Tipsa en vän om en artikel

"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
De stack ut mest i Almedalen

De stack ut mest i Almedalen

ALMEDALEN 2015. Företagarnas vd Günther Mårder är årets digitala kommunikatör – och Hej Digitalt står för årets mediegenomslag i Almedalen. 1

Delägare lämnar Friends Agenda

Delägare lämnar Friends Agenda

Köps ut. Delägaren Robert Svensson lämnar pr-och varumärkesbyrån Friends Agenda.

Gota Media köper gratistidningar

Omsätter 25 miljoner kronor. Gota Media förvärvar två gratistidningar – Kalmar-Posten och Emmaboda Tidning.

Så syns du i mobilen

Så syns du i mobilen

KRÖNIKA. Mobilsöket ökar under sommaren. Iprospects Emelie Ockenström Norberg ger sina tips för hur du ökar synligheten. 1

Ekeroth stämmer SVT

Ekeroth stämmer SVT

Ännu en stämning. SD-politikern Kent Ekeroth stämmer SVT för publiceringen av bilder ur järnrörsfilmen. 32

Vinner Hetast på igenkänning

Vinner Hetast på igenkänning

ALMEDALEN 2015. UPPDATERAD. En relevant fråga kombinerad med en kampanj som bygger på igenkänning är Cancerfondens recept bakom vinsten av Hetast i Almedalen.

#skuggakuten är Hetast i Almedalen

ALMEDALEN 2015. Cancerfonden vinner utmärkelsen Hetast i Almedalen.

UR kan bli hetast i Almedalen

ALMEDALEN 2015. Coop, 50/50-klubben och Cancerfonden finns bland finalisterna. 1

Annons

Effektiva Media krymper

Tappar 39 procent. Pr-byrån Effektiva Medias intäkter fortsätter att minska – men byrån vänder till vinst. 1

MP slår SD i sociala medier

MP slår SD i sociala medier

ALMEDALEN 2015. Miljöpartiet har fått störst genomslag i sociala medier hittills. 18

”Begreppet nyhetsundvikare har förlamat medierna”

”Begreppet nyhetsundvikare har förlamat medierna”

ALMEDALEN 2015. Att digitaliseringen och i förlängningen nyhetsundvikande leder till mediernas undergång är en sanning med modifikation, fick besökarna lära sig hos Hej Digitalt. 7

”Undviker kollegor”

”Undviker kollegor”

ALMEDALEN 2015. Westanders Hanna Berheim ger sina bästa tips – och bjuder på sina roligaste minnen.

Byråchefen Mårten Lundberg lämnar Hero

Byråchefen Mårten Lundberg lämnar Hero

”Planerar att kommunicera det i augusti”. Hero tappar byråchefen, kan Dagens Media berätta.

Mejlen avslöjar kuppförsök i Readly

Mejlen avslöjar kuppförsök i Readly

De interna mejlen visar att Stefan Ohlsson försökte få Readlys huvudägare Joel Wikell att byta ut ledningen – och själv ta makten.

Hallpressen skrotar Riksmedia

Hallpressen skrotar Riksmedia

”Det känns otroligt tråkigt”. Hallpressen skrotar annonspaketet Riksmedia – som består av drygt 130 tidningar.

DAGENS MEDIAS DJ-BATTLE 2015
TV: Se regeringen vinna årets DJ-battle

TV: Se regeringen vinna årets DJ-battle

ALMEDALEN 2015. Här skakar toppolitikerna loss på Kallis scen i Visby. 12

TV: Se SVT vinna Media Battle

TV: Se SVT vinna Media Battle

DJ Battle 2015. Kolla in hur SVT lyckades charma publiken – och ta hem segern i Dagens Medias DJ-battle mellan mediehusen.  1

Kolla in folket på DJ-battle

Kolla in folket på DJ-battle

ALMEDALEN 2015. Drygt 2500 personer festade på Dagens Medias DJ-battle. 2

Lämnar SVT för TV4

Foto: Beata Holmgren

Lämnar SVT för TV4

"Ett drömuppdrag". TV4 rekryterar Ebba Kleberg von Sydow. 2

SD spöar både S och KD

SD spöar både S och KD

ALMEDALEN 2015. Sverigedemokraterna jämförs med U21-landslaget i sociala medier – men inte på ett positivt sätt. 34

Efter prenumerationskaoset – Aller stärker kundservicen

Efter prenumerationskaoset – Aller stärker kundservicen

”Har varit en exceptionell tid för oss alla”. Aller Medias byte av prenumerationssystem blev ett haveri. Nu ska problemen vara lösta. 1

"Blev rejält utskälld"

"Blev rejält utskälld"

ALMEDALEN 2015. TV4:s Anders Pihlblad ger sina bästa tips – och bjuder på sina roligaste minnen.

Se DJ-battle live här

Se DJ-battle live här

ALMEDALEN 2015. UPPDATERAD. Dagens Media sänder tillsammans med Expressen live från årets DJ-battle.

Bredbandsbolaget kan tvingas blockera Swefilmer och The Pirate Bay.

MTG lyfter illegal streaming i Almedalen

ALMEDALEN 2015. Tv-bolagen står maktlösa mot de illegala streamingsajterna. 4

Gullers köper byrå

Gullers köper byrå

Samtliga medarbetare följer med. Gullers Grupp köper kommunikationsbyrån Nordisk Kommunikation.

KIS säger upp 24 – anställda protesterar

KIS säger upp 24 – anställda protesterar

Genomför t-shirtkampanj. Totalt sägs 24 anställda upp från Kompetens i Skåne. 1

”Internet har tagits över”

”Internet har tagits över”

ALMEDALEN 2015. IS propaganda i sociala medier är ett större problem än vad vi inser – och de är oerhört professionella. 3

Clear Channel vinner Malmö Stad

Clear Channel vinner Malmö Stad

Ska införa hyrcykelsystem. Clear Channel tar hem ”jätteavtal” – men konkurrenten JCDecaux tonar ned betydelsen. 1

DAGENS MEDIAS DJ BATTLE 2015
”Vi kommer att slå dem så hårt att de aldrig reser sig”

”Vi kommer att slå dem så hårt att de aldrig reser sig”

ALMEDALEN 2015. Här är kulturministerns kaxiga utspel inför drabbningen med Alliansen på kvällens DJ Battle – utlovar tung hip hop och storstryk.

Så gick KD igenom igår

Så gick KD igenom igår

ALMEDALEN 2015. Ebba Busch Thors uttalanden om landsförräderi fick genomslag i sociala medier. 1

Liemannen gäckar Almedalen

Liemannen gäckar Almedalen

ALMEDALEN 2015. En lieman har synts runt om i Almedalen under veckan. Dagens Media vet vem som ligger bakom tilltaget. 3

Så många såg EM-bragden

Så många såg EM-bragden

Tittarrekord för TV12. U21-EM har varit en tittarframgång för TV4-gruppen.

Mediecheferna: Hoten ökar

Mediecheferna: Hoten ökar

ALMEDALEN 2015. En ny undersökning från TNS Sifo visar att hotbilden mot redaktionerna blir starkare. 2

MTG går in i esport

MTG går in i esport

Världens största. MTG köper in sig i esportbolaget Turtle Entertainment. 1

Annons
Annons