Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter
TV4 nedringda av folk som vill dejta komikern – säger förlåt

TV4 nedringda av folk som vill dejta komikern – säger förlåt

TV4: "Vi är inte arga på Mårten". Plötsligt började TV4:s telefon gå varm – av samtal från folk som ville dejta Mårten Andersson.

Fest marknadsfördes med djupa urringningar

Fest marknadsfördes med djupa urringningar

Ville släppa in "nya kulturer". Kvinnor framställs som "rena sexobjekt" anser Reklamombudsmannen, som fäller en restaurangannons. 3

Viggo Cavling ny bloggare

Viggo Cavling ny bloggare

PREMIÄR. Dagens Media välkomnar Viggo Cavling som ny bloggare. 3

Jättebråk på EFN

Jättebråk på EFN

"Moraliskt oförsvarbar – det strider mot hela min natur". Redaktionschefen och ansvarige utgivaren Anders Lundborg avgår i protest mot ledningen. 9

PR-FESTEN I BLÅ HALLEN I NATT
6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

SPINN 2014. DDB:s midnattsvrede, pr-konsulternas desperata matjakt – och pr-kuppen som splittrar branschen. Läs om alla snackisarna från nattens Spinnfest. 4

E-handeln anammar Black Friday

E-handeln anammar Black Friday

"Försäljningen ökade kraftigt". Konsumtionsfesten Black friday växer på nätet. Både Ebay, Zalando och Cdongroup storsatsar i år.

Annons
Medlem i Vänsterpartiet intervjuades om visstidsanställningar – kritiseras

Medlem i Vänsterpartiet intervjuades om visstidsanställningar – kritiseras

Martin Aagård ironiserar: "Mycket obehagligt alltihop". SVT får hård kritik från borgerligt håll för att partisympatierna inte redovisades. 30

Han influerar mest

Han influerar mest

SPINN 2014. Intellectas Fredrik Wass är Årets PR Influencer enligt Cision.

JCDecaux till Vänsterpartiet: "Vi finns visst i Sao Paolo"

JCDecaux till Vänsterpartiet: "Vi finns visst i Sao Paolo"

Vill inte ha någon vilda västern. Tanken på ett reklamfritt Lund upprör utomhusjätten JCDecaux. 10

Här är alla vinnare i Spinn

Här är alla vinnare i Spinn

Hela listan – de vann Spinngulden. Burson-Marsteller, Prime och DDB Stockholm är kvällens stora vinnare. 2

STORA JOURNALISTPRISET
Metro vann Stora Journalistpriset

Metro vann Stora Journalistpriset

"För att de skapat en genial metod". Metros "Viralgranskaren" är årets förnyare. 1

Dill-kuppen blir årets pr-kampanj i Spinn 2014

Dill-kuppen blir årets pr-kampanj i Spinn 2014

SPINN 2014. Ingo och Cohn & Wolfe tar hem Spinn-galans finaste pris.

Årets pr-rookie

Årets pr-rookie

SPINN 2014. Årets rookie inom pr-branschen jobbar på Gullers Grupp

Jung Årets varumärkesbyggare

Jung Årets varumärkesbyggare

SPINN 2014. Jungs Blocket-kampanj vinner guld som Årets varumärkesbyggare.

Guld till Burson-Marsteller

Guld till Burson-Marsteller

SPINN 2014. Vinner Spinnguld för Årets samhällsinformation.

Prime bakom årets non profit

Prime bakom årets non profit

SPINN 2014. Vinner guld för Ecpat-kampanj med Joel Kinnaman.

Ratade utseendet – vinner Spinnguld

Ratade utseendet – vinner Spinnguld

Spinn 2014. Utseendeaspekten togs helt bort när Göteborg skulle välja Lucia. Nu vinner kampanjen guld.

Här är årets konsumentkampanj

Här är årets konsumentkampanj

Spinn 2014. Wenderfalck står bakom årets konsumentkampanj.

Klaus-Heidi ger DDB guld

Klaus-Heidi ger DDB guld

SPINN 2014. DDB Stockholm och Burson-Marsteller delar på guldet i integrerat.

Prime vinner event-guldet

Prime vinner event-guldet

SPINN 2014. Hångel på Norrmalmstorg. Det är en av ingredienserna bakom Primes guld i Spinn.

Lagg-test årets digitala pr

Lagg-test årets digitala pr

SPINN 2014. ARN BBDO – som storsatsar på pr – vinner guld i Spinn.

Photoshop-spratt ger pr-guld till Abby Norm på Spinn

Photoshop-spratt ger pr-guld till Abby Norm på Spinn

SPINN 2014. Reklambyrån Abby Norm tar hem Årets business to business. 1

Philips jollerpod prisas

Philips jollerpod prisas

SPINN 2014. Prontos föräldrapod prisas på Spinn.

Politism.se börjar med mode

Politism.se börjar med mode

Atladottir: "Vi gör det för att utvecklas". Politism breddar bevakningen – nu ska den politiska sajten även skriva om mode, skönhet och populärkultur. 4

Wikforss roll på Volvo oklar

Wikforss roll på Volvo oklar

BP-profilen kan ta över. Omorganisation i koncernledningen bäddar för ny kommunikationsdirektör. 2

SPINN 2014
De kan ta hem Spinngulden

De kan ta hem Spinngulden

Hela listan – byråerna mest flest vinstchanser. Flera reklambyråer – som ANR BBDO och DDB Stockholm – finns med i nomineringstoppen.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
De är mäktigare än tomten

De är mäktigare än tomten

En totalt hemlig process. Här är kvartetten som styr julhandeln – en sluten grupp som efter eget huvud utser Årets julklapp.

SPINN 2014
"Känslan påminner om ett ett mellanstadiedisco"

"Känslan påminner om ett ett mellanstadiedisco"

BLOGG. Dagens Medias pr-bloggare peppar inför kvällens Spinn-gala.

Aftonbladet uppdaterar säljstöd med M-brain

Aftonbladet uppdaterar säljstöd med M-brain

"Mediesäljare måste bli mer rådgivande". Tidningen sluter avtal med M-brain om ny teknik för omvärldsanalys.

Volvo ska göra mer reklam i USA

Volvo ska göra mer reklam i USA

Måste kommunicera tydligare. Nästa år kommer Volvo att fördubbla sin marknadsföringsbudget i USA. Detta som ett led i en krisplan för att få bukt på den vikande försäljningen.

Marknadsdirektören: "USA är det land som vi verkligen inte är nöjda med"

Marknadsdirektören: "USA är det land som vi verkligen inte är nöjda med"

I desperat behov av en nystart. På tio år har Volvos försäljning halverats i USA. Nu ska en ny global huvudbyrå och en återgång till Volvos traditionella kärnvärden vända utvecklingen.

Annons
Annons