"Vi vill inte se ut som töntar"

Gekås i Ullareds vd Boris Lennerhov om självupptagna bloggare, Gekås annonslösa varumärkesresa och om chanstagningen att låta Strix göra tv av lågprisvaruhuset.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inte en enda köpt annons. Det har varit Gekås marknadsföringsstrategi från dag ett.

Boris Lennerhov, som vid jul i år firar tio år som vd, fortsätter med stolthet den traditionen.

- Vår strategi för att bygga varumärke grundar sig på mun till mun kommunikation. Vi ska överträffa kundens förväntningar så att de berättar om Gekås bra sortiment och billiga priser för andra, säger han och fortsätter:

- Andra aktörer, som kallar sig lågprisvaruhus, plöjer ned massor av pengar i stora tv-kampanjer. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att de måste ha högre marginaler på sina varor för att kunna köpa det annonsutrymmet.

Även om Gekås i Ullareds varumärke är välkänt kämpar lågprisvaruhuset mot en nidbild.

- Många som aldrig har varit här har bilden att Gekås är en lada mitt i skogen, med jättelånga köer och en massa damer som river i backar med varor från konkurspartier. Där har vi en jättemission i att få ut vad Gekås faktiskt är i dag.

Snart får Boris Lennerhov och hans kolleger hjälp på traven med att sprida kunskapen om Gekås i Ullared. I sommar börjar inspelningen av en Strix-producerad dokusåpa om varuhuset med tillhörande hotell och camping. Resultatet ska sändas i Kanal 5.

- Det var sammanlagt fyra produktionsbolag som under en kort period kontaktade oss och ville göra liknande saker.

- Jag tror att de, mot bakgrund av den trend som nu finns med såpor från alla möjliga ställen, frågade sig vad djupet i det svenska folkhemmet är och alla kom fram till ungefär samma sak.

Var det självklart att tacka ja?

- Nej. Ett första frågetecken var att ta reda på vad de vill ta detta. Gekås är ju ett varuhus och ingen nattklubb, eller en färja eller något sådant. Sedan vill vi vara säkra på att vi kan säkerställa varumärket. Vi vill inte framställas som töntar.

Hur har ni gjort för att säkra att ni inte framställs på fel sätt?

- Jag kan inte berätta vad som står i avtalen, men jag tycker att vi har fått försäkringar. Sedan kan vi inte ställa orimliga krav som att de bara ska få filma 25 mönsteranställda. Då blir det ju ingen bra tv.

Vad räknar ni med att få ut av tv-programmet?

- Vi har inte gjort någon kalkyl att si och så många extra besökare ska komma. Men ur ett varumärkesperspektiv tror jag att det är positivt. Nästan alla, även de som aldrig har varit här, har en bild av hur Gekås ska vara. Ofta stämmer den bilden inte överens med verkligheten. Om vi i tv kan få visa miljön och vårt fina sortiment tror jag att det kommer att vara positivt för oss.

Själv tittar Boris Lennerhov inte på dokusåpor. Han hinner sällan titta på tv. När han väl gör det blir det hellre en fotbollsmatch med Arsenal eller Inter. Han läser en mängd dagstidningar, men håller sig borta från bloggarna.

- Många är ganska tramsiga och patetiska och handlar bara om att visa upp vad man har gjort under en dag. Det är inte så intressant.

- De från marknadsavdelningen tjatar om att jag ska börja blogga, men jag har inte varken tid eller behov av att vika ut mig själv på det viset.

Han ser fram emot att se resultatet av Strix-produktionen från Gekås med viss tillförsikt.

- Man kan aldrig riktigt veta hur det blir.

Namn: Boris Lennerhov
Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Fakta Boris Lennerhov

Ålder: 53
Familj: Gift och har två barn.
Bor: Båstad
Jobb: Vd för Gekås i Ullared
Tjänar: 5,3 miljoner kronor (inkomstår 2008)
Dold talang: Är bra på att laga mat. Gärna småländska kroppkakor eller isterband.
Medievanor: Läser branschpress till exempel Market, Dagens Media och Dagens Industri. Läser också Helsingborgs Dagblad, Hallands Nyheter och Sydsvenskan varje dag.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

(M) jagar jägarröster

(M) jagar jägarröster

"Frågor som berör". Moderaterna sjösätter en ny reklamkampanj riktad mot väljare med jaktintresse – samma dag som en jägare avlidit efter en vådaskjutning. 1

VILLE KÖPA TWEETS AV AFTONBLADETS PROFIL
Volvo läxar upp byrån

Volvo läxar upp byrån

Marknadschefen: "Inte roligt över huvud taget". Biltillverkaren tar starkt avstånd från The Viral Companys agerande. 1

Volvos nya lanseringsknep – erbjöd Kazmierska 2000 kronor per tweet

Volvos nya lanseringsknep – erbjöd Kazmierska 2000 kronor per tweet

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Sibylla väljer Volt

Sibylla väljer Volt

Efter pitch. Ska ta fram nytt kommunikationskoncept. 1

Kvällstidningarna i tv-samarbete

Kvällstidningarna i tv-samarbete

"Sms från Thomas Mattsson." Förutom Youtube, Magine och SvD kommer även Expressen att sända Aftonbladets partiledardebatt ikväll. 4

VAL 2014
Janne Josefsson: "Jag hatar inte stockholmsjournalister"

Janne Josefsson: "Jag hatar inte stockholmsjournalister"

Tjafs om Södermalm. Aftonbladets Fredrik Virtanen anklagar Janne Josefsson för att hata Stockholm. "Befängt", kontrar Göteborgaren själv. 13

Ny delägare i JMW

Ny delägare i JMW

Bakgrund i Microsoft. Louise Leo är ny delägare i pr-byrån JMW.

Annons

Tradedoubler får ordinarie vd

Ersatte Rob Wilson. Matthias Stadelmeyer blir ordinarie vd för Tradedoubler.

Tittarras för SVT:s "Atleterna"

Tittarras för SVT:s "Atleterna"

SVT fick lördagsstryk av TV4. Gick upp mot "Fångarna på fortet" – och tappade halva publiken. 4

Under miljonen för Kristallen

Under miljonen för Kristallen

Fick tuff konkurrens av "Doobidoo". Tv-branschens galafest tappade tittare jämfört med ifjol.

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

"Gör en Filippa och säg hej då till Fredrik". Släpper vallåt tillsammans. 14

Vad tycker du om Kartellen och Mikael Wiehes låt?

Se resultatet
  • Bra. 15%
  • Dålig. 82%
  • Vet ej. 3%
Rösta
Sturm & Drang får sin första vd

Sturm & Drang får sin första vd

"Har tidigare haft ett något otydligt ledarskap". Göteborgsbyrån Sturm & Drang har rekryterat sin första vd. 1

Cdon öppnar upp sajten för reklam

Cdon öppnar upp sajten för reklam

"Ett naturligt steg". E-handelssajten börjar med annonsering i samarbete med Admore Media Sales. 3

Jublar över "Big Brother"

Jublar över "Big Brother"

"Vi är strålande glada". Här är siffrorna för "Big Brother"-premiären igår. 5

Läggs ner som papperstidning

Läggs ner som papperstidning

Har en upplaga på 73 000. M3 ska distribueras digitalt i framtiden. 3

Mobilab-grundaren slutar

Mobilab-grundaren slutar

"Växer snabbast". Joachim Alvarez, grundare av Mobilab, som driver kupongtjänsten Kuponginlösen, har sagt upp sig.

Blir marknadschef på City Gross

Blir marknadschef på City Gross

"Vi ska utmana etablerade sanningar". Mikael Ekensteen tar över som marknadschef på Bergendahls Food. 4

LÖRDAGSINTERVJUN
Näääk: "Media fokuserar på det negativa alldeles för ofta"

Näääk: "Media fokuserar på det negativa alldeles för ofta"

Diggar "Antikrundan". För Dagens Media berättar Matar ”Näääk” Samba om sitt nya gig som programledare, om förutfattade meningar kring hiphop och om sina egna medievanor. 3

Här är alla vinnare i Kristallen

Här är alla vinnare i Kristallen

Många beprövade format. När Kristallen firade tio år prisades TV4:s "Solsidan" som årets humorprogram – för tredje gången.

Prat PR tillsätter byråchef

Börjar nästa vecka. Pontus Nyström blir byråchef på Prat PR.

Eric Schüldt till Expressen

Eric Schüldt till Expressen

"Unikt tilltal och många fans". Mannen bakom flera hyllade radioproduktioner rekryteras av Expressens kulturredaktion. 2

Fotboll och nazister lyfte sajten

Fotboll och nazister lyfte sajten

"Högt nyhetstryck". Sydsvenskans mobilsajt gjorde all time high örra veckan, enligt Kia-index.

EGMONT KÖPER FORMA
Aller och Bonnier om affären

Aller och Bonnier om affären

Bodil Ericsson Torp: "Är inte oroad". I dag stod det klart att Egmont köper Forma Publishing Group. Väntat enligt konkurrenterna.

Mathias Kallio får ny roll på Talentum Sverige

Mathias Kallio får ny roll på Talentum Sverige

"En utmaning för samtliga mediehus". Blir ansvarig för att hitta nya intäkter för mediehuset.

Från TV4 till Aftonbladet

Från TV4 till Aftonbladet

Slutar efter 15 år på kanalen. Helena Forsman lämnar TV4 och blir ny planerings- och inköpschef på Aftonbladet TV.

Expressen tillsätter nya chefer

Totalt fem tjänster. Karin Skogh, Fredrik Sjöshult och Christofer Brask får nya chefstjänster på Expressen. 3

Ökar – med 200 procent

Ökar – med 200 procent

"Den höga tillväxttakten har fortsatt under 2014". Widespace växer så det knakar.

Hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

Hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

"Lyckats totalt med att skapa skarpa negativa röster". Över 80 procent av inläggen kritiska. 35

Reinfeldts ute-spurt

Reinfeldts ute-spurt

"Vi lovar inte allt till alla men vi håller vad vi lovar". Sista två veckorna innan valet kommer statsministern fronta ny stor nationell utomhuskampanj för M. 3

Kommunals nya reklamfilm ska få svenskarna att byta regering

Kommunals nya reklamfilm ska få svenskarna att byta regering

"Vill få folket att välja välfärden". Kommunal går ut i sin största kampanj någonsin. Målet – att få svenska folket att rösta bort Alliansen. 8

De har kallat varandra "Grinolle" och "En kortväxt Napoleon"

De har kallat varandra "Grinolle" och "En kortväxt Napoleon"

Dagens Media tussar ihop trätobröderna. De har hånat varandra offentligt och utkämpat sina strider inför öppen ridå under decennier. Hösten 2014 är Manfred Aronsson och Jan Scherman överens om en sak – vad som saknas i den svenska tv-branschen.

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se