Tipsa en vän om en artikel

"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
Hoppas på tredje gången gillt

Hoppas på tredje gången gillt

Tv-priset delas ut på söndag. För tredje gången är Viasats Frida Nordstrand nominerad till Årets sportprofil i Kristallen.

Newsner ökar mest

Newsner ökar mest

Mobil topp 20. Newsner är veckans raket i mobilen, enligt Kia-index.

SvFF omorganiserar – marknadschefen slutar

SvFF omorganiserar
– marknadschefen slutar

"Det här blir bra för alla". Svenska Fotbollförbundet delar upp marknads- och kommunikationsavdelningen i två.

Kit värvar från Aftonbladet

Kit värvar från Aftonbladet

"Vi är oerhört glada". Jonna Ekman blir sajtens marknadschef.

Skickar reklam via pushnotiser

Skickar reklam via pushnotiser

"Vi är fortfarande i en testfas". UPPDATERAD. Erbjudande från Pocketshop. 6

Byråchef tar över A Non Smoking Generation

Byråchef tar över A Non Smoking Generation

"Jätteglada". Organisationen A Non Smoking Generation hittar en ny generalsekreterare i byråbranschen.

Annons
Edelman Deportivo: ”Vinst första året”

Edelman Deportivo: ”Vinst första året”

Exklusive förvärvsrelaterade kostnader. Edelman Deportivo redovisar resultatet för bolagets första verksamhetsår.

Hon blir Aftonbladets nya USA-korre

Hon blir Aftonbladets nya USA-korre

"Det ska bli otroligt spännande". SVT-journalisten Katarina Andersson ska jobba för Aftonbladet och Telia i Silicon Valley. 16

Spoon gör serie för Nicorette

Spoon gör serie för Nicorette

Nordisk kampanj. Nicorette tar fram en dokumentärserie om att sluta röka.

Här är årets sämsta tv

Här är årets sämsta tv

Malou von Sivers vinner tre priser. Vinnarna i Skämskudden är utsedda. 8

Swebus tar hjälp av Facebook-profil

Swebus tar hjälp av Facebook-profil

Se första filmen här. Komikern Jonas Fagerström frontar en serie filmer för Swebus. 1

Readly tar in 20 miljoner

Readly tar in 20 miljoner

Mål på 100 miljoner. Magasintjänsten Readly tar in riskkapital. 4

STO-CPH byter vd

STO-CPH byter vd

Johan Stemme lämnar. Produktionsbolaget STO-CPH får en ny vd. 3

Måns Zelmerlöws Malmö- konsert – en kampanj för Tre

Måns Zelmerlöws Malmö-
konsert – en kampanj för Tre

Passion Lab fixar kampanjen. Mobiloperatören Tre ligger bakom konserten som Måns Zelmerlöw höll i Malmö igår.

PHD tappar chef

PHD tappar chef

"En mycket viktig pusselbit". PHD:s kreative chef går till MSL Group.

Adlibris låter Salander hacka sajten

Adlibris låter Salander hacka sajten

Fjärde Millennium-boken släppt idag. Lisbeth Salanders hackeralias ”Wasp” har till synes tagit över Adlibris.

Umeå Energi till Reformklubben

Umeå Energi till Reformklubben

"Spets inom public affairs". Reformklubben går segrande ur Umeå Energis pr-upphandling.

TBWA värvar stjärnkreatör

TBWA värvar stjärnkreatör

"Superglada". TBWA rekryterar Stephanie Moradi från ANR BBDO. 3

Uppåt för Åkestam

Uppåt för Åkestam

Men ökar personalkostnaderna. Reklambyrån Åkestam Holst lämnar sitt första bokslut sedan man gick in i North Alliance. 6

Blåkläder sponsrar In Flames roddare

Blåkläder sponsrar In Flames roddare

"Gillar fart och fläkt". Sponsrar death metal-bandet In Flames scenarbetare.

Sportsajter tar hem programmatisk handel

Sportsajter tar hem programmatisk handel

"En kock för mycket". Sportnätverket Traveas Sports Media lanserar en egen produkt för programmatiska köp.

Därför gör Nöjesguiden "hatnummer"

Därför gör Nöjesguiden "hatnummer"

Tidningen kommer ut i morgon. Jenny Nordlanders första tidning som chefredaktör ska visa att rasismen finns i Sverige.

Roygalan växer med ny kategori

Roygalan växer med ny kategori

"Internationellt renommé". Roygalan utökas med ett pris för bästa klippning av reklamfilm.

”En tabloidisering av public service”

”En tabloidisering av public service”

Millennium-boken släppt i natt. Författaren David Lagercrantz känner sig angripen efter gårdagens intervju i ”Aktuellt”. 34

De kan vinna Radiopriset

De kan vinna Radiopriset

48 bidrag kan vinna. Här är alla nomineringar till Stora Radiopriset.

Postnord väljer Wow Events

"Nordisk räckvidd var en viktig parameter". Kammar hem det nordiska uppdraget för Postnord.

De kan vinna Inhouse 2015

De kan vinna Inhouse 2015

Sveriges enda tävling för inhousebyråer. Här är de nominerade. 4

HYSTERIN KRING MILLENNIUMBOKEN
UNT först i världen – efter kioskens Millennium-fadäs

UNT först i världen – efter kioskens Millennium-fadäs

"Förstås inte en optimal situation för en recensent". UPPDATERAD. Tidningen spräcker Norstedts lanseringsplan. 4

Vi lät kompisen skriva – fick första intervjun med David Lagercrantz

Vi lät kompisen skriva – fick första intervjun med David Lagercrantz

”Inget beräknande från vår sida”. Chefredaktören om intervjun skriven av David Lagercrantz nära vän. 11

Redaktören ”Tror David Lagercrantz att vi är idioter”

Bojkottar Millenniumförfattaren. Danska Politiken vill inte prostituera sig – ryter ifrån mot Norstedts inför Millennium-släppet.

Volvo kan vinna i Echo Awards

Volvo kan vinna i Echo Awards

Fyra svenska byråer nominerade. Här är de svenska kampanjerna som kan vinna i ”VM” för direktmarknadsföring. 2

Glada miner på Scream

Glada miner på Scream

”Vi närmar oss 1,3 miljarder”. Vann nyligen Coop som kund. 7

Annons
Annons