"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
LÖRDAGSINTERVJUN
Därför slutar Aftonbladets hovreporter "Royal Roger"

Därför slutar Aftonbladets hovreporter "Royal Roger"

"Jag jobbar 15 timmar per dygn". Samtidigt som prinsessan Madeleine väntar barn nummer två och prins Carl-Philip planerar bröllop lämnar hovreportern Roger Lundgren Aftonbladet.

Eurosport-profil i krogbråk med Kent Ekeroth i natt

Eurosport-profil i krogbråk med Kent Ekeroth i natt

"Dra åt helvete jävla rassesvin". Konfrontationen slutade med att tv-profilen blev utslängd från Grand Escalier. 2

POLITIKERNAS SNABBA SIDBYTEN
Efter Reinfeldts sidbyte –  (S) utreder karantänslag

Efter Reinfeldts sidbyte –
(S) utreder karantänslag

"En uppenbar risk för intressekonflikter". Socialdemokraterna vill stoppa politikernas snabba sidbyten. Nu tillsätter civilministern en utredning.

Starka reaktioner på Filippa Reinfeldts nya jobb på Aleris: "Bottenlöst dåligt"

Starka reaktioner på Filippa Reinfeldts nya jobb på Aleris: "Bottenlöst dåligt"

Kreab-chefen ej kritisk: "Helt okomplicerat". Aleris rekrytering av Filippa Reinfeldt möts med raseri. 2

Filippa Reinfeldts nya jobb – blir vårdlobbyist för Aleris

”Oerhört spännande att bli en del av Aleris”. Filippa Reinfeldt, före detta sjukvårdslandstingsråd, blir lobbyist på privat vårdbolag. 9

Försvarar sina 78 miljoner

Försvarar sina 78 miljoner

"Måste ge anständig avkastning till sina ägare". Stampen-bossen Peter Hjörne har fått kritik för sin höga lön. Nu slår han tillbaka och sågar rapporteringen, något som facket på GP i sin tur har liten förståelse för. 1

Så fick han Arlas kor att sjunga rent

Så fick han Arlas kor att sjunga rent

"Kor vill gärna, men kan inte riktigt." Musikproducenten Håkan Lidbo om varför han autotunade korna i Arlas Bregottfabrik.

Chefen för nyhetsdesken lämnar Aftonbladet – efter 14,5 år

Chefen för nyhetsdesken lämnar Aftonbladet – efter 14,5 år

"Har varit mycket tårar i dag". Camilla Norström, chef för nyhetsdesken på Aftonbladet, slutar efter 14,5 år på tidningen.

Annons
Instagram rensar bort fejkföljare

Instagram rensar bort fejkföljare

Kenza drabbad. Instagram har rensat bort fejkkonton och köpta följare i en räd.

Här är facit över tv-raset

Här är facit över tv-raset

Tvåsiffriga tittartidstapp i de yngre målgrupperna – samtidigt som 60-plussarna håller emot. Här är siffrorna för det dramatiska tv-året 2014.

Expertens 5 tips för lyckad retargeting

Expertens 5 tips för lyckad retargeting

DEBATT. Ogenomtänkt retargeting är negativt för varumärket, skriver Ad Relevance Karl Lindberg.

”Retargeting förstör min julshopping”

”Retargeting förstör min julshopping”

KRÖNIKA. Explosionen av retargeting-annonser ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf. 7

Tv-krisen rubbar inte Kalle

Tv-krisen rubbar inte Kalle

Över 3,5 miljoner tittade förra året. Kalle Ankas juldominans fortsätter – trots linjär-tv-krisen. 3

TV6 play visar E-sport-SM

TV6 play visar E-sport-SM

"Den självklara kanalen för svensk e-sport." MTG TV fortsätter att satsa på E-sport - tecknar avtal med Dreamhack om sändningar av SM 2015.

Carat på väg mot toppen igen

Carat på väg mot toppen igen

"Har jobbat hårt". Under hösten har tidigare problemtyngda Carat vunnit flera prestigeuppdrag. Enligt vd:n är ett bevis för att affärsplanen håller.

Fin vecka för mobilen

Fin vecka för mobilen

"Haft en fin trend under en längre period." Antalet läsare som besökte mobil.na.se ökade med drygt 21 procent.

Sågar motion om förändrat presstöd

Sågar motion om förändrat presstöd

DEBATT. Per-Ingvar Johnssons (C) motion om att förändra presstödet är förödande på många sätt, skriver Lokaltidningens chefredaktör Lotta Wahlqvist. 1

”För regeringen är media inte vilken bransch som helst”

”För regeringen är media inte vilken bransch som helst”

Kallar lokala mediers situation för "skärseld". Här är kulturministerns löften till mediebranschen inför jul. 1

Alice Bah Kuhnke lovar medieutredning före nyvalet

"Alliansens mediepolitik har varit tandlös". I en stor intervju med Dagens Media ger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Egmont delar webbredaktionen

Egmont delar webbredaktionen

"Annonsörens behov i fokus". Egmont organiserar om för att stärka den digitala annonsaffären.

Ernsts julfirande över miljonen

Ernsts julfirande över miljonen

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes finalen av "Jul med Ernst". 8

Går till Värnamo kommun

Går till Värnamo kommun

"Har ett stort kulturintresse". Lars Alkner, tidigare Hallpressen-chef, är ny kulturchef i Värnamo kommun.

Erik Norberg blir ny vd för Mitt i

Erik Norberg blir ny vd för Mitt i

"Ser fram emot att utveckla Mitt i." Mitt i värvar vd från Schibsted.

Regeringskansliet söker byrå

Regeringskansliet söker byrå

Värt 18 miljoner kronor. Regeringskansliet inleder en upphandling om ramavtal för kommunikationstjänster. 1

Rättviseförmedlingen letar webbyrå

Rättviseförmedlingen letar webbyrå

"Vill spegla Sverige så som det ser ut." Söker byrå för representationsprojekt för svenska medier.

Stampen gör sig av med TT-andel

Stampen gör sig av med TT-andel

"Kommer att fortsätta vara kund." Medikoncernen säljer alla aktier i nyhetsbyrån - Gota Media intresserade. 11

Stark vecka för Klart.se

Stark vecka för Klart.se

"Man vill veta om det blir en vit jul." Stormen Alexander och julvädret drog stortrafik till vädersajten.

Spås gå i graven på papper

Spås gå i graven på papper

Om inte papperspriserna pressas tillräckligt kan SvD:s papperstidning läggas ner, uppger källor till Dagens Media. Vd Gunilla Asker tillbakavisar uppgifterna.

LÖNELIGAN 2014 – JOURNALISTERNA
Mediernas stjärnor – så mycket får de i lönekuvertet

Mediernas stjärnor – så mycket får de i lönekuvertet

Två landsortstidningar på topp-fem. Landets mest profilerade reportrar och skribenter – här är hela listan över deras löner. 3

Hans vrede mest delad i år

Hans vrede mest delad i år

"Jag var så upprörd". Alex Schulman, Mia Skäringer och Carina Bergfeldt. Det är några av skribenterna bakom årets mest virala artiklar. 2

Boxer fälls för Lost-reklamen

Boxer fälls för Lost-reklamen

"Vi att vi måste bättra oss" UPPDATERAD. Vilseledande att säga att man kan se Boxers kanalpaket var som helst.

Hans lösning på krisen – DD måste gå tillbaka 100 år i tiden

Hans lösning på krisen – DD måste gå tillbaka 100 år i tiden

"Måste våga bli mer politiska". Inför 2015 har Göran Greider räddningsplanen klar för Dala-Demokraten. 4

Jubel hos Brandecho – vinner Wrigley

Jubel hos Brandecho – vinner Wrigley

"Glädjerus". Brandecho vinner pitchen i konkurrens med fyra byråer.

Glöm vinter och kyla – här är Vings varma sommarkampanj

Glöm vinter och kyla – här är Vings varma sommarkampanj

Visas i 13 länder. Nu börjar Ving planera för sommarens resor.

Annons
Annons