Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter
MEG 2015
Piraterna köper sig in på  MEG – tv-branschen rasar

Piraterna köper sig in på
MEG – tv-branschen rasar

”Det är oerhört märkligt”. För 150 000 kronor blir Piratpartiet programpartner på MEG. Partiets framträdande roll ifrågasätts kraftfullt.

NCC väljer Starcom

NCC väljer Starcom

"Har imponerats av deras digitala kompetens". Starcom är byggbolaget NCC:s nya mediebyrå.

Satumaa och Family Business går ihop

Satumaa och Family Business går ihop

"Många efterfrågar nordiskt erbjudande". Vill erbjuda en större bredd och slåss mot de amerikanska reklamnätverken.

Uppmanar till återställare

Uppmanar till återställare

"En humoristisk aspekt". Läkerol marknadsför pastill i sin främsta satsning under 2015.

Ny chef på Coop

Ny chef på Coop

"Inne i en spännande fas". Vinges marknads- och kommunikationschef går till dagligvarujätten. 1

Så blir regeringens medieutredning

Så blir regeringens medieutredning

"Fler läser tidningen i telefonen". Nya mediepolitiska verktyg bortom presstödet blir en central del i den kommande medieutredningen. 1

Annons
Så gick det för nya "arga snickaren"

Så gick det för nya "arga snickaren"

Dagens Media har tittarsiffrorna. Per "Pirre" Starrin debuterade som nya "Arga Snickaren" i Kanal 5 i går.

Vi ökar lönsamheten

Vi ökar lönsamheten

"Jag blir så stolt". Under 2014 lyckades AB Tidningen Vi både öka omsättningen och resultatet.

Fredrik Reinfeldt: ”Jag ska inte ägna mig åt lobbyism”

Fredrik Reinfeldt: ”Jag ska inte ägna mig åt lobbyism”

Lever efter "vissa principer". Fredrik Reinfeldt tänker inte bli ännu en i raden av toppolitiker som byter sida till lobbybranschen. 2

Filippa Reinfeldts nya jobb – blir vårdlobbyist för Aleris

”Oerhört spännande att bli en del av Aleris”. Filippa Reinfeldt, före detta sjukvårdslandstingsråd, blir lobbyist på privat vårdbolag. 9

POLITIKERNAS SNABBA SIDBYTEN
Lobbyistlag delar Alliansen

Lobbyistlag delar Alliansen

"Ser inget behov av karantänsregler". Folkpartiet säger ja. Men Moderaterna och Kristdemokraterna vill inte se någon reglering av politikernas sidbyten till pr-branschen.

Pr-branschen välkomnar nya regler om sidbyten

Pr-branschen välkomnar nya regler om sidbyten

"Skadar både politiken och näringslivet". Debatten om Filippa Reinfeldts sidbyte kan ha skadat pr-branschen. Det anser branschorganisationen Precis.

Leijonborg väntade ett år innan han bytte sida

Leijonborg väntade ett år innan han bytte sida

"Inte orimligt att det utreds". Den forne folkpartiledaren sadlade om – och blev pr-konsult. Lars Leijonborg är försiktigt positiv till karantänsregler.

LEDARBRÅKET PÅ GP
"Man ska aldrig lita på media"

"Man ska aldrig lita på media"

Tar bladet från munnen. Alice Teodorescu svarar på kritiken. 2

Ledarredaktionen överger Alice Teodorescu

Alice Teodorescu lägger locket på. Gert Gelotte har sagt upp sig och Malin Lernfelt är sjukskriven.

Skogseko får nytt utseende

Skogseko får nytt utseende

"Vi ville öka läsvärdet." Doldisen, med en upplaga på är cirka 225 000 exemplar, görs om helt.

Triss i H&M-konton

Triss i H&M-konton

"Kräver skärpa och engagemang". Other Stories, Monki och Weekday väljer Ibeyostudio.

"Ett svepskäl att slippa utvecklas"

"Ett svepskäl att slippa utvecklas"

BLOGG. Brit Stakston om ett problematiskt mantra.

"Jag var väldigt berusad, transade och hånglade"

"Jag var väldigt berusad, transade och hånglade"

Expressens kulturchef Jens Liljestrand minns skandalsåpan. 2001 var han med i "Baren" och hånglade – utklädd till kvinna.

Nu gör "Baren" comeback

"Jag älskar att Baren är tillbaka". Den klassiska skandalsåpan "Baren" gör comeback i TV4:s Play-tjänst. Paolo Roberto blir programledare. 3

Tv-kanalernas utmaning – få play att öka

"Vi måste hitta de som först lämnar". Tv tappade sex minuter per dag förra året – här är kanalernas strategier för att vinna digitala tittare.

De köper Animero

De köper Animero

"Vi kan vara bra sparringpartners". Allabolag.se säljs – grundarna ska få Animero att växa.

MEG 2015
Debatten med Vilks flyttas – igen

Debatten med Vilks flyttas – igen

"Folk vill inte komma dit". Paneldebatten flyttas – folk är oroliga för sin säkerhet. 1

Mattsson om vapendomen: "Vill pröva fallet i EU-domstolen"

Mattsson om vapendomen: "Vill pröva fallet i EU-domstolen"

Vapendomen mot Expressen. HD sänker straffet för Expressen-medarbetarnas vapenbrott. 4

Content, mobilt, big data, video – det är inte mina trender

Content, mobilt, big data, video – det är inte mina trender

BLOGG. Erik Modig yxar ner ”det nya svarta”.

Konsultbolaget värvar Starcomgrundare

Konsultbolaget värvar Starcomgrundare

"Många kliar sig i huvudet". Patrik Andersson blir rådgivare på Sund-grundarens nya byrå. 5

Västtrafik i upphandling

Västtrafik i upphandling

"Den världen vi lever i". Västtrafik upphandlar produktionen av verksamhetstidningen.

Ny svensk tv-jätte född – Endemol Shine Nordics

Ny svensk tv-jätte född – Endemol Shine Nordics

Meter Television, STO-CPH och Metronome ingår. UPPDATERAD. Michael Porseryd lämnar Endemol, kan Dagens Media avslöja. 2

Acasts nya storsatsning

Acasts nya storsatsning

"Första gången i världen". Inför dynamisk lösning i podcasts. 2

Aftonbladet värvar Nyheter24-chef

Aftonbladet värvar Nyheter24-chef

"Är grymt peppad". Matilda Andersson lämnar Nyheter24 för Aftonbladet. 3

Byggde om polisen – återvänder till Prime

Byggde om polisen – återvänder till Prime

"Trevligt att återvända". Mats Paulsen har arbetat med att ombilda Sveriges polismyndigheter.

TV4 tar bort kritiserat avsnitt

TV4 tar bort kritiserat avsnitt

"Vi vill inte ta ställning åt något håll." Söndagens repris av ”Tina på besök” har väckt starka känslor.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Ny utgåva ute idag

Ny utgåva ute idag

Boomen – mediernas nästa kris? Läs om marketing automation, marknadschefernas största utmaning just nu, om SJ-utmanaren MTR Express lanseringskampanj, om hur tv-bolagen ska få sina play-tjänster att lyfta, samt om hur Googles dominans är på väg att brytas.

Får böta efter målmiss

Får böta efter målmiss

"Hänvisar till mänskliga faktorn". Tabben kostar TV4 dyrt.

Länsförsäkringar hyllar olikheter

Länsförsäkringar hyllar olikheter

Se filmen här. Länsförsäkringar vill stärka uppfattningen om förtaget som en god tjänstepensionspartner i nya kampanjen.

Werner lämnar Metro

Werner lämnar Metro

"För lockande för att säga nej till". Jack Werner, som var med och drog igång Viralgranskaren, slutar.

Annons
Annons