"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Här är IAB Sveriges nya styrelse

Krister Karjalainen lämnar. Frida Lund på Schibsted, Magdalena Bonde på Eniro och Daniel Weilar på Nyheter24-gruppen är nya i IAB Sveriges styrelse.

Komm taggar för Guldäggs-fest

Komm taggar för Guldäggs-fest

"Folk vill mingla och dansa". I anslutning till Guldäggsgalan anordnas en efterfest med DJ:s och ett tungt livenummer.

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

Beslut från PRV. SBS Discovery TV får inte använda varumärket "Schlagerfestivalen" då det är för likt SVT:s "Melodifestivalen". 1

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

"Det är han som har förtroendeproblem". Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 13

”Avgörande brister i Asps studie”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. Mats Knutson riktar svidande kritik mot undersökningen ”Journalistkårens partisympatier”. 20

Minimedia stämmer konkurrent

"Har aldrig blivit så här ordagrant plagierade". OP Communication kopierade en av Minimedias artiklar – krävs på drygt 41 000 kronor i skadestånd. 2

FACEBOOK-DEBATTEN
”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

REPLIK. ”Skit i Facebook”, skrev Thomas Barregren. Nu svarar Mathias Eriksson på Matter. 5

"Facebook är inte en megafontjänst"

REPLIK. Michael Kazarnowicz försvarar Facebook. 2

”Skit i Facebook!”

”Skit i Facebook!”

DEBATT. Thomas Barregren sågar Facebook. 13

Annons

Ellermore ökar intäkterna

Ska nyanställa. Under 2013 ökade Ellermores intäkter med 56 procent jämfört med året innan. Byråns resultat landar samtidigt på 5,6 miljoner kronor.

ATG:s mål – bli störst i Norden

ATG:s mål – bli störst i Norden

Kommer få konsekvenser för marknadsföringen. ATG vill bli Nordens största spelbolag verksamt på en global marknad.

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

"Måste ta det i små steg". Mobiltillverkaren planerar en stor satsning på Norden.

Så tittade vi på tv under påsken

Så tittade vi på tv under påsken

Dagens Media har siffrorna. Avgörandet i SHL på Kanal 5 sågs av omkring en halv miljon tittare, och slutaudition i Talang lockade 207 000 till TV3. 1

Nice rekryterar ny chef från SVT

Nice rekryterar ny chef från SVT

"Ett fantastiskt tillskott". Stefan Baron blir chef för bolagets internationella samproduktioner. 3

Eagles-ordföranden om uthängningen

Eagles-ordföranden om uthängningen

"Vill få klubben att se dålig ut". UPPDATERAD. Goran Popov upprörd efter Expressens granskning. 2

Ställer in lansering

Ställer in lansering

"Har annat att göra kommunikationsmässigt". Efter dödsskjutningarna senareläggs premiären av Norrköpings digitala satsning, som byråerna Ariom och Identx arbetat med. 4

Netflix höjer abonnemangspriserna

Netflix höjer abonnemangspriserna

Avslöjar nya planer. Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Casten Almqvist: ”Förtöjningarna är kapade – vi är på okänt vatten”

Casten Almqvist: ”Förtöjningarna är kapade – vi är på okänt vatten”

Ett år efter Netflix intåg är Sverige världens hårdast konkurrensutsatta tv-marknad, enligt TV4-Gruppens vd. Hur ser framtiden ut för aktörerna? Hur ska de slåss för att överleva? Och hur påverkas reklamen?

Expressen tar in gästredaktörer

Expressen tar in gästredaktörer

Mark Levengood först ut. Tre kändisar ska styra sociala medier-redaktionen i samband med "För varenda unge". 1

Guldjubel hos Skellefteå Kraft

Guldjubel hos Skellefteå Kraft

"Vi är fantastiskt glada". Huvudsponsorn Skellefteå Kraft om stadens andra raka SM-guld i hockey. 2

Familjeliv hackat

Familjeliv hackat

"Ingen biggie alls". I realtid kunde oroliga användare på följa hur det Stampen-ägda forumet hackats. 12

Nöjesfälten redo för premiär

Berg- och dalbanan ”Helix” är Lisebergs största satsning någonsin.

Nöjesfälten redo för premiär

Kampanjar för monsteråket "Helix": "Är spektakulär". Gröna Lund fokuserar på barnfamiljer medan huvudkonkurrenten Liseberg lanserar nya jätteattraktionen ”Helix”.

Nu tar Kolmården sikte på Stockholm

Ett utökat kommunikationsområde ska ge Kolmården fler besökare. Redan förra veckan drog årets reklamkampanj igång.

Hallpressen sjösätter antirasistkampanj

Hallpressen sjösätter antirasistkampanj

"Det räcker nu". "Alla får plats" är budskapet i Hallpressens nya kampanj mot rasism. 9

Tradedoublers vd får gå

"Intäktsutvecklingen en besvikelse". Tradedoublers vd och koncernchef Rob Wilson får lämna sitt uppdrag. 1

SSU växlar upp kampanjtempot

SSU växlar upp kampanjtempot

"Vill byta riktning". Precis som förra året släpper ungdomsförbundet ett förstamaj-märke. Årets huvudbudskap – "Dags för varann" – gäller för de kommande valrörelserna. 3

Nytt bannerformat växer på sajten

Nytt bannerformat växer på sajten

Björn Borg först ut. Kampanjer i nya det nya formatet kommer att gå parallellt hos Nöjesguiden och Fashion Networks. 7

KIA-INDEX MOBIL TOPP 20
Veckans mobilraket

Veckans mobilraket

"Omgörningen har tagits emot väl". Förra veckan nådde Corren ett all time high i mobilen. Totalt ökade antalet unika webbläsare med 39,8 procent. 2

IDG satsar på affiliate

IDG satsar på affiliate

"Aldrig tidigare samlat detta under ett tak". Mediehuset startar IDG Affiliate Services, som drivs av Jesper Landén.

Efter Icas haveri – nu vänds de kristna blickarna mot Coop

Efter Icas haveri – nu vänds de kristna blickarna mot Coop

"Människor kan bli sårade och ledsna". Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Stor klomaskin ska locka elever

Stor klomaskin ska locka elever

Styrs via sajt. För att öka söktrycket till Industritekniska programmet lanserar Teknikföretagen och reklambyrån Sverige en klomaskin modell större. 2

Här är Westanders nya utsikt

Här är Westanders nya utsikt

"Så fort vi hittade lokalerna slog vi till". Flyttkostnaderna till nya lokaler vid Slussen täcks av ett bra första kvartal 2014, säger Patrik Westander. 4

Låter sajten dö och återuppstå

Låter sajten dö och återuppstå

Använder kristen dramaturgi. Inför påskhelgen låter Frälsningsarmén sin sajt dö på Långfredagen för att sedan återuppstå på Påskdagen. 1

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

"Vi kan komma in med nya perspektiv". Ska ha kvinnofokus och hjälpa svenska kreatörer och entreprenörer att nå ut. 10

Bauhaus kampanjar med Shazam

Bauhaus kampanjar med Shazam

"Spännande". Bauhaus blir det första varumärket att annonsera med mobiltjänsten Shazam for TV, som sammanlänkar tv-reklam med mobilen. 5

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se