Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

Släpper Judit & Judits houselåt

Släpper Judit & Judits houselåt

"Bara positivt för vårt varumärke". Houselåten i Comhems senaste reklamfilm med Judit & Judit släpps på Spotify.

Direktpress rekryterar från Forma

Direktpress rekryterar från Forma

"Inte rädd för utmaningar". Västerås Tidning, som ägs av Direktpress, rekryterar Peter Alexandersson som vice vd. 2

Prisregn över F&B i Clio Awards

Prisregn över F&B i Clio Awards

Flera svenska vinster. UPPDATERAD. Forsman & Bodenfors vinner elva priser i den amerikanska reklamtävlingen Clio Awards.

KRITIKEN MOT GOOGLES SÖKVILLKOR
'Försumbar försämring i Adwords'

'Försumbar försämring i Adwords'

DEBATT. Vi måste vara på vår vakt mot en tilltagande girighet från Googles sida. Men uppdateringen av Adwords drabbar inte köparna särskilt hårt, skriver PHD:s John Eriksson och Johan Persson.

Replik: "Lönsam Adwords ligger i detaljerna"

Replik: "Lönsam Adwords ligger i detaljerna"

Karl Lindberg svarar. PHD:s artikel visar skillnaden mellan att jobba med generalister och specialister, skriver Ad Relevances Karl Lindberg. 1

"Oroande att inte veta vart Google är på väg"

"Oroande att inte veta vart Google är på väg"

Specialisterna känner sig överkörda av sökjätten. Sökjätten anklagas för att ha gjort en försämring med syfte att öka sina intäkter.

Minnesota tappar 17 miljoner kronor

Minnesota tappar 17 miljoner kronor

"Är för dåligt". Minskade med 24,6 procent förra året. 1

TV12 har slagit all time high

TV12 har slagit all time high

"Damlandslaget är starkt". När landslaget gick till VM slog TV12 rekord.

Annons
7-Eleven ska sälja bullar mot mobbning

7-Eleven ska sälja bullar mot mobbning

"Vi står för tolerans". Kampanjen "Bussiga bullar" ska dra in pengar till arbetet mot mobbning. 1

F&B tappar digitalchefen

F&B tappar digitalchefen

Erik Sollenberg: "Vi kommer att sakna honom". En av nyckelspelarna bakom Forsman & Bodenfors framgångar går till Droga 5. 5

Världens bästa kollektiv – därför dominerar Forsman & Bodenfors

Världens bästa kollektiv – därför dominerar Forsman & Bodenfors

För prenumeranter. Läs Dagens Medias reportage om Forsman & Bodenfors recept på framgång. Nu tar byrån sikte på internationella uppdrag. "Så länge vi kan göra det med vår organisation och vår kultur bevarad".

Björn Ranelid är kränkt av Expressen

Björn Ranelid är kränkt av Expressen

"Recensera inte min bok". Tycker inte att hans öppna brev fått tillräcklig mycket uppmärksamhet. 11

WEBB-TV-TOPPEN VECKA 37
Valvakan slog Paradise Hotel

Valvakan slog Paradise Hotel

MMS veckorapport. Valvakan i SVT var det mest startade programmet. 4

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

”Hundra procent på riktigt”. Annonsörerna portas från rikemans-Facebok. 3

Instagram-film blir bioreklam

Instagram-film blir bioreklam

Fick göra Kim Cesarions video. Sony Mobiles musikvideo-tävling på Instagram är avgjord. Nu används resultatet som bioreklam.

DN säger "bye bye" till M-toppen – hyllas

DN säger "bye bye" till M-toppen – hyllas

"Briljant". DN Sthlm använder Moderaternas eget manér när Sten Nordin lämnar politiken. 9

STAMPENS KRIS – FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Planen för framtiden sjösatt

Planen för framtiden sjösatt

”Måste agera för att överleva”. Stampen har nu testat den rationalisering inom dagspress som ska vända skutan. Piloten var lyckad och nu ska 58 tjänster försvinna från bolaget.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Utspelen som avgjorde valet

Utspelen som avgjorde valet

”Socialdemokraternas valfilm om skolan var kanske den bästa”. Partierna brände hundratals miljoner kronor på omfattande reklamkampanjer inför valet. Men vad var det som egentligen avgjorde?

Han lämnar Hallpressen

Han lämnar Hallpressen

"Tror på lokaljournalistiken". Lars Alkner, chef för Hallpressens redaktionella verksamhet, har sagt upp sig, kan Dagens Media berätta.

MEDIERNAS ROLL I SD:S REKORDVAL
Attacken: "Hade mitt arsle varit lika fult som ditt ansikte"

Attacken: "Hade mitt arsle varit lika fult som ditt ansikte"

Känner ingen stolthet. Joakim Lamotte, flitigt anlitad av SVT, går till personangrepp mot frilansjournalisten Christoffer Röstlund. 14

HAVAS KÖPER BIZKIT WISELY
"Gillar och förstår varandra väl"

"Gillar och förstår varandra väl"

Uppges vara värd 130 msek. Johan Eidmann om den stora Havas-affären.

Värmdö och Nacka söker byrå

Värmdö och Nacka söker byrå

1 miljon per år. Ska stödja och utveckla PR-arbetet.

Han blir Icas nya marknadsdirektör

Han blir Icas nya marknadsdirektör

"Mycket erfaren ledare". Lämnar distributörsföretaget Valora Trade. Börjar vid årsskiftet.

Maria Arnholm blir partisekreterare för FP

Maria Arnholm blir partisekreterare för FP

"Modernitet och erfarenhet". Maria Arnholm, tidigare vd på Springtime, blir ny partisekreterare för FP. 2

Anna Rastner går till TV4

Anna Rastner går till TV4

"Mångårig och djup kompetens". Lämnar Mittmedia efter mindre än ett år. 3

Nytt nummer av Dagens Media

Nytt nummer av Dagens Media

McDonalds: "Kanalhusen agerar bank". Tittarras, leveranshaverier, annonsörer som oroas och börjar se över mediemixen, och digitala konkurrenter som vittrar blod. Läs allt om krisen för linjär-tv i nya numret av Dagens Media. Dessutom: Reportage om hyllade Forsman & Bodenfors, samt kartläggningar av alla contentbyråers och pr-byråers resultat.

"Vad i helvete är det jag och min yrkesgrupp inte förstår om dessa 13%?"

"Vad i helvete är det jag och min yrkesgrupp inte förstår om dessa 13%?"

DEBATT. "Jag är bottenlöst trött på mediahatet". Det skriver Christoffer Röstlund Jonsson appropå diskussionen om att media bidragit till SD:s rekordval.

"Mycket spetsigt förslag"

"Mycket spetsigt förslag"

Flyttar medieinvesteringarna. Svenskt Näringsliv Försäkringsinformation inleder samarbete med Millstone Group.

Tres hockeyapp tar tittaren till tv-studion

Tres hockeyapp tar tittaren till tv-studion

Samarbete mellan Tre och C More. Vill engagera tittarna i second screen.

Aftonbladet vinner patentstrid

Aftonbladet vinner patentstrid

"Inte förväxlingsbara". Företaget TV 7 Stockholm försökte stoppa Aftonbladet TV7.

HAVAS KÖPER BIZKIT WISELY
Konkurrenterna om den stora affären

Konkurrenterna om den stora affären

"Kul att de får tjäna en slant". Vd:arna tycker till.

Kritiken mot SVT:s nya vd

Kritiken mot SVT:s nya vd

"Mediesektorns viktigaste jobb". Några konkreta tankar och idéer är väl licensbetalarna värda, skriver DN:s Johan Croneman om Hanna Stjärne. 13

Prime vänder – ökar vinsten

Prime vänder – ökar vinsten

"Gått från fokus på volym och tillväxt till marginal". Nysålda Prime vänder trenden med fallande resultat, kan Dagens Media berätta.

Här är Sveriges nya pr-kungar

Här är Sveriges nya pr-kungar

"Vi kan göra saker andra inte kan". JKL:s intäktstapp leder till ett maktskifte i Pr-Sverige. Det visar Dagens Medias stora kartläggning av pr-byråernas ekonomi.

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se