"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Icona Pop i Nikes nya #Justdoit-kampanj

Icona Pop i Nikes nya #Justdoit-kampanj

Se filmen här. Fokuserar på kvinnliga idrottare.

Efter Viralgranskaren – nu ska Metro slå hål på hälsomyter

Efter Viralgranskaren – nu ska Metro slå hål på hälsomyter

"Handlar om att öka trafiken". Viralgranskaren har gett Metro blodad tand. Nu lanserar tidningen den nya undersajten Hälsogranskaren.

Expressen gör bebis-tv med Trygg Hansa

Expressen gör bebis-tv med Trygg Hansa

"Långsiktigt relationsskapande". Expressen lanserar det nya tv-formatet "Hej Bebis" tillsammans med sponsorerna Trygg Hansa och Lekmer.se. Programmet riktar sig till nyblivna föräldrar.

Netflixs miljonmål för Sverige

Netflixs miljonmål för Sverige

Tjänstens vd har talat. Avslöjar aggressiva internationella ambitioner. 2

Sandahls attack på experten – 
'Har han en hållhake på MTG?'

Sandahls attack på experten – 'Har han en hållhake på MTG?'

Per Nunstedt: "Fin tribut". Ronnie Sandahl sågar Viasats Bosse Petersson. 2

Patriksson köper europeisk byrå

"En naturlig utveckling". Patriksson Communication blir majoritetsägare i Relative MO, som finns i Paris och London.

Annons
Förbereder avgångsvederlag

Förbereder avgångsvederlag

"Spekulationer". Ska enligt uppgift göra sig av med 50 tjänster.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Swedbanks reklam får effekt

Swedbanks reklam får effekt

Hyllar eken: "Den sitter där som "swoshen" på Nikeskon". Swedbank är vinnaren bland svenska banker vad gäller preferens och erinran.

... men i sociala medier dominerar Nordea

"Vår aktivitetsnivå har varit otroligt hög". En ny studie visar att Nordea är bäst i klassen på sociala medier.

Lyft för Kockarnas kamp i TV4

Lyft för Kockarnas kamp i TV4

"Ett otroligt starkt format". Säsongspremiären av "Kockarnas kamp" i TV4 lockade fler tittare än förra året.

JK lägger ner Expressen-utredning

JK lägger ner Expressen-utredning

Thomas Mattsson: "Positivt". Efter att hans namn och bild publicerades av Expressen anmälde en av de granskade näthatarna på Avpixlat tidningen till Justitiekanslern. 7

Grattis text-tv – fyller 40 år idag

Grattis text-tv – fyller 40 år idag

"Firat med bulle" Men investeringarna och annonspriset sjunker för text-tv. 1

Martin Gelin skriver bok om Silicon Valley

Martin Gelin skriver bok om Silicon Valley

Får stipendium från Natur & Kultur. Ska granska storföretagen Google och Apple. 1

S-märkt kulturtidning anklagas för sexism

S-märkt kulturtidning anklagas för sexism

"Föreställ er Jan Guillou i samma position". Expressens kulturchef Karin Olsson kallar den S-märkta tidningen Fönstret, som ges ut av ABF, för en "sexistisk skitblaska". 14

Lämnar Norge – för Nansen

Lämnar Norge – för Nansen

"Imponerades". Tidigare DDB-anställd blir cd på Nansen.

Afrika nästa för Kreab

Afrika nästa för Kreab

Erkhammar: ”Det är nästa steg”. För första gången sedan fusionen med Gavin Andersson visar Kreab svarta siffror. Nu väntar expansion i Afrika. 1

De är Sveriges nya pr-kungar

De är Sveriges nya pr-kungar

"Vi kan göra saker andra inte kan". JKL:s intäktstapp leder till ett maktskifte i Pr-Sverige. Det visar Dagens Medias stora kartläggning av pr-byråernas ekonomi.

ATG om kritiken: "Alla bipolära tycker inte likadant"

ATG om kritiken: "Alla bipolära tycker inte likadant"

"Kränkande". ATG:s marknadschef Sten Andersen om kampanjen Vinnie, som anmälts till Spelbranschens etiska råd för att kränka bipolära. 6

Pontus Schultz pris till H&M:s koncernchef

Pontus Schultz pris till H&M:s koncernchef

"Ett kvitto". Karl-Johan Persson belönas för företagets arbete inom hållbarhet.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Analytiker: "Vitt skilda utsikter för MTG:s olika verksamheter"

Analytiker: "Vitt skilda utsikter för MTG:s olika verksamheter"

Mediejättarnas jakt på nya intäkter. Experterna överens: MTG och Schibsted ligger före Bonnier i utvecklingen.

Jessica Almenäs stäms – av revisorn

Jessica Almenäs stäms – av revisorn

Anklagar revisorn för saltade fakturor. TV4-profilen i pengabråk. 7

Passion i centrum i betting- kampanj

Passion i centrum i betting- kampanj

Masscreation bakom. Nordic Bet vill bli störst i Sverige inom sportbetting. Nu lanserar de det nya reklamkonceptet "Love the game".

Blocket värvar mobilchef från Widespace

Blocket värvar mobilchef från Widespace

"Detta är framtiden". Schibsted-sajten Blocket rekryterar från TV4 och Widespace och får nu en kommersiell produktchef för mobilen.

"Det var ett stålbad"

"Det var ett stålbad"

Var nära konkurs. Mediekooperativet Fria Tidningar avslutar företagsrekonstruktionen. 4

Perssons pr-uppdrag "inte relevant"

Perssons pr-uppdrag "inte relevant"

"Som före detta statsminister han uttalade sig". Göran Persson intervjuades i SVT:s "Agenda". Ingenstans nämndes att han arbetar som pr-konsult åt JKL. 10

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Får nya delägare – och gör stor utlandssatsning

Får nya delägare – och gör stor utlandssatsning

"Ger oss möjlighet att lägga större kraft både i USA och Europa". North Kingdoms grundartrio öppnar upp och släpper in tre nya delägare. Samtidigt flyttar vd:n och grundaren Roger Stighäll till Los Angeles för att ratta byråns USA-verksamhet.

"Neuraths oro är överdriven"

"Neuraths oro är överdriven"

DEBATT. Bandade intervjuer kan vara till gagn både för journalisten och intervjuobjektet. Det skriver pr-konsulten Mikael Zillén. 2

Craft väljer DDB

Craft väljer DDB

"Imponerade stort". DDB Göteborg är sportklädesvarumärket Crafts nya globala reklambyrå.

Reportern lackar ur: "Fuck it, I quit"

Reportern lackar ur: "Fuck it, I quit"

Ska lobba för legalisering av marijuana. Tv-ankaret vet inte vad hon ska säga när reportern plötsligt säger upp sig – i direktsändning. 1

"Vi kommer inte ändra vår payoff"

"Vi kommer inte ändra vår payoff"

Är vilseledande enligt RO. Willys kommunikationschef är mycket kritisk till Reklamombudsmannens beslut. 11

Premiärfest i helgen – så gick det

Premiärfest i helgen – så gick det

Kanal 5 dammade av Filip & Fredriks Globen-show. Kanal 5:s "Partaj" tappar – Micke Leijnegards "Genikampen" drog över miljonen.

M&C Saatchi vinner Hemköp

M&C Saatchi vinner Hemköp

"Vi har ett specifikt uppdrag till dem". UPPDATERAD. Hemköp inleder samarbete med M&C Saatchi. 4

Annons
Annons