"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

VA efter Zlatan-missen: "Allt tyder på att vi har fel"

VA efter Zlatan-missen: "Allt tyder på att vi har fel"

100 intervjuer och 300 timmars research. Historien om hur Zlatan betalat vägavgift i 1000 år visade sig vara fel. Nu förklarar Veckans Affärer hur det gick till. 1

Här är TV4:s nya Idol-trailer

Här är TV4:s nya Idol-trailer

En wrestlingstjärna, en arkeolog och en mountain man. Idoljuryn går in i nya karaktärer när årets säsong av "Idol" ska marknadsföras.

Norra Skånes Berit Önell utsatt för mordhot

"Hela familjen skulle mördas". Hon ifrågasatte tidningsledningen på Norra Skåne – nu hotas hela familjen till livet.

Sommar med Ernst ökade

Sommar med Ernst ökade

Dagens Media har tittarsiffrorna. Sjätte avsnittet av Ernst Kirchsteigers livsstilsprogram i TV4 lockade något fler än förra veckan.

Athena Farrokhzad anmäler Sommar i P1

Athena Farrokhzad anmäler Sommar i P1

"Nyliberalismen fick ytterligare ett affischnamn". Hennes eget sommarprat har anmälts 73 gånger. Nu anmäler Farrokhzad Anna von Bayerns program. 13

SD ökar tv-budgeten 300 procent inför valet i höst

SD ökar tv-budgeten 300 procent inför valet i höst

"Vi kommer gå väldigt kraftfullt". Sverigedemokraterna laddar med tre gånger så mycket reklam i TV4 inför valet – och lovar mindre kontroversiella budskap. 17

Annons
Här viger Sahlin gay-par på 7-Eleven

Här viger Sahlin gay-par på 7-Eleven

"Vi är inte så traditionella av oss". Intresset för att manifestera sin kärlek med en vigsel på 7-Eleven under Stockholm Pride är stort. 2

"Utökad annonstid gynnar TV4"

"Utökad annonstid gynnar TV4"

Ny rapport granskar effekterna av lagändringen. Den utökade annonstiden kan ha bidragit till TV4:s fortsatt starka ställning på tv-marknaden. 1

Påhittade kunder i Betalos reklam

Påhittade kunder i Betalos reklam

"Vi har inte fått någon att ställa upp". På sin sajt berättar Bonniers Betalo om sina nöjda kunder – men personerna på bild har inget med bolaget att göra. 11

Aktivitetstema i ny Ving-kampanj

Aktivitetstema i ny Ving-kampanj

"Viktigt att vi är relevanta i framtiden". Ving är mer än bara charter. Det är budskapet i researrangörens nya höstkampanj.

Data från Facebook styr annonser på Instagram

Data från Facebook styr annonser på Instagram

Lanserade annonser i höstas. Mercedes är först ut med att testa en ny annonslösning – som ska bygga samman Facebook och Instagram. 3

Adam Alsing går till Kanal5 – gör comeback i Big Brother

Adam Alsing går till Kanal5 – gör comeback i Big Brother

"Det känns alldeles förträffligt bra". "Big Brother" och "Sveriges värsta bilförare" ska ledas av Adam Alsing – som återvänder till Kanal5. 7

Lyft för "Grillmästarna" i TV4

Lyft för "Grillmästarna" i TV4

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes det näst sista avsnittet av matlagningsprogrammet i TV4. 1

Jägermeisters reklam förbjuds

Jägermeisters reklam förbjuds

Visar kompisgäng på äventyr. Alkohol får inte associeras med riskfyllt beteende. Nu förbjuds Jägermeisters reklamfilm.

SVT:s expert gläds åt Fifa-chefens död: "Äntligen"

SVT:s expert gläds åt Fifa-chefens död: "Äntligen"

Kommenterade VM i SVT. Ordföranden i det argentinska fotbollförbundet dog i en hjärtattack i går kväll – Henrik Brandão Jönsson gladdes åt dödsbudet. 5

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Researrangören Ving är "årets hbtq-vänligaste företag" enligt Unionen. 1

HD tar inte upp Lyxfällan-tvisten

HD tar inte upp Lyxfällan-tvisten

Bråket om "Lyxfällan" och "Minuten" över. Högsta domstolen kommer inte att pröva tvisten mellan Bump Productions och Friday TV. 1

Efter bombattacken – nu lämnar SVT kriget i Gaza

Efter bombattacken – nu lämnar SVT kriget i Gaza

"Läget förändras hela tiden". Mitt i livesändningen briserade en kraftig bomb bakom SVT:s reporter Susan Ritzén. Av säkerhetskäl stoppades Aktuellt-sändningen – nu försöker de ta sig över gränsen. 6

Utnyttjas i Facebook-annons

Utnyttjas i Facebook-annons

Facebook: "Vi ser allvarligt på att man missbrukar våra regler". Programledaren Marie Serneholt syns i reklam för bantningspreparat. 1

Pride gav lyft för Allsången

Pride gav lyft för Allsången

"Jag tycker att det är fantastiskt". Med Alcazar och Conchita Würst lyckades "Allsång på Skansen" öka från förra veckans bottennotering.

Här är S första reklam inför valet

Här är S första reklam inför valet

"Vi vill väcka känslor". Äldreomsorgen står i fokus i Socialdemokraternas första valfilm inför riksdagsvalet 2014. 6

Så vill SDU locka unga tjejer

Så vill SDU locka unga tjejer

"SD normaliseras för varje dag". SD:s ungdomsförbund hoppas på fler unga tjejer – och släpper en kampanjfilm. 36

Budweiser söker bästa musikerna

Budweiser söker bästa musikerna

Backas upp av Rihanna och Jay Z. Öltillverkaren Budweiser ger sig ut på turné för att leta efter världens bästa gatumusikanter.

Gav bloggare alkohol – anmäls

Carlsberg sponsrade Clara Henrys fest. IOGT-medlem anmäler företaget. 6

Garbergs om kritiken: "Ett leksaksvapen"

Garbergs om kritiken: "Ett leksaksvapen"

Publicerades i DN. Får kritik för att vilja sälja Treo med bild på automatvapen – samtidigt som det pågår verkliga strider i Gaza och Ukraina. 3

Per Nilsson om SSU:s tårtfilm: "De känner sig stressade"

Per Nilsson om SSU:s tårtfilm: "De känner sig stressade"

Kontrade med egen version. SSU kallade Alliansens tårtfilm för "pajig". Nu svarar Moderaternas kommunikationschef på kritiken. 5

Gunnar Axéns nya måltavla – SVT:s morgonsoffa

Gunnar Axéns nya måltavla – SVT:s morgonsoffa

Martin Jönsson: "Konstigt att ha så dålig koll". Moderattoppen Gunnar Axén – som kastade ut sin tv i protest mot "Sommar i P1" – fortsätter sitt korståg mot public service. Nu har han retat upp sig på SVT:s morgonsoffa. 22

Poeten fick toppmoderaten att kasta ut tv:n

"Ett hot mot demokratin". Den moderate toppolitikern Gunnar Axén ilsknade till rejält på SR:s Sommar i P1. 35

Så många såg Lottas allsång

Så många såg Lottas allsång

TV4: "Vi är supernöjda med säsongen". Det sjätte avsnittet av "Lotta på Liseberg" i TV4 tappade tittare från förra veckan.

Efter krisen – nu bromsar Lowe Brindfors förlusten

Efter krisen – nu bromsar Lowe Brindfors förlusten

"Ett antal pitcher löper över sommaren". Reklambyrån Lowe Brindfors förbättrar resultatet – men gör fortfarande miljonförlust.

SSU kontrar med egen tårtfilm

SSU kontrar med egen tårtfilm

"Vi gjorde filmen Alliansen borde ha gjort". Efter Alliansens tårtreklam där de går till attack mot oppositionen – nu gör SSU en egen tårtfilm. 13

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se