"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Expressen stal bild av Metros receptionist – ber om ursäkt

Expressen stal bild av Metros receptionist – ber om ursäkt

Redaktionschefen: "Förvånad och ledsen". Utan tillåtelse publicerade Expressen en bild som Metros receptionist tagit. 1

KIA-INDEX MOBIL
DI veckans raket i mobilen

DI veckans raket i mobilen

"Tur i tajmingen." Artikel om Mehmet Kaplan ligger bakom den ökade trafiken.

"Många byråer tror att man måste trycka in en halvnaken tjej"

"Många byråer tror att man måste trycka in en halvnaken tjej"

Har anmält runt 50 kampanjer till RO. Sveriges Kvinnolobbys kampanj Reklamera fyller ett år. 9

DEBATTEN OM FACEBOOK
"Den organiska trafiken är inte alls död"

"Den organiska trafiken är inte alls död"

REPLIK. Den organiska Facebook-trafiken lever och frodas som aldrig förr – med bra pr. Det säger Alexander Mason, kommersiell chef på Cision. 8

"Den organiska Facebook-trafiken död"

"Den organiska Facebook-trafiken död"

DEBATT. Som annonsör kan du inte ha en social strategi på Facebook utan en mediebudget. Det skriver Damon Razazi på Mindshare. 11

UBÅTSJAKTEN
8 bilder på mediernas ubåtshysteri

8 bilder på mediernas ubåtshysteri

Se listan här. Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Skistar bygger Mount Everest-kopia

Skistar bygger Mount Everest-kopia

"Ett sätt att synas och höras" Skistar och Ps Communication lanserar tävlingen Skistar Everest Challenge i Hammarbybacken i Stockholm.

Annons

Spoon vinner finsk industrikund

"Ska göra vårt innehåll allt högklassigare". Finska industriföretaget Wärtsilä väljer contentbyrån Spoon.

Bonnier bildar riskkapitalbolag

Bonnier bildar riskkapitalbolag

"Vi ser en enorm tillväxtpotential inom finansiella tjänster". Johan Lundgren bildar riskkapitalbolaget NTF Ventures med kapital från Bonnier News. 4

Tidningskrisen kan leda till fler uppköp

"Alla industrier i kris är intressanta". Riskkapitalbolagen kan göra fynd när de traditionella medieägarna pressas.

Pop up-bar lanserar burköl

Pop up-bar lanserar burköl

"Som en skön hemmafest". Newcastle Brown Ale lanserar alternativ till flaska – öppnar Burkbaren. 1

Twitter säljer annonser i Norden

Twitter säljer annonser i Norden

Säljchefen: "Efterfrågan är hög." Twitter börjar sälja annonser i Norden tillsammans med Sellbranch. 2

Dentsu Aegis får Norden-chef

Dentsu Aegis får Norden-chef

"Vi är väldigt glada". Ska styra 700 medarbetare i sju städer.

Lämnar Zap PR för ny hästkanal

"En gåta att medievärlden inte kapitaliserat på detta" Theréz Randquist blir vice vd på tv-kanalen Horse1.

Nyheter24 lanserar antihatkampanj online

Nyheter24 lanserar antihatkampanj online

Sprider kärlek i sociala medier. Tillsammans med Nyheter24 lanserar Statens medieråd No hate-dagen.

Springtime tappar chef

Springtime tappar chef

"Erfaren ledare och rådgivare". Springtimes byråchef Emelie Mannheimer blir ny marknads- och kommunikationschef på arkitektkontoret Tengboms. 2

Rättviseförmedlingen om Spinn-hajpen

Rättviseförmedlingen om Spinn-hajpen

"Bekräftar hur bra vi är på kommunikation". Förutom Cancerfonden och Ecpat Sverige är Rättviseförmedlingen den enda ideella organisationen med vinstchanser i Spinn. Ordförande Seher Yilmaz är mycket stolt.

Hon är årets marknadschef

Hon är årets marknadschef

"Känns bra". Lina Söderqvist på Björn Borg har utsetts till Årets marknadschef.

Tina Thörner gör barn-tv för Bauhaus

Tina Thörner gör barn-tv för Bauhaus

"Konkurrensen på helgerna hård". För att locka fler barnfamiljer till varuhusen lanserar Bauhaus barnkonceptet "Skaparglädje". 2

DN om Försvarets anmälan

DN om Försvarets anmälan

"Vi beklagar". Det var ett reportageteam från DN som polisanmäldes av Försvarsmakten i tisdags. Chefredaktör Peter Wolodarski beklagar det inträffade. 2

Åhléns hyr ut lägenhet på Airbnb

Åhléns hyr ut lägenhet på Airbnb

Kalle Zackari Wahlström provbor. För att visa upp sitt hållbara sortiment hyr Åhléns ut en inredd lägenhet på Airbnb i en kampanj signerad F & B. 4

Instagram växer snabbast

Instagram växer snabbast

Facebook minskar bland de yngsta. Sju av tio besöker sociala medier.

NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Mediebyråerna om sparpaketet

Mediebyråerna om sparpaketet

"Dränerar och påverkar kvaliteten". Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas. 2

Expressen skrotar New York-korren

"Kommer ha en fortsatt stark USA-bevakning". Som ett led i sparpaketet skrotas tjänsten som korrespondent i New York, kan Dagens Media berätta. 19

"Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

Skrotar bildredaktionen. I dag meddelade Thomas Mattsson att 50 journalisttjänster försvinner från Expressen. Till Dagens Media säger han att förändringen är nödvändig.

She's got the look tappar tittare

She's got the look tappar tittare

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes andra avsnittet av Kappahls och TV4-Gruppens modelltävling i Sjuan.

Byråns vd i Skogaholms reklam

Byråns vd i Skogaholms reklam

"Var inte superpepp på det först". Humblestorm lyfter fram familjen i nytt kommunikationskoncept för Skogaholm.

Kulturministern ratar SJF:s kongress

Kulturministern ratar SJF:s kongress

"Beklagligt". Flera mediepolitiska frågor står på agendan – men den nyutnämnda kulturministern Alice Bah Kuhnke vill inte närvara. 30

Ökad vinst för MTG

Ökad vinst för MTG

Rörelseresultatet upp 14 procent. Viaplay kompenserar för tappet linjärt, enligt MTG. Men utvecklingen i Ryssland oroar.

REGERINGENS BUDGETPROPOSITION
Kritiserar Löfvens pr-budget

Kritiserar Löfvens pr-budget

"Norge får 245 mkr". Mindre pengar för Visit Sweden i budgetpropositionen, hävdar Visita, som anser att regeringen inte tar turismen på allvar. 2

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Hjälper familj med ofärdiga projekt. Det andra avsnittet av "Arga snickaren" i Kanal 5 sågs av något färre än säsongspremiären. 5

Nokias varumärke skrotas för mobiler

Nokias varumärke skrotas för mobiler

Trots avtal. Efter Microsofts uppköp av Nokia – nu går det finska varumärket i graven. 2

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Samarbetar med Arla. Sanna Nielsen, Kevin Walker och Clara Henry medverkar i Bris idolkortskampanj.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 42
Ubåtsjakten lyfte Svd.se

Ubåtsjakten lyfte Svd.se

"Dedicerat digitalt arbetssätt bakom". Svd.se blev veckans raket förra veckan, enligt Kia-index topp 20-lista. 6

Annons
Annons