandlingen

Årligt garantibelopp om 20 miljoner kronor. Rör 70 svenska tågstationer. 11

Nytt WPP-närverk till Sverige: Mirum

Nytt WPP-närverk till Sverige: Mirum

"Känns extremt kul". Activeark JWT blir en del av det nya internationella WPP-nätverket Mirum. 2

Aller lägger ner Foto

Aller lägger ner Foto

"Väldigt tråkigt." Aller Media lägger ner tidningen Foto. Sista numret kommer i mars. 4

Ninja-jubel hos Kanal 5

Ninja-jubel hos Kanal 5

Programchefen: "Otroligt glädjande". Bästa siffran mot Antikrundan på 12 år. 3

Sveriges Radio blir mer lokala

Sveriges Radio blir mer lokala

"Vi kliver in i verkligheten". SR förstärker bevakningen i Stockholm. 4

Newsners supersiffror är dopade – nu ändras reglerna

Newsners supersiffror är dopade – nu ändras reglerna

"Vi vill så klart inte lura någon". Viralsajten Newsner är nästan lika stor som Expressen i mobilen – men siffrorna är dopade.

Carlsberg lanserar ny fest

Carlsberg lanserar ny fest

Marknadschefen: "Vi vill ta det tillbaka". Efter "Where's The party?" – nu lanserar Carlsberg sitt nya festkoncept. 3

Kreab+Gavin Anderson=Kreab

Kreab+Gavin Anderson=Kreab

Pr-jätten lanserar ny logga. Nu byter Kreab Gavin Anderson namn. 2

Vad tycker du om Kreabs nya logga

Se resultatet
  • Snygg 15%
  • Ful 63%
  • Ingen åsikt 22%
Rösta
Unilever kan byta mediebyrå

Unilever kan byta mediebyrå

Mindshares Sverige-vd: ”Business as usual". Sveriges näst största annonsör ser över medieköpen. 1

Guldspadevinnare till SvD

Guldspadevinnare till SvD

"Är verkligen supertaggad". Jani Pirttisalo lämnar Mitt i.

Birro får sparken – igen

Birro får sparken – igen

"Kopplar ihop oss med saker vi kraftigt tar avstånd emot". Dumpas av fotbollssajt efter bara sex dagar. 134

Com Hems personal intog Stockholm

Com Hems personal intog Stockholm

"Vår vd var med". Ett hundratal Com Hem-anställda gick igår ut och promenerade på stan. 3

Vagabonds vårkampanj

Vagabonds vårkampanj

Inspiration från egna 80-talsarkivet. Nu kommer de första bilderna från Vagabonds vårkampanj. 1

Reklamen gav nazivibbar – Superior Race byter namn

Reklamen gav nazivibbar – Superior Race byter namn

"Vi jobbar med sportevent, inte rasfrågor". Arrangören backar efter kritik. 6

Svensk Golf ligger ute till försäljning

Svensk Golf ligger ute till försäljning

"En extern producent har större möjligheter". Svenska Golfförbundet vill sälja medieverksamheten.

Expressen gör extraupplaga

Expressen gör extraupplaga

"En klassisk signal om att något viktigt har hänt". Expressen gör en extraupplaga efter Göran Hägglunds oväntade avgång. 3

280 000 strömmar per avsnitt

280 000 strömmar per avsnitt

Knyter till sig Henrik Torehammar på heltid. Webb-tv-satsningen "Aftonbladet Morgon" går bättre än förväntat, enligt Aftonbladet. 12

Tvingas ändra reklamen

Tvingas ändra reklamen

"Vi har tagit till oss av de synpunkter som framförts". Com Hem backar.

Toppchef slutar på Mittmedia

Svårt beslut. Petra Bjernulf slutar i Mittmedia-koncernen.

Avgår – på Twitter

Avgår – på Twitter

Statsvetaren: "Cool". Bara minuter före den presskonferens han kallat till berättade Göran Hägglund att han avgår – på Twitter. 15

"Jag är väsentligt klenare än en terminator"

Hyllas på Twitter. Göran Hägglunds nya profilbild har blivit en stor snackis i de sociala medierna. Själv är han tveksam till liknelserna med en terminator. 4

Sjuan jublar över Biggest Loser

Sjuan jublar över Biggest Loser

"Jag är glatt överraskad." I går sågs "Biggest Loser" av 500 000 personer.

Avpixlat tog bort artikel – efter stämningshot

Avpixlat tog bort artikel – efter stämningshot

”Man får inte ta hela artiklar”. UPPDATERAD. Avpixlat anklagas för att ha stulit en hel debattartikel. 15

Annons
Annons