Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

Vill se över karenstid för statsråd

Vill se över karenstid för statsråd

”I högsta grad relevant”. Regler som hindrar statsråd att direkt gå till pr-branschen kan bli en fråga i demokratiutredningen, kan Dagens Media berätta.

Jung von Matts nya kund

Jung von Matts nya kund

Vill utveckla svenskarnas fikakultur. Inom fem år ska Dunkin' Donuts etablera sig på 50 platser. 1

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

"Ett riktigt practical joke". Allers nya underhållningssajt Hänt.se lanseras med pruttkuddar. Bakom kampanjen står reklambyrån DGA. 1

Är kampanjen rolig?

Se resultatet
  • Ja. 4%
  • Nej. 88%
  • Vet ej. 8%
Rösta
Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

"Måste ge vår sida av saken". Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning med en egen kampanjsajt om tvisten. 3

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

"Blir alltid friktioner, men media har skött sig bra". Försvarsmakten polisanmäler reportrar för intrång på skyddsobjekt. 17

Maxus jublar – vinner L’Oréal

Maxus jublar – vinner L’Oréal

”Vi är oerhört stolta”. Maxus landar största kunden någonsin – och vd:n Robert Magnusson är strålande glad. 4

Annons
Ska dubbla teamet i Stockholm

Ska dubbla teamet i Stockholm

"Växa och utvecklas". Telekomjätten Telstra, som köper Videoplaza, planerar att storsatsa på Stockholmskontoret.

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

"Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige". Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 8

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Många reklambyråer kan vinna. Här är alla nominerade i pr-tävlingen Spinn.

Satsar på regionalt sälj

Satsar på regionalt sälj

Nya tjänster i Stockholm, Malmö och Göteborg. Mose Haregot till SBS Discovery TV.

Vd:n om sparpaketet

Vd:n om sparpaketet

Åsa Tillberg: "Inget nytt". Ekot rapporterar att 20 tjänster försvinner från Expressens koncernsyster Nyhetsbolaget. 2

Så gick Alsings comeback

Så gick Alsings comeback

"Lovar gott". Sveriges värsta bilförare hade Kanal 5-premiär igår.

NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

50 journalisttjänster försvinner. Förändringen är nödvändig, säger Thomas Mattsson till Dagens Media.

Expressens bildredaktion skrotas

Expressens bildredaktion skrotas

Thomas Mattsson öppen med att kvaliteten påverkas. UPPDATERAD. I dag klockan 13:00 informerades personalen.

Nyheter24-chef till Lajkat

Nyheter24-chef till Lajkat

"Produktansvarig". Viktor Adolfsson till Schibsteds Lajkat. 2

Brid – LRF Medias contentbyrå

Brid – LRF Medias contentbyrå

Namnet bestämt. Ett slanguttryck för hybrid, säger bolagets irländska vd Colm O’Callaghan. 3

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Rekryteras från Svensk Fastighetsförmedling. Camilla Tienso blir ny marknadschef på O'learys.

RFSU lanserar kondomfickan

RFSU lanserar kondomfickan

"Weekday självklart val". Jeansmärket och förbundet lanserar #5thpocket och öppnar kampanjsajt imorgon. 2

Cap & Design tvingas byta till mindre format

Cap & Design tvingas byta till mindre format

"Kommer få besvikna läsare". När distributören Interpress ändrar reglerna tvingas tidningen Cap & Design återgå till sitt gamla format. 2

Pr-chef misstänktes för ebola

Pr-chef misstänktes för ebola

”Låg längst bak i planet och spydde”. Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Upphandlar content marketing

Upphandlar content marketing

Avtalet löper i max tre år. Avtalet värt 4,5 miljoner kronor per år, kan Dagens Media berätta.

Svenskar bakom nya CNBC

Svenskar bakom nya CNBC

"Väldigt blankt och amerikanskt." Magoo 3d Studios har gjort om grafiken för USA:s största nyhetskanal. 1

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Redaktören: "Dessa tjänster är omdebatterade". Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

UBÅTSJAKTEN
Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

"Våra reportrar och fotografer endast beväpnade med kameror, pennor, datorer". Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 13

Se filmen från Mediedagen – nu står Göteborg på tur

Se filmen från Mediedagen – nu står Göteborg på tur

Lär av Microsoft, Sats och Lidl. 200 besökare samlades för att lyssna på talare – och utbyta erfarenheter – på Mediedagen i Stockholm.

Frauds-experten: "Lär av USA"

Frauds-experten: "Lär av USA"

Växer inom onlinevideo. Utnyttja försprånget till att lära mer om frauds. Det är amerikanska experten Eric Bozinnys råd till svenska annonsörer. 10

Frauds – ett växande hot

"Motivet kan vara att dränera en konkurrents budget". När marknaden för webb-tv växer, ökar även risken för annonsören att bli lurad.

Ägarna säljer Videoplaza

Ägarna säljer Videoplaza

"Kan ta nästa steg i vår utveckling". Videoplazas grundare blir mångmiljonärer när deras bolag köps upp av australiensiska telekombolaget Telstra.

Pr mindre beroende av journalister

Pr mindre beroende av journalister

"Minskade resurser och tidspress". Pr-konsulters beroende av journalisterna har minskat tydligt, enligt Malena Eklunds magisteruppsats.

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Så har nyheten bevakats i medierna. Expressens utsända reporter Tomas Kvarnkullen intervjuades i dag av Sky News. 2

Helin jämför Nilson med en 'gaggig farfar'

Helin jämför Nilson med en 'gaggig farfar'

Diskuterade den sågade kolonialismkrönikan. I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 8

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Därför lyfter de fram modern

Därför lyfter de fram modern

Finns mycket att vinna. Konsumenter ställer allt högre krav på transparens. Nu lyfter allt fler företag fram modervarumärket i marknadsföringen.

Annons
Annons