Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

ORVESTO KONSUMENT
Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

All time high för Filter. Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

ORVESTO KONSUMENT
Svenska Dagbladet tappar mest

Svenska Dagbladet tappar mest

City i Lund går mot strömmen. Tappat mer än var tionde läsare.

Kränker inte homosexuella

Kränker inte homosexuella

"Inget krav på att representera hela samhället". Ving, som tidigare i år prisades för sitt hbtq-arbete, kränker inte homosexuella i sin reklamfilm. Det slår Reklamombudsmannen fast.

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Hbtq-vänligaste företaget enligt Unionen. 1

Reklamen som törs visa HELA Sverige

Reklamen som törs visa HELA Sverige

"Vitheten är ett kolossalt problem". I reklambilden av Sverige finns varken plats för invandrare eller funktionshindrade.

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Danmark och Sverige hårdast drabbade av tv-krisen. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 8

Mångmiljonsmäll för tv-kanalerna

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadscheferna hos Sveriges tyngsta tv-annonsörer är minst sagt bekymrade över tittarraset.

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Idén kom från fotbollsstjärnan själv. Kanal 5 flyttar flera premiärer för att visa sin dokumentär om Zlatan Ibrahimovic. 9

"Nyttjar det vi har på annat sätt"

Kontextuell annonsering. Marknadschef Stefan Hedelius om varför SAS nya kommunikationskoncept är ekonomiskt mer effektivt.

Annons
Kupés nya chefredaktör

Kupés nya chefredaktör

Lämnat Norwegian. Åsa Larsson, ny på SJ, tar över Kupé. 2

Så många såg premiären i går

Så många såg premiären i går

Säsong 2. Dessertmästarna har startat i Kanal 5. 8

Hon blir TT:s försäljningschef

Hon blir TT:s försäljningschef

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

"Vi ger Netflix en match"

"Vi ger Netflix en match"

Till 2020. Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade rättigheter från Netflix. 3

Reklambråk efter MMA-galan avgjort i rätten

Reklambråk efter MMA-galan avgjort i rätten

”Har inte betalat”. Marknadsbyrån levererade reklammaterial till ”Superior Challange” – men fick inga pengar. 1

Internetleverantör stoppar kampanj efter påtryckningar

Internetleverantör stoppar kampanj efter påtryckningar

"Borde ha bett om tillstånd". Efter en tvist med rättighetsinnehavarna stoppar internetleverantören sin kampanj "Bahnhof Tiger" – efter bara två publiceringar. 1

Så många såg Jagad av hundar

Så många såg Jagad av hundar

Kritiserad programidé. Premiären av det omskrivna progammet sändes i går. 16

Aller Media flyttar flugfisket till Lerum

Aller Media flyttar flugfisket till Lerum

Två personer berörs. Två redaktioner blir en när Fiskejournalen tar över Allt om Flugfiske, kan Dagens Media berätta. 2

Nytt nummer av Dagens Media ute

Nytt nummer av Dagens Media ute

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. En djupdykning i barn och ungdomars mediekonsumtion, och kommunikation riktad till yngre målgrupper. Fortsatt granskning av tv-krisen. Det växande problemet som plågar undersökningsindustrin. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Beck-Friis får toppjobb

Beck-Friis får toppjobb

Ansvarar för Bonniers Viaplaydödare. Blir digitalchef för mångmiljardaffären. 5

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla tv-rättigheter på nätet

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla tv-rättigheter på nätet

”Ett Viaplay i Bonnier-tappning”. För Dagens Media berättar Bonniers vd Tomas Franzén om koncernens kommande supertjänst för rörlig bild.

Här är Greys första Volvo-film

Här är Greys första Volvo-film

Reklam för XC60. Grey Londons första internationella kampanj för Volvo ska ge känslan av premium. 3

Eurosports nya kampanjfilmer

Eurosports nya kampanjfilmer

Nya rättigheter. Producerad av Bond Street Film i samarbete med SBS Discovery. 1

Instagramstjärnan till Nyheter24

Instagramstjärnan till Nyheter24

"Unik räckvidd". Lisa Tellbe, som har 424 000 följare på Instagram, blir ny bloggare på Nyheter24-gruppens sajt Modette.

Så köper annonsörerna unga Instagram-stjärnor

”Det mesta jag har fått är 10 000 kronor”. I inlägg som ofta saknar annonsmärkning gör bolagen smygreklam på Instagram – inte sällan via minderåriga Instagram–användare.

Facktidning blir magasin

Facktidning blir magasin

Når 160 000 tjänstemän. Kate redaktionell design utvecklar Vision.

"Så utomordentligt dumt, Alvesson"

"Så utomordentligt dumt, Alvesson"

BLOGG. Dagens Medias bloggare Joseph Borenstein sågar forskaren Mats Alvessons i DN Debatt.

DGA ska lansera Hänt i Veckan

DGA ska lansera Hänt i Veckan

"Det känns urhäftigt". Aller Media tar hjälp av reklambyrån DGA.

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Kändistidningarnas framtid. Aller stärker greppet om kändistidningssegmentet. Skamfilade varumärket Se & Hör skrotas till förmån för klassikern Hänt i Veckan – samtidigt skapas ett nytt intäktsben med sajten Hänt.se

Får terapi i direktsändning

Får terapi i direktsändning

"Vill fördjupa oss". Lina Thomsgård först ut i SR-satsning.

"Ello har glömt det viktigaste"

"Ello har glömt det viktigaste"

KRÖNIKA. Mikael Zackrisson har testat hajpade Ello – och är djupt skeptisk. 1

The Mauler till TV4-gruppen

The Mauler till TV4-gruppen

"Stor kunskap och bred erfarenhet". Klar som gästexpert i TV12. 22

'Företag underskattar digital marknadsföring'

'Företag underskattar digital marknadsföring'

Sifo-undersökning. Svenska små- och medelstora måste visa mer detaljerad information än vad de tror att de behöver göra, enligt Mattias Wedar, chef för Eniros produktutveckling och marknadsföring. 3

Viaplay lägger beslag på Svampbob

Viaplay lägger beslag på Svampbob

"Intar förstaplaceringen". MTG:s Viaplay säkrar de exklusiva rättigheterna till Nickelodeons innehåll.

Gorbys sponsrar ungdomar

Gorbys sponsrar ungdomar

Swe och Vizeum bakom kampanjen. Gorbys delar ut 10 000 kronor till unga för att utveckla sina intressen. 2

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Ser ingen koppling till TT:s ägande. Retrievers vd om KKV:s beslut att granska företaget.

Höjer priset på papperstidningen

Höjer priset på papperstidningen

Dyrast i Malmö. Efter DN:s nya prishöjning kommer en prenumeration på tidningen att kosta 6 957 kronor per år på flera orter. 16

Annons
Annons