"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
Lotta Gröning sågar medierna

Lotta Gröning sågar medierna

"Media exploderar av upphetsning". Journalisten Lotta Gröning, vars pappa dog i en flygolycka, riktar hård kritik mot den svenska katastrofjournalistiken.

Lanserar magasin på Instagram

Lanserar magasin på Instagram

"Ser det som ett maraton". Hötorgscity tar ett nytt grepp om marknadsföringen.

Alla vinnarna i Gyllene Hjulet

Alla vinnarna i Gyllene Hjulet

Tele2 gjorde bästa sponsringen. Lidingöloppets tunnellopp var årets event.

Då kan tv-avgiften avskaffas

Då kan tv-avgiften avskaffas

"Gäller alla över 18 år". Ska ersättas med teknikoberoende avgift år 2020. 4

Aftonbladet och Compricer i samarbete

Aftonbladet och Compricer i samarbete

"Compricer är som klippt och skuren för oss." Compricer anlitar Aftonbladets partnerstudio för ekonomisajten "Spara smart". 2

Kvällspressen satsar på branded content

Kvällspressen satsar på branded content

"Det kan bli klockrent". Aftonbladet och Expressen satsar stort på branded content – men från två olika håll. Mediebyråerna välkomnar kvällstidningarnas initiativ och hoppas att fler hakar på.

Efter sexrådet: Laul lämnar Aftonbladets relationspanel

Efter sexrådet: Laul lämnar Aftonbladets relationspanel

"Halvt på skämt, halvt på allvar". Får hård kritik efter tips om lesbiskt sex. 13

Annons
Följ Gyllene Hjulet med Dagens Media

Följ Gyllene Hjulet med Dagens Media

BLOGG. Följ Magnus Berglunds liverapportering från sponsrings- och eventbranschen stora dag.

DJ-battle – ett av årets bästa event

DJ-battle – ett av årets bästa event

"Det känns rättvist". Dagens Medias DJ-battle 2014 kan vinna pris i Gyllene Hjulet, som Årets event B2B.– Det känns rättvist att vi är nominerade, säger Mathias Kallio, ansvarig för DJ-battle.

GK rekryterar creative director från Prime

GK rekryterar creative director från Prime

"Vi vill öka finishen." Ingrid Sydow lämnar Prime för Geelmuyden Kiese. 1

Schulman anmäls för vinreklam på Instagram

Schulman anmäls för vinreklam på Instagram

"Riktar sig mot ungdomar". Vd:n på Sprit & Vinleverantörsföreningen om Instagrambilden: "Det grövsta övertrampet jag sett". 16

Sparpaket på norska Aller

Sparpaket på norska Aller

50 tjänster försvinner. Ska spara 80 miljoner nok.

IFK hyllar Göteborg i ny reklam

IFK hyllar Göteborg i ny reklam

"Föra fram ett viktigare budskap". Filmen som skulle locka folk till arenan får en allvarligare vinkel efter morden i Biskopsgården. 4

Ny byrå till Stockholm

Ny byrå till Stockholm

"Tvekade inte många sekunder". Patrik Nygård blir vd när Proper Helsinki expanderar till Sverige. 1

Avicii nästa stjärna för Volvo

Avicii nästa stjärna för Volvo

”Vill inte att det kommer ut bilder”. Dagens Media kan i dag avslöja att Avicii blir nästa svenska världsstjärna att göra reklam för Volvo 7

Anton-Glanzelius

Glanzelius får ny tjänst på TV4

"Konkurrensen är hård". Anton Glanzelius är ny kanalchef för TV4 Play. Samtidigt behåller han sin roll som biträdande kanaldirektör för TV4-gruppen. 4

Wolodarski om "frysboxen"

Wolodarski om "frysboxen"

"Enskilda hamnade i kläm". I Dagens Nyheter tar DN:s chefredaktör bladet från munnen och svarar på kritiken i Journalistens artikel. 3

Tavlor för Cancerfonden

Tavlor för Cancerfonden

"Motivet kändes givet". Fotbollsprofiler blir konstnärer i Sportbladets kampanj.

Hon lämnar SvD

Hon lämnar SvD

"Har svårare att känna att jag är en lagspelare politiskt". Hon rekryteras som debattredaktör till Dagens Samhälle. 2

Stampen anställer ny försäljningschef

Stampen anställer ny försäljningschef

"En fantastisk möjlighet" Linda Forsberg ska ansvara för försäljningen på västkusten. 4

NetClean väljer ny byrå

NetClean väljer ny byrå

"Hoppas vi ska kunna växa tillsammans." Teknikföretaget har valt Dear Friends som reklambyrå.

Här är Aftonbladets fyrkantiga kampanj

Här är Aftonbladets fyrkantiga kampanj

"Våra profiler vågar bjuda på sig själva". Lena Mellin, Erik Niva och Karin Magnusson visas upp med surfplatteskallar. 2

Här är de nominerade bidragen till Guldäggsgalan 2015

Här är de nominerade bidragen till Guldäggsgalan 2015

112 nominerade. TCO:s kampanj "Like a Swede" är en av de nominerade.

STREAMINGKRIGET
Cecilia Beck-Friis är vice vd för TV4-Gruppen.

Här är Bonniers jättetjänst

"Viktig del i vår digitala transformation". TV4-Gruppen och C More lanserar den nya gemensamma streaming-tjänsten under namnet "C More". 5

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla koncernens tv-rättigheter

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla koncernens tv-rättigheter

”Ett Viaplay i Bonnier-tappning”. För Dagens Media berättar Bonniers vd Tomas Franzén om koncernens kommande supertjänst för rörlig bild.

Då lanseras Bonniers Viaplay-dödare

"Arbetet sker på bred front". Dagens Media kan berätta nya detaljer om Bonniers kommande tjänst för koncernens tv- och film-rättigheter.

Klart.se ökade mest

Klart.se ökade mest

KIA-index. Vädersajten ökade sina unika webbläsare med 18 procent under vecka 12.

Minskat resultat för NWT

Minskat resultat för NWT

"Svag annonskonjunktur" Visar upp ett minskat rörelseresultat på 12,5 procent.

Idolprofilen i konflikt med "joltdrickande" gamers

Idolprofilen i konflikt med "joltdrickande" gamers

Anklagar gamers för att vara "joltdrickande oskulder". Därför ligger Daniel Breitholtz i fejd med gaming-Sverige. 16

Barncancerfonden får ny sponsor

Barncancerfonden får ny sponsor

"Kunden behöver bara ge sin tid." Svensk Fastighetsförmedling sponsrar Barncancerfonden.

Betsafe väljer CP+B

Betsafe väljer CP+B

"En bransch full av klyschor". Anders Davidsson sågar branschen och väljer ny approach för Betsafe. 2

NWT i ny kampanj

NWT i ny kampanj

"Ska välja NWT oftare." I nya kampanjen vill NWT att morgonläsarna ska fortsätta konsumera ”Nyare nyheter” på webben under dagen.

Han är ny vd på Utgivarna

Han är ny vd på Utgivarna

"En rolig och viktig uppgift". Den tidigare Expressen-chefen Per-Anders Broberg är ny vd för Utgivarna. 2

HD-Sydsvenskan tappar vd:n

HD-Sydsvenskan tappar vd:n

Tar över Bonnier Tidskrifter. Efter fyra år på Helsingborgs Dagblad slutar Lars Dahmén som vd. Han ersätts av Pontus Bodelsson. 5

Annons
Annons