"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

She's got the look tappar tittare

She's got the look tappar tittare

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes andra avsnittet av Kappahls och TV4-Gruppens modelltävling i Sjuan.

Byråns vd i Skogaholms reklam

Byråns vd i Skogaholms reklam

"Var inte superpepp på det först". Humblestorm lyfter fram familjen i nytt kommunikationskoncept för Skogaholm.

Kulturministern ratar SJF:s kongress

Kulturministern ratar SJF:s kongress

"Beklagligt". Flera mediepolitiska frågor står på agendan – men den nyutnämnda kulturministern Alice Bah Kuhnke vill inte närvara. 1

Ökad vinst för MTG

Ökad vinst för MTG

Rörelseresultatet upp 14 procent. Viaplay kompenserar för tappet linjärt, enligt MTG. Men utvecklingen i Ryssland oroar.

REGERINGENS BUDGETPROPOSITION
Kritiserar Löfvens pr-budget

Kritiserar Löfvens pr-budget

"Norge får 245 mkr". Mindre pengar för Visit Sweden i budgetpropositionen, hävdar Visita, som anser att regeringen inte tar turismen på allvar. 1

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Hjälper familj med ofärdiga projekt. Det andra avsnittet av "Arga snickaren" i Kanal 5 sågs av något färre än säsongspremiären. 3

Annons
Nokias varumärke skrotas för mobiler

Nokias varumärke skrotas för mobiler

Trots avtal. Efter Microsofts uppköp av Nokia – nu går det finska varumärket i graven. 1

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Samarbetar med Arla. Sanna Nielsen, Kevin Walker och Clara Henry medverkar i Bris idolkortskampanj.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 42
Ubåtsjakten lyfte Svd.se

Ubåtsjakten lyfte Svd.se

"Dedicerat digitalt arbetssätt bakom". Svd.se blev veckans raket förra veckan, enligt Kia-index topp 20-lista. 5

Nya journalistregler för dold kamera – och sociala medier

”Bör endast användas i undantagsfall”. Här är de nya yrkesreglerna för alla journalister som är med i SJF.

Avgiftschock för lågavlönade journalister stoppas

Avgiftschock för lågavlönade journalister stoppas

Ska ge 1,7 miljoner kronor. Hela listan – så blir journalistförbundets nya medlemsavgifter. 1

Hon lämnar Åhléns

Hon lämnar Åhléns

Ska nå fler kvinnor. Annica Rantala lämnar Åhléns för jobbet som design- och marknadschef på Röhnisch Sportswear.

"Krisen är klart överdriven"

"Krisen är klart överdriven"

Basar över fem Bonnier-tidningar. Igår meddelade Expressen att 62,5 tjänster försvinner från tidningen. Men Gunilla Herlitz ser ljust på framtiden. 1

Blondinbellas man startar bloggbolag

Blondinbellas man startar bloggbolag

"Blondinbella" tar plats i styrelsen. Odd Spångerg startar bolag för att bedriva bloggverksamhet. 4

"Pr är inte reklam"

"Pr är inte reklam"

BLOGG. Att gränserna mellan reklam och pr suddats ut är gravt överdrivet. Det skriver Dagens Medias pr-bloggare apropå att flera reklambyråer nominerats i Spinn.

WEBB-TV-TOPPEN VECKA 42
TV4 knappar in på MTG TV

TV4 knappar in på MTG TV

SVT störst totalt. "Hellenius hörna" tog sig in på topplistan i MMS webb-tv-mätningar. Men MTG:s "Paradise Hotel" dominerar fortfarande. 1

Nyheter24 ökar med 20 procent

Nyheter24 ökar med 20 procent

"Under förra året fick Nyheter24 starkt fäste". Nyheter24-gruppen vände till vinst 2013. Däremot gjorde Nyheter24 AB en rörelseförlust på 2,5 miljoner. 10

Jollyroom börjar med tv-reklam

Jollyroom börjar med tv-reklam

"Otroligt nervöst". Näthandelsbutiken Jollyroom lanserar egenproducerade reklamfilmer för första gången.

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG hanterar pre-roll-försäljningen. Stampen kommer kunna visa klipp från Viasatsport.se på sina plattformar, som Svenskafans.com. 2

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

”I högsta grad relevant”. Regler som hindrar statsråd att direkt gå till pr-branschen kan bli en fråga i demokratiutredningen, kan Dagens Media berätta. 1

Jung von Matts nya kund

Jung von Matts nya kund

Vill utveckla svenskarnas fikakultur. Inom fem år ska Dunkin' Donuts etablera sig på 50 platser. 2

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

"Ett riktigt practical joke". Allers nya underhållningssajt Hänt.se lanseras med pruttkuddar. Bakom kampanjen står reklambyrån DGA. 3

Är kampanjen rolig?

Se resultatet
  • Ja. 43%
  • Nej. 54%
  • Vet ej. 3%
Rösta
Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

"Måste ge vår sida av saken". Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning med en egen kampanjsajt om tvisten. 9

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

"Blir alltid friktioner, men media har skött sig bra". Försvarsmakten polisanmäler reportrar för intrång på skyddsobjekt. 42

Maxus jublar – vinner L’Oréal

Maxus jublar – vinner L’Oréal

”Vi är oerhört stolta”. Maxus landar största kunden någonsin – och vd:n Robert Magnusson är strålande glad. 10

Ska dubbla teamet i Stockholm

Ska dubbla teamet i Stockholm

"Växa och utvecklas". Telekomjätten Telstra, som köper Videoplaza, planerar att storsatsa på Stockholmskontoret.

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

"Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige". Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 23

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Många reklambyråer kan vinna. Här är alla nominerade i pr-tävlingen Spinn.

Satsar på regionalt sälj

Satsar på regionalt sälj

Nya tjänster i Stockholm, Malmö och Göteborg. Mose Haregot till SBS Discovery TV. 2

Vd:n om sparpaketet

Vd:n om sparpaketet

Åsa Tillberg: "Inget nytt". Ekot rapporterar att 20 tjänster försvinner från Expressens koncernsyster Nyhetsbolaget. 2

Annons
Annons