"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
"Chock, ilska och tårar"

"Chock, ilska och tårar"

Chefredaktören om sorgen och nyhetsarbetet. Mördade Elin Falk var en av Folkbladets mest kända profiler.

Hon blir ny redaktionschef på Metro

Hon blir ny redaktionschef på Metro

"Full av galna idéer". Tidigare utvecklingsredaktören Linnea Jonjons ska utveckla Metro och få sajten att växa.

Faller du för Skodas trolleri?

Faller du för Skodas trolleri?

Variant på Youtube-succé. Kolla in bilföretagets hyss i nya reklamfilmen.

Bosch utökar med Priest

Bosch utökar med Priest

"Naturligt". Sociala medier ska ta större plats i marknadsföringen.

15 tips – bli en usel mediesäljare

15 tips – bli en usel mediesäljare

BLOGG. MTG Radios förre säljdirektör Tomas Bacoccoli ger sina bästa råd. 2

De väljer PS Agency

De väljer PS Agency

"Ett klassiskt reklamuppdrag". Får ny reklambyrå.

Annons
TV4 värvar från Expressen

TV4 värvar från Expressen

"Spännande tv-talang". Nya digitala satsningar väntar TV4:s sportkanal. Nu värvas Axel Pileby.

KRIGET MOT PIRATERNA
Då börjar ödesrättegången som kan förändra internet

Då börjar ödesrättegången som kan förändra internet

”Saknas förutsättningar för förlikning”. I höst startar rättegången där filmbolagen kräver att Bredbandsbolaget ska tvingas blockera piratsajterna. 2

Stäms av filmjättar – kräver blockering av Pirate Bay

Stäms av filmjättar – kräver blockering av Pirate Bay

”Det första blockeringsmålet i Sverige”. Bredbandsbolaget ska tvingas blockera The Pirate Bay och Swefilmer. Det kräver en rad film- och musikbolag i ett unikt rättsfall, kan Dagens Media avslöja. 27

Ny kommunikationschef för dagligvarorna

Ny kommunikationschef för dagligvarorna

"En spännande bransch". Går från Reformklubben till branschorganisation.

Lykke Li visar Guccis vårmode

Lykke Li visar Guccis vårmode

Nya ansiktet utåt. Svenska stjärnan medverkar i reklamfilm för modehuset.

Journalister ska speed-dejta

Journalister ska speed-dejta

"Kan svänga fort". Får sex minuter på sig att träffa möjliga arbetsgivare. 6

Grundaren lämnar Perfect Fools – ska segla

Grundaren lämnar Perfect Fools – ska segla

"Dags för en förändring". Ann Ystén tar över. 1

Tinas besök i Jerusalem kritiseras

Tinas besök i Jerusalem kritiseras

Tror det handlar om okunskap. Palestinagrupperna i Sverige tycker att det är ”oerhört smaklöst och okänsligt”.

LEDARBRÅKET PÅ GP
Överges av ledarredaktionen

Överges av ledarredaktionen

Alice Teodorescu lägger locket på. Gert Gelotte har sagt upp sig och Malin Lernfelt är sjukskriven.

OTW öppnar kontor i Göteborg

OTW öppnar kontor i Göteborg

Rasmus Winther rekryteras från Spoon. Contentbyrån OTW växer. 2

Way Out West och Norrlands Guld intar Åre med ny festival

Way Out West och Norrlands Guld intar Åre med ny festival

"Skön stämning". Norrlands Guld och Way Out West har varit partners i över fyra år. Nu lanserar parterna den nya festivalen Way Out West Sessions i Åre. 1

ORVESTO KONSUMENT 2014
Hälsa mot strömmen

Hälsa mot strömmen

TIDSKRIFTER. Några få tidskrifter lyckades öka räckvidden 2014.

ORVESTO KONSUMENT 2014
De tappar var tionde läsare

De tappar var tionde läsare

DAGSPRESS. Storstadstidningarna tappar läsare men bland lokaltidningarna finns det ljusglimtar. 4

Tre Schibsted-bidrag i INMA Awards-final

Tre Schibsted-bidrag i INMA Awards-final

I år lämnades 578 bidrag. Tre svenska bidrag finns med bland finalisterna i 2015 år upplaga av INMA Awards.

Ny omorganisation på DN – ska minska antalet redigerare

Ny omorganisation på DN – ska minska antalet redigerare

Facket: "En komplicerad förhandling". Personalen på Dagens Nyheter har informerats om en ny omorganisation, kan Dagens Media berätta. 3

Här är Continentals svenska storsatsning

Här är Continentals svenska storsatsning

Se filmen här. Däcktillverkarna vänder på känt begrepp inom motorvärlden. 4

Här är Magnus Zaars nya uppdrag

Här är Magnus Zaars nya uppdrag

"Konkurrensen är extrem". Aftonbladets tidigare tv-chef startar konsultverksamhet för att hjälpa företag med online-tv. 1

Specsavers hjälper tanzanier att se

Specsavers hjälper tanzanier att se

"Behovet är stort." 1 000 tanzanier får glasögon i Specsavers kampanj "Ge syn till Tanzania".

Marknadsför skönhets- ingrepp med ny podd

Marknadsför skönhets-
ingrepp med ny podd

"Vill bryta fördomar". Kvinnor 20-50 år målgruppen.

KO kritiserar Raoul Wallenbergskolan

Strider mot god marknadsföringssed. Friskolan Raoul Wallenbergskolan får kritik för att vid minst två tillfällen ha skickat direktadresserad reklam till barn.

Björn Jutendahl bokdebuterar

Björn Jutendahl bokdebuterar

"En spännande värld". Släpper en bok om medie- och reklamvärlden. 8

Två miljoner såg ”Let’s Dance”

Två miljoner såg ”Let’s Dance”

"Någon som folk har längtat efter att se dansa." Första avsnittet av årets ”Let’s Dance” sågs av 2 160 00 tittare. 12

Här är nya kampanjen från Tele2

Här är nya kampanjen från Tele2

Se filmen här. Telekombolaget går ifrån det klassiska sättet att marknadsföra maskin-till-maskin. 1

”Kunder flyttar från linjär tv”

”Kunder flyttar från linjär tv”

Det smäller rejält i årets tv-förhandlingar. TV4, SBS Discovery och MTG TV kräver rekordstora prishöjningar – och de vägrar att vika ner sig.

S släpper politisk podd i kortformat

S släpper politisk podd i kortformat

"Det är väldigt personligt." Socialdemokraterna lanserar en egen podcast för att marknadsföra partiet. Medverkar gör flera av Sveriges ministrar. 6

Annons
Annons