Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

7 sociala medier-fadäser vi aldrig kommer glömma

7 sociala medier-fadäser vi aldrig kommer glömma

FREDAGSLISTAN. Rasism, osmakliga reklamkampanjer och Lars Ohlys penis. Här är sju sociala medier-haverier vi aldrig glömmer. 1

Marabous tabbe – efterlyser nyval på Facebook

Marabous tabbe – efterlyser nyval på Facebook

"Steffe, den här nivån kanske funkade på svetsarklubben". På sin officiella Facebook-sida, som har drygt 425 000 följare, hånar Marabou statsminister Stefan Löfven – och efterlyser nyval. 26

Bara 200 000 såg premiären – men Kanal 5 är "mycket nöjda"

Bara 200 000 såg premiären – men Kanal 5 är "mycket nöjda"

"Har tagits emot på ett härligt sätt". Igår var det premiär för Filip Hammar och Fredrik Wikingssons nya tv-serie "Ska vi göra slut?". 6

Avpixlat portas från Content Central

Avpixlat portas från Content Central

Styrelsebeslut. Vill inte att frilansares texter ska hamna i sajtens kanaler. 9

Högskolan söker reklambyrå

Högskolan söker reklambyrå

7,5 miljoner kronor står på spel. Chalmers tekniska högskola inleder en upphandling om reklambyråtjänster.

Di: Bonnier ville köpa SvD

Di: Bonnier ville köpa SvD

Samordningsvinster. Bonnier och Schibsted nära storaffär, skriver Di. 3

'Subventionera reklamköp, Ingves'

'Subventionera reklamköp, Ingves'

BLOGG. Erik Modig lanserar en radikal idé för att fixa inflationen i Sverige.

Annons
Dalacheferna gör  en Mattsson Helin

Dalacheferna gör
en Mattsson Helin

"Fikabordet". DT och Dala-Demokraten startar podd.

Återfår Horners utrustning

Återfår Horners utrustning

”Bra att föremålen nu återlämnas”. SR:s överklagan gav effekt.

Här är SvD:s nya mobilsajt

Här är SvD:s nya mobilsajt

"Snabbhet". Rekord första veckan – över en miljon unika besökare.

Volontaire tappar Ikano

Marknadschefen: "Inga hard feelings". Ikano har inlett en stor reklambyråpitch – nuvarande byrån Volontaire är inte kvar.

Fälld annons gör comeback – på finlandsfärja

Fälld annons gör comeback – på finlandsfärja

"Den här bilden ska vi inte använda". Björn Borgs marknadschef blixtutreder. 1

Mustaschkonceptet  återlanseras i höst

Mustaschkonceptet
återlanseras i höst

Fest på Taverna Brillo. OLW och Interflora med i satsningen.

BONNIER-TIDNINGARNAS NYA ANNONSPAKET
Aftonbladet: "Risk för att det blir rörigt och internpolitik"

Aftonbladet: "Risk för att det blir rörigt och internpolitik"

Konkurrenten Expressen med i nya samarbetet. Aftonbladets försäljningsdirektör Joakim Flodin om det nya annonspaketet. 1

Efter Impacts död – ett nytt annonspaket föds

"Ett naturligt steg". DN, GP, Expressen och Hallandsposten. Det är några av tidningarna som ingår i det nya annonspaketet CityStorstad. 5

NHL-legendaren gör webb-tv

NHL-legendaren gör webb-tv

"Utbildar och berör". Johan Garpenlöv rapporterar om hockey i Europa för Nordicbet Sverige. 1

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Forskarens dom i content-bråket

Forskarens dom i content-bråket

"Ett tecken på att detta är ett hett ämne". Frågan om hur content marketing ska definieras har debatterats flitigt hos Dagens Media. Nu levererar kommunikationsforskaren Sara Rosengren tänkbara svar.

Martina Haags rekordår

Martina Haags rekordår

Miljonvinst. Lilla Gumman AB dubblar omsättningen.

Bedrägeri i Netflix namn – reklamaren tvingades klippa sönder sitt kreditkort

Bedrägeri i Netflix namn – reklamaren tvingades klippa sönder sitt kreditkort

Klippte kreditkortet. I ett mejl ber "Netflix" om dina kortuppgifter. Copywritern Ulrika Good är en av dem som drabbats av bedrägeriet. 18

SCHIBSTED SVERIGES Q3
Sparar i Norge – stänger tryckeri

Sparar i Norge – stänger tryckeri

"Kan inte ge mig in i detaljer". Enligt Schibsteds kvartalsrapport planeras ytterligare besparingar nästa år. Formuleringen rör dock inte Sverige.

Jan Helin om resultatet

Jan Helin om resultatet

"Bra om man jämför med övriga mediemarknaden". Den digitala tillväxten kompenserar inte tappet i upplageintäkter. 13

SvD vänder till blygsam vinst

SvD vänder till blygsam vinst

"Våra omfattande kostnadsbesparingar har fått full effekt". Under det tredje kvartalet i år gjorde Svenska Dagbladet en vinst på 4 miljoner kronor. Det glädjer vd Gunilla Asker. 3

Schibsted ökade resultatet för Q3

Schibsted ökade resultatet för Q3

Tidningsverksamhetens resultat backade. Under det tredje kvartalet gjorde Schibsted Sveriges verksamheter ett resultat på 237 miljoner kronor. Även omsättningen ökade något.

Hon blir ny chef på Filt

Hon blir ny chef på Filt

"Podcastformatet växer". Frida Klevemark lämnar Egmont.

Sveriges Annonsörer väljer reklambyrå

Sveriges Annonsörer väljer reklambyrå

”Moderskeppet för svenska varumärken”. Branschorganisationen Sveriges Annonsörer väljer YouMe Agency som reklambyrå. 1

De är först ut med rörlig reklam på Instagram

De är först ut med rörlig reklam på Instagram

Vill ha hög kvalitet på reklamen. Disney, Activision och Banana Republic. Det är några av bolagen som gör rörlig reklam på Instagram.

SBS blåsta av Lidingöbolag – kräver nära 300 000 kronor

SBS blåsta av Lidingöbolag – kräver nära 300 000 kronor

"Sista minuten-kampanjen" betalades aldrig. SBS Discovery TV drar en annonsör till tingsrätten, kan Dagens Media berätta. 2

Sökchefens bästa tips för bättre Adwordsstrategi

Sökchefens bästa tips för bättre Adwordsstrategi

KRÖNIKA. Michael Wahlgren, vd på SEO-byrån Pineberry, ger sina fem bästa råd. 2

”Vi håller med om MTG TV:s beskrivning av läget"

”Vi håller med om MTG TV:s beskrivning av läget"

Blir extremt mycket dyrare att annonsera i tv nästa år. MTG TV rekordhöjer reklampriserna – och TV4-gruppen och SBS Discovery hänger på. 11

Per Holknekt i TV4 nästa år

Per Holknekt i TV4 nästa år

TV4 bekräftar. Medverkar i matprogam, avslöjar han i Gry Forssells podcast. 2

DEBATTEN OM FACEBOOK
"Ryktet om organisk död överdrivet"

"Ryktet om organisk död överdrivet"

REPLIK. Den organiska räckvidden på Facebook lever och frodas. Det skriver Tobias Landén och Klaus-Peter Beiersdorf. 3

"Den organiska trafiken är inte alls död"

"Den organiska trafiken är inte alls död"

REPLIK. Den organiska Facebook-trafiken lever och frodas som aldrig förr – med bra pr. Det säger Alexander Mason. 8

"Den organiska Facebook-trafiken död"

"Den organiska Facebook-trafiken död"

DEBATT. Som annonsör kan du inte ha en social strategi på Facebook utan en mediebudget. Det skriver Damon Razazi. 11

Han blir ny vd för Direktpress Stockholm

Han blir ny vd för Direktpress Stockholm

Började på UNT i april. Jonas Irebjörk blir ny vd för Direktpress Stockholms innerstadstidningar. 2

ENIROSKANDALEN
Anställda kunde inte larma

Anställda kunde inte larma

19 av 20 storbolag har system för whistleblowers. Skandaldrabbade Eniro saknade whistleblowing-funktion, kan Dagens Media berätta. 3

19 av 20 storbolag har system för whistleblowing

Axfood undataget – saknar policy. Så jobbar de stora börsbolagen för att avslöja interna missförhållanden.

Peab upptäckte bedrägeri – med hjälp av whistleblower

"Ett fall av misstänkt korruption”, Projektledaren misstänkts ha fått sponsorkonrakt värda miljoner genom att missbruka sin ställlning.

SJF om attacken på lokalpress

SJF om attacken på lokalpress

"Tillgång, inte ett problem". SJF:s ordförande Jonas Nordling kommenterar Aftonbladets Ehsan Fadakars påhopp på lokaltidningar. 2

GP:s chefredaktör 'ledsen' över sågningen

GP:s chefredaktör 'ledsen' över sågningen

"Oerhört ledsen". Journalistklubben på GP saknar förtroende för Cecilia Krönlein – nu svarar hon på kritiken. 1

Annons
Annons