Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

GULDÄGGET 2014
F&B är bäst igen

F&B är bäst igen

Åkestam Holst var kvällens förlorare. Här är byråtoppen efter Guldägget 2014.

Hantverks-guld till episk split

Två silverägg. Forsman & Bodenfors The Epic Split får ett Guldägg i kategorin Hantverk.

Guldskriften till Johannes Ivarsson

För Synsamkampanj. Priset för årets bästa reklamtext går till Johannes Ivarsson på TBWA.

Designägg till Stockholm Design Lab

Fyra silverägg delades ut. Årets Guldägg i Design går till Stockholm Design Lab.

Tredje guldägget till F&B

För bästa utomhuskampanj. Forsman & Bodenfors vinner kvällens tredje guldägg.

Radioguld till Stadsmissionen

Silverägg till King och DDB. Podcasten om hemlöshet är förra årets bästa radiokampanj.

Stig Jobs gav guldägg till Ica

Silverägg till DDB och F&B. King vinner ett guldägg i print för sin tidningsannons för Ica.

Eventguldet till Deportivo

Silverägg till CP+B och Saatchi & Saatchi. Deportivos Unicef-kampanj var förra årets bästa event.

OTW vinner guldägg i Mobilt

Silverägg till RBK. OTW:s hockeyapp är årets vinnare i Mobilt-kategorin.

RBK vinner sitt andra guld

Silverägg till Dill. RBK vinner guldägg i kategorin Alternativa Media.

Andra guldägget till F&B

Silverägg till Unicef och Hyresgästföreningen. Byråns kampanj för Volvo Lastvagnar är årets vinnare i Integrerat.

Titanpriset till Volvo Lastvagnar

Utses av Komms styrelse. Det prestigefyllda Titanpriset går till Volvo Lastvagnar.

Guldäggsplaketten till Absolut

Prisas för sitt mod. Sveriges Annonsörers pris går i år till The Absolut Company.

Platinaägget till Silla Levin

Reklambranschens Hall of Fame. Forsman & Bodenfors Silla Levin är årets mottagare av Platinaägget.

RBK vinner pr-guldet

Kopplar överfallslarm till sociala medier. Natalia Project är årets bästa pr-kampanj enligt guldäggsjuryn.

De vinner Kyckligstipendiet

Får 20 000 kronor. Tre belönas med varsitt stipendium.

House of Radon vinnare i Digitalt

Global Avicii-kampanj. Världens största musiksamarbete gav guldägg till House of Radon.

The Epic Split är årets film

Även ett silverägg till F&B. Jean Claude Van Dammes episka split gav Forsman & Bodenfors guldägget i film.

CP+B vinner första ägget

I direktkategorin. Årets guldäggsgala är i gång. Första guldägget går till CP+B:s telefonbytarkampanj.

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens vd: "Tanken har inte funnits". I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken. 1

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 6

Är Elgigantens nya logga lik SVT Plays?

Se resultatet
  • Ja 63%
  • Nej 34%
  • Vet ej 2%
Rösta
GULDÄGGET 2014
De har flest vinstchanser ikväll

De har flest vinstchanser ikväll

Flest nomineringar till Försvarsmakten-kampanj. DDB Stockholm och Garbergs är två av byråerna som har flest nomineringar i Guldägget. 1

NEDLÄGGNINGEN AV TV4:S LOKAL-TV
Nu svarar Casten Almqvist

Nu svarar Casten Almqvist

Vill reda ut "missuppfattningar". I ett eget öppet brev svarar nu TV4-vd:n på personalens öppna brev där skarp kritik riktas mot nedläggningen av lokal-tv:n. 3

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n. 6

GULDÄGGET 2014
'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

DEBATT. Reklambranschen är inlåst i ett otidsenligt förhållande till "nya" och "gamla" medier. Det skriver Rivers vd Robert Andersson inför Guldägget.

"Förstår att det finns en oro"

"Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Sydsvenskan köper HD

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 20

Annons
Unibet söker Sveriges bästa fan

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige.

Mediebyråerna om HD-affären

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 3

Electrolux lagar mat på Tumblr

Electrolux lagar mat på Tumblr

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Ny kommunikation – och en serie nya reklamfilmer. Se filmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Därför nominerades inte Black

Därför nominerades inte Black

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 12

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius, som påbörjade sin resa på tidningen 1965, går i pension innan sommaren. 5

SF tar recensionshjälp i sommar

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Så ska Titan bli lönsamt igen

Så ska Titan bli lönsamt igen

"Kan komma att påverka ett fåtal tjänster". MTG-bolaget Titan Television har under en längre tid brottats med vikande lönsamhet. Nu berättar nya vd:n Anders Knave om hur skutan ska vändas.

Mediehus stämmer Elanders Sweden

Mediehus stämmer Elanders Sweden

"De har varit oerhört arroganta". Conventus stämmer tryckeri, som vägrat betala in tryckerimoms. 2

LO:s stora valfilm klar

LO:s stora valfilm klar

Kampanjledare Tobias Gerdås: "Vi går från mörkt till ljust". För första gången lägger organistionen valkrutet på tv. 4

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Används för att angripa journalister. Kent Asp kallar hans kritik för "korkad". Nu förtsätter bråket om undersökningen om journalisternas partisympatier. 10

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

"Det är han som har förtroendeproblem". Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

”Avgörande brister i Asps studie”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. Mats Knutson riktar svidande kritik mot undersökningen ”Journalistkårens partisympatier”. 24

Taxi Stockholm väljer King

Taxi Stockholm väljer King

"Något man unnar sig". Taxi Stockholm har valt King som ny reklambyrå – och här är den första kampanjen. 1

Lisebergs reklamfilm för "Helix"

Lisebergs reklamfilm för "Helix"

Attraktion för 250 miljoner. Med en reklamfilm inspirerad av spelvärlden ska Liseberg sälja in sin nya berg- och dalbana. 3

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

TV4:s lokalreporter tackades med kaka efter chockbeskedet

"Då var det nära till tårarna". Känslosamt möte på TV4 i Trollhättan. 4

RBK vinner glass och högskola

RBK vinner glass och högskola

"Är väldigt nöjda" Reklambyrån RBK vinner uppdraget för Högskolan på Åland. Dessutom ska byrån ta hand om glassvarumärket Hansens.

Här är IAB Sveriges nya styrelse

Krister Karjalainen lämnar. Frida Lund på Schibsted, Magdalena Bonde på Eniro och Daniel Weilar på Nyheter24-gruppen är nya i IAB Sveriges styrelse.

Komm taggar för Guldäggs-fest

Komm taggar för Guldäggs-fest

"Folk vill mingla och dansa". I anslutning till Guldäggsgalan anordnas en efterfest med DJ:s och ett tungt livenummer.

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

Beslut från PRV. SBS Discovery TV får inte använda varumärket "Schlagerfestivalen" då det är för likt SVT:s "Melodifestivalen". 1

Minimedia stämmer konkurrent

"Har aldrig blivit så här ordagrant plagierade". OP Communication kopierade en av Minimedias artiklar – krävs på drygt 41 000 kronor i skadestånd. 6

FACEBOOK-DEBATTEN
”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

REPLIK. ”Skit i Facebook”, skrev Thomas Barregren. Nu svarar Mathias Eriksson på Matter. 9

"Facebook är inte en megafontjänst"

REPLIK. Michael Kazarnowicz försvarar Facebook. 2

”Skit i Facebook!”

”Skit i Facebook!”

DEBATT. Thomas Barregren sågar Facebook. 13

Ellermore ökar intäkterna

Ska nyanställa. Under 2013 ökade Ellermores intäkter med 56 procent jämfört med året innan. Byråns resultat landar samtidigt på 5,6 miljoner kronor.

ATG:s mål – bli störst i Norden

ATG:s mål – bli störst i Norden

Kommer få konsekvenser för marknadsföringen. ATG vill bli Nordens största spelbolag verksamt på en global marknad.

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

"Måste ta det i små steg". Mobiltillverkaren planerar en stor satsning på Norden.

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se