Tipsa en vän om en artikel

"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
MIN INSPIRATION – REBECCA CRUSOE
"Jag läste den två gånger på raken"

"Jag läste den två gånger på raken"

Bäst just nu enligt Toca Bocas pr-chef. Rebecca Crusoe utnämner "Kära Liv och Caroline" till tiotalets "Fittstim".

"En svartvit kopieringsapparat och få resurser"

"En svartvit kopieringsapparat och få resurser"

Vann Platinaägget. Björn Kusoffsky berättar om tiden på Beckmans och om hur det känns att bli slagen av Bob Hund.

Volvo bekräftar – nu kommer kampanjen med Avicii

Volvo bekräftar – nu kommer kampanjen med Avicii

Global lansering av XC90. Gör ny version av Nina Simones "Feeling Good".

Roberta Alenius till Telia

Roberta Alenius till Telia

"Vi ska förändra oss". Roberta Alenius, Fredrik Reinfeldts tidigare pressekreterare och nuvarande partner, blir ny kommunikationschef för Telia Sverige. 1

Nöjesguiden öppnar hotell

Nöjesguiden öppnar hotell

"Vi har skapat en institution". Slår upp portarna under Way out west. 1

Inspirerande frukost – med Ikea och Åkestam Holst

Inspirerande frukost – med Ikea och Åkestam Holst

Välkommen – anmäl dig nu. Hör Ikeas Mia Granath och Åkestam Holsts Kjell Månsson bjuda på framgångsrecept och tips.

Annons
GULDÄGGET 2015
"Vi vill sällan vara självcentrerade"

"Vi vill sällan vara självcentrerade"

"Bidragen höll väldigt hög klass". Komms vd berättar om höjdpunkterna på Guldäggsgalan 2015. 1

Halebop om vinsten: "Vi vågar sticka ut"

Halebop om vinsten: "Vi vågar sticka ut"

"Så otroligt roligt" Gårdagens finaste pris, Titanpriset, gick till Halebop, för deras nyskapande och innovativa reklam. 2

If jublar över sina dubbla guld: "Helt fantastiskt"

If jublar över sina dubbla guld: "Helt fantastiskt"

Efterfest på Fasching. Tillsammans med Forsman & Bodenfors pågick firande till långt in på natten.

Picard tar in pr-byrå

Picard tar in pr-byrå

"Ser framemot att erövra nya kanaler". Den franska matbutiken Picard fortsätter sin Sverigeoffensiv. Nu väljer kedjan Geelmuyden Kiese som pr-byrå.

Så ska langningen på valborg stoppas

Så ska langningen på valborg stoppas

Myter i fokus. Inför valborgsmässoafton lanserar Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning en serie filmer mot langning. 4

PS förstärker teamet

PS förstärker teamet

"En positiv trend". Anställer fyra nya personer till Göteborgsavdelningen.

Volvo vinner guld i Art Directors Club

Volvo vinner guld i Art Directors Club

En del av #madebysweden. Reklambyrån Forsman & Bodenfors och Volvo var enda svenska vinnaren i reklamtävlingen.

Här är årets Guldäggsvinnare

Här är årets Guldäggsvinnare

Fjorton ägg till Göteborgsbyrån. Forsman & Bodenfors går hem som segrare. 2

Så blir Modettes webb-tv

Så blir Modettes webb-tv

Sponsras av Veet och Lumene. Nyheter24-Gruppens mode- och livsstilssajt Modette satsar på webb-tv för att hitta Sveriges nästa digitala stilikon.

Klandras för Boisenkrönika

Klandras för Boisenkrönika

Kände sig utpekad. Frida Boisen skrev om en autistisk pojke i ett klassrum.

Mobilgeddon – så gick det

Mobilgeddon – så gick det

"Priset är två placeringar." Hälften av sajterna tappar placeringar i mobilen efter Googles krav på mobilanpassning.

SvFF värvar från Nyheter24

SvFF värvar från Nyheter24

"En dröm som går i uppfyllelse". Nyheter24:s sportredaktör Jens Lindqvist blir kommunikatör på Svenska fotbollsförbundet.

Metro bryter med Pascalidou

Metro bryter med Pascalidou

"Vi har inget samarbete med henne". Efter 15 år slutar Alexandra Pascalidou på tidningen.

"Kommer att växa ännu mer"

"Kommer att växa ännu mer"

Tror på fortsatt tillväxt. Sponsrings & eventföreningens vd Niklas Birgetz om den starka tillväxten för sponsring och event.

Omsättningen för sponsring och event: 13,5 miljarder kronor

"Historiskt". 2014 blev ett starkt år för sponsring- och eventbranschen.

De kan vinna Guldbladet

De kan vinna Guldbladet

96 nominerade bidrag. Guldbladet arrangeras för femtonde gången. Här är de nominerade.

P3-profil gör bloggpremiär

P3-profil gör bloggpremiär

"En av Sveriges vassaste krönikörer". Morgonpassets programledare dricker öl och renoverar i LRF Medias nya digitalsatsning. 6

GULDÄGGET 2015
Regeringens besked – ingen ny lag om sexistisk reklam

Regeringens besked – ingen ny lag om sexistisk reklam

"Reklam har makt, det är därför den finns". Jämställdhetsminister Åsa Regnér uppmanar reklambranschen att ta sitt ansvar – men vill inte genomföra vallöftet om att lagstifta mot könsdiskriminerande reklam. 4

Komm: ”Reklamen kan krossa normer”

#VEMSYNS. Var tionde svensk lever med någon typ av funktionsnedsättning, men i reklamen framträder en annan bild av Sverige. Det vill Komm ändra på.

"Tror man är rädd som annonsör"

"Tror man är rädd som annonsör"

"Vi ingår också i gatubilden". Icke-vita, äldre och personer med funktionsnedsättning. Här är de som inte får ta plats i svensk reklam.

Annonsörerna som vill nå ut till alla

"Jätteviktigt att spegla hur samhället ser ut". Hockeykillar som gillar killar, stjärnfamiljer på solsemester – och så Ica-Jerry. Det finns exempel på annonsörer som aktivt gått in för att bryta normer med sin reklam.

Ny ledning på Frida Förlag

Ny ledning på Frida Förlag

Ersätter Ove Jerselius. Anders Juhlin blir vd på Frida Förlag medan Bodil Ericsson Torp blir ny styrelseordförande. 2

Novak får förstärkning

Novak får förstärkning

"Kommer att skärpa arbetet". Medieutredningens team anlitar rådgivande experter. 2

Drönare är domare i Pepsi Max kampanj

Drönare är domare i Pepsi Max kampanj

Se filmen här. Pepsi Max skickar in en drönare på en fotbollsplan – utan åskådarnas vetskap.

Talentum ökar resultatet – men Sverige backar

Talentum ökar resultatet – men Sverige backar

Digital försäljning stiger. Sämre annonsförsäljning än väntat första kvartalet.

Kärnhuset ska lyfta Fonus varumärke

Kärnhuset ska lyfta Fonus varumärke

"Ett traditionsbundet varumärke som är känt av alla". Begravningsentreprenören Fonus väljer Kärnhuset som ny reklambyrå.

Nytt digitalt magasin om streamad tv och film

Nytt digitalt magasin om streamad tv och film

"Finns en stor potential". Produceras av Contentkonsulterna

Annons
Annons