Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Tipsa en vän om en artikel

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter
TV4-bossen om OS-bomben: "En total spelförändrare"

TV4-bossen om OS-bomben: "En total spelförändrare"

ALMEDALEN 2015. SVT var med och budade – TV4 vill inte svara. Hanna Stjärne och Casten Almqvist berättar för Dagens Media om sina reaktioner på Discoverys köp av OS.

Jonas Sjögren om OS: "Det här är en dröm som går i uppfyllelse"

Jonas Sjögren om OS: "Det här är en dröm som går i uppfyllelse"

Kommenterar storaffären. Discovery Networks Sverige-vd Jonas Sjögren berättar för Dagens Media hur bolaget ska förvalta OS-rättigheterna. 3

OS till Kanal 5 – Discovery snuvar SVT på rättigheterna

”Vi kommer att sända OS". Här är jätteaffären – Kanal 5:s ägare köper OS-rättigheter för mångmiljardbelopp. 7

Missa inte Dagens Medias seminarier

Missa inte Dagens Medias seminarier

ALMEDALEN 2015. Liverapportering, seminarier – och förstås DJ-battle. Här hittar du Dagens Media i Almedalen. 3

”Ring inte reportrar”

”Ring inte reportrar”

ALMEDALEN 2015. Journalister vill inte bli kontaktade av pr-konsulter via telefon.

”Vi kräver skattefrihet som Google och Facebook”

”Vi kräver skattefrihet som Google och Facebook”

ALMEDALEN 2015. Här är Gota Media-chefen Thomas Grahls radikala krav till politikerna – skattebefria tidningarna. 4

SHL tappar Svenska Spel

SHL tappar Svenska Spel

Tappar huvudsponsor. Svenska Spel och SHL kan inte komma överens om ett nytt sponsoravtal. 2

Ställer Lars Adaktusson till svars

Ställer Lars Adaktusson till svars

ALMEDALEN 2015. SSU ställer kristdemokraten Lars Adaktusson till svars i en ny kampanj. 2

Annons
Svagt genomslag för S i sociala medier

Svagt genomslag för S i sociala medier

ALMEDALEN 2015. Det blev ett svagt genomslag för Socialdemokraterna under partiets egen dag. 2

Kepinski lämnar Metro

Kepinski lämnar Metro

Ännu ett avhopp. Metros försäljningsdirektör går till SF Media.

"Push-notiser tillför ingenting"

"Push-notiser tillför ingenting"

DEBATT. Arbetet med datadrivna kampanjerna påminner om knattar på en fotbollsplan där alla springer efter bollen i en enda stor klunga – utan att få bollen i mål, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 14

Hoppar av MTG TV – efter 20 år

Hoppar av MTG TV – efter 20 år

”Jag har blivit uppfostrad på MTG”. Mats Vesterlund lämnar MTG TV, kan Dagens Media berätta. 2

OMD Sveriges bästa mediebyrå

OMD Sveriges bästa mediebyrå

Ny ranking från Recma. Här är listan över Sveriges starkaste mediebyråer. 4

ANALYS: ERIK WISTERBERG
"Därför är mediernas mobilrekord fulla av luft”

"Därför är mediernas mobilrekord fulla av luft”

ANALYS. Mediehusens mobilrekord kan vara kraftigt uppblåsta, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg. 14

Lobbyutredningen dröjer

Lobbyutredningen dröjer

ALMEDALEN 2015. Civilministern lovade att utreda frågan om politikernas sidbyten till lobbybranschen. Sex månader senare har ingenting hänt. 7

Statsvetaren: ”Reglering får inte bli ett slag i luften”

ALMEDALEN 2015. Tommy Möller, Lars Leijonborg och Helena Sundén om karantänsregler för politikernas sidbyten.

"Jag går på minutschema"

"Jag går på minutschema"

ALMEDALEN 2015. Aftonbladets Lena Mellin ger sina bästa tips – och bjuder på sina roligaste minnen.

Bekräftat: Bonnier vill köpa konkurrenten Aftonbladet

Bekräftat: Bonnier vill köpa konkurrenten Aftonbladet

ALMEDALEN 2015. UPPDATERAD. Bonnier bekräftar att koncernen är intresserad av Aftonbladet, skriver Expressen. 8

”Nöjd om jag blir hyfsat rätt citerad”

Foto: Bill Nilsson

”Nöjd om jag blir hyfsat rätt citerad”

ALMEDALEN 2015. Inrikesminister Anders Ygeman berättar om sitt förhållande till journalister. 1

M trycker till Löfven i blixtkampanj

M trycker till Löfven i blixtkampanj

ALMEDALEN 2015. Statsminister Stefan Löfven håller inte vad han lovar i sina Almedalstal, menar Moderaterna i en kampanj i sociala medier. 1

"Medieutredningen är till för medborgarna – inte branschen”

"Medieutredningen är till för medborgarna – inte branschen”

ALMEDALEN 2015. Dagens Media intervjuar Anette Novak – medieutredaren som bär förväntningarna från en hel bransch på sina axlar.

Expressen värvar TV4-profiler

Expressen värvar TV4-profiler

Expressen biffar upp i tv. UPPDATERAD. TV4:s nyhetsprofil Anna Herdenstam lämnar kanalen.

Så omtalas C i sociala medier

Så omtalas C i sociala medier

ALMEDALEN 2015. UPPDATERAD. Centerpartiets löften om grön skatteväxling slår igenom i sociala medier.

"Almedalen still doesn’t get IT"

"Almedalen still doesn’t get IT"

DEBATT. Vi borde lyfta teknikfrågorna högre i Almedalen, skriver TDC:s presschef Niclas Karnhill. 3

Kaplan flitigast i Almedalen

Kaplan flitigast i Almedalen

ALMEDALEN 2015. Här är statistiken som visar de flitigaste politikerna, hetaste dagarna och populäraste ämnena.

"Undviker hela veckan"

"Undviker hela veckan"

ALMEDALEN 2015. Rättviseförmedlingens Seher Yilmaz ger sina bästa tips – och bjuder på sina roligaste minnen. 16

Digitalt hetaste frågan i år

Digitalt hetaste frågan i år

ALMEDALEN 2015. Digitaliseringen av samhället är en uppstickare under årets politikervecka.

Brons till Ingo i Film

Brons till Ingo i Film

CANNES LIONS 2015. Ingo är den enda svenska byrå som prisas i Film. 7

Guld till Forsman & Bodenfors

Guld till Forsman & Bodenfors

CANNES LIONS 2015. Forsman & Bodenfors vinner ett guld i Branded Content & Innovation. 1

Kompetens i Skånes vd: "Olycklig formulering"

Kompetens i Skånes vd: "Olycklig formulering"

Gav uppsägningsbesked via mejl. Anette Östergren beklagar formuleringen i mejlet till de anställda.

Säger upp anställda – via mejl

Säger upp anställda – via mejl

"Känns nonchalant". Anställda i bemanningsbolaget Kompetens i Skåne fick mejl om att de blivit uppsagda – innan avslutade förhandlingar.

Partierna som syns mest

Partierna som syns mest

ALMEDALEN 2015. SD syns mest i medierna i förhållande till partiets storlek. 1

Tar nästa steg i HBTQ-frågan

Tar nästa steg i HBTQ-frågan

"V" för seger. Kiruna IF har fått stor uppmärksamhet för sitt arbete med HBTQ-frågor. Passion Labs Niklas Turner Olovzon berättar om samarbetet som nu bland annat resulterat i en ny logotyp och ny matchtröja. 4

Annons
Annons