Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter
"Jag bröt stortån på en kokosnöt"

"Jag bröt stortån på en kokosnöt"

Berättar om sina bästa minnen. Efter 15 år byter Tobias W Lindner jobb på Aftonbladet.

Nora Henriksson i Aftonbladet-projekt

Nora Henriksson i Aftonbladet-projekt

"Jag kan inte berätta". Sportprofilen jobbar just nu med ett hemligt uppdrag.

Vet du mer om Aftonbladet-projektet?

Maila eller ring 08-545 222 00. Du omfattas av källskydd.

Björn Borg släpper dataspel

Björn Borg släpper dataspel

”Ett helt nytt sätt att göra digital kommunikation". Björn Borg presenterar vårkollektionen med dataspelet ”First person lover”.

Fiasko för monsterstormen – meteorologerna ber om ursäkt

Fiasko för monsterstormen – meteorologerna ber om ursäkt

Niklas Svensson: "Vi har överlevt". Det skulle bli årets värsta storm. Nu ber meterologerna om ursäkt för fiaskot – och ger Aftonbladets Per Bjurman rätt. 3

Concept Factory-chefen går till The Fan Club

Concept Factory-chefen går till The Fan Club

"Kommer bli jätteroligt". Frida Sandin byter jobb.

Miljonregn över Wikingsson

Miljonregn över Wikingsson

Framträdanden och royalties. Egna bolaget omsatte nära 10 miljoner kronor. 4

Annons
FÖRINTELSENS MINNESDAG
DN: 'Folk har ringt och gråtit'

DN: 'Folk har ringt och gråtit'

Så uppmärksammar tidningarna årsdagen. Dagspressen satsar stort på årsdagen av Auschwitz befrielse.

"Vårt ansvar att fortsätta berätta om Förintelsen"

"Vårt ansvar att fortsätta berätta om Förintelsen"

BLOGG. Dagens Medias bloggare Brit Staktson om mediernas ansvar att fortsätta berätta om Förintelsen.

Spikrakt uppåt för Content Innovation

Spikrakt uppåt för Content Innovation

"Vi jobbar målmedvetet för just tillväxt". Byrån vann storkunderna Electrolux, Clas Ohlson och Svenska Spel. Nu skjuter omsättningen i höjden. 4

Han tar över Poolia – styr om reklamen

Han tar över Poolia – styr om reklamen

"Behöver förnyas". Poolia byter strategi i sin marknadsföring, och rekryterar ny marknadsdirektör. 1

Nu slutar han

Nu slutar han

"Alla kan ersättas". Anders Öfvergård slutar att vara arg i Kanal 5:s långkörare "Arga snickaren". 4

Volvos twitterkupp i Super Bowl

Volvos twitterkupp i Super Bowl

Utnyttjar annan bilreklam. Så ska Volvo tjäna på Super Bowl – utan reklam. 2

Barnrättsbyrån väljer Narrow Relations

Barnrättsbyrån väljer Narrow Relations

Letar efter lokala hjältar i ny kampanj. Reklambyrån Narrow ska hjälpa Barnrättsbyrån bygga en ny varumärkesplattform.

Nazistattack mot P4

Nazistattack mot P4

70 år sedan Auschwitz befriades. Den nazistiska organisationen Svenska motståndsrörelsen har spärrat av entrén till Radiohuset i Falun. 29

Brämhults väljer ny huvudbyrå

Brämhults väljer ny huvudbyrå

"Vill nå en ännu bredare publik". De har samarbetat sedan 2005. Nu blir Bulldozer huvudbyrå för Brämhults.

Facebook låg nere – världen över

”Innebär direkta minskade intäkter”. Facebook och Instagram kraschade.

Gant får ny pr-chef

Gant får ny pr-chef

"En spännande tid". Fredrik Skärheden är ny global pr-chef på Gant. Han värvas från Postkodlotteriet. 2

Allt mer alkoholreklam

Allt mer alkoholreklam

”Reklam bidrar till en normalisering av drickande". Investeringarna i reklam för alkohol har fördubblats på fem år visar en färsk rapport från IQ. 1

Ving gör filmer för sociala medier

Ving gör filmer för sociala medier

"I princip utan budget". Ving följer upp temat ”Borta bra men hemma bäst” i ny kryssningskampanj. 5

SBS får rätt i reklambråket

SBS får rätt i reklambråket

”Har inte svarat”. Lidingöbolaget bokade sista-minuten-kampanjer – men vägrade betala. 3

Kritiserad grattis-lista på Lajkat

Kritiserad grattis-lista på Lajkat

"Konstigt – men inte fel". En 25 punkter lång hyllningslista – om den egna medarbetaren – har väckt kritik på Aftonbladet. 2

Preem satsar på Vasaloppet

Preem satsar på Vasaloppet

"Klockrent för oss". Nästa vecka skriver Preem ännu en gång på som en av Vasaloppets huvudsponsorer.

Ny helgsatsning från SvD

Ny helgsatsning från SvD

"Ett naturligt steg". Svenska Dagbladet lanserar ett nytt helgmagasin med fokus på näringslivet – SvD Näringsliv helg.

Ny programdirektör på TV4

Ny programdirektör på TV4

"Måste finnas där tittarna vill". Cathrine Wiernik blir ny programdirektör. 3

Sveriges mest delade reklam

Sveriges mest delade reklam

En politisk kampanj kvalar in. Bil- och elektronikreklam på listan över de mest delade reklamfilmerna 2014.

OTW TV: "En turnaround"

OTW TV: "En turnaround"

Åtta nya program lyfte bolaget. Efter en tuff period har skutan vänts.

Lär av McDonald's och Svanen – anmäl dig här

Lär av McDonald's och Svanen – anmäl dig här

Begränsat antal platser. Dagens Media bjuder på inspirationsfrukost på Clarion Hotel Post i Göteborg – anmäl dig här.

RO: Tallink Siljas reklam är sexistisk

RO: Tallink Siljas reklam är sexistisk

Sveriges Kvinnolobby: "Strike!". Reklamombudsmannen anser att Tallink Siljas reklamblad är könsdiskriminerande. Det är ett besked som får Sveriges Kvinnolobby att jubla. 7

Bonnier, Ax:son Johnson och Plura rasar mot nya Slussen

Bonnier, Ax:son Johnson och Plura rasar mot nya Slussen

”Många har tidigare inte varit ute i debatten”. Hon samlar miljardärer, mediechefer och kulturelit – i debattartikel mot rivningen av Slussen. 34

De ska döma i Gyllene Hjulet

De ska döma i Gyllene Hjulet

"Jag känner mig mycket stolt." Här är juryn som ska utse årets bästa sponsring och event.

Nöjeschefens nya gig

Nöjeschefens nya gig

"En av våra toppkrafter". Nöjesbladets chef Tobias W Lindner byter jobb och blir produktägare för Aftonbladets nya partnerstudio.

Annons
Annons