Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Tipsa en vän om en artikel

Annonsörflykt, halländskt storbråk och nya upplagor

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar de viktigaste medie- och reklamnyheterna från veckan som gått.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

STORBRÅK SKAKADE HALLANDS NYHETER 

Nyhetschefen på Hallands Nyheter anklagas för att ha betett sig hotfullt mot en vikarie på redaktionen. Den utpekade chefen vill inte uttala sig, men chefredaktören Anders Svensson går ut med en dementi till nyhetschefens fösvar i ett internt mejl, utan att först ha pratat med den drabbade vikarien.

– Jag har ingen anledning att prata med den personen, eftersom den personen har valt att gå till fackklubben, säger Anders Svensson till dagensmedia.se.

KRISHANTERING PÅ THE PHONEHOUSE

Telekombolaget The Phonehouse utpekades som en usel arbetsplats i SVT-dokumentärer "Sälj-sekten". Efter att först ha gått till angrepp på SVT, som slog ifrån sig,  gjorde vd:n en helomvändning och bad om ursäkt. Lewis PR hjälpte till med krishanteringen.

ANNONSÖRERNA HAR FÅTT NOG AV KISSIE

Sveriges största bloggare, Alexandra "Kissie" Nilsson, hotade en journalist på Nyheter24 efter anklagelser att hon spridit nazistisk propaganda. Kissie polisanmäldes och flera av annonsörerna på bloggen förklarade sig beredda att stoppa annonserna. Till slut bad Kissie om ursäkt.

AFTONBLADETS NYA UPPLAGA

Kvällstidningarnas upplagebråk trappades upp ytterligare när Aftonbladet presenterade sin första egna statistik, framtagen tillsammans med PWC. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson var inte imponerad av den nya metoden utan tänker hålla sig till TS.

Samtidigt visar både upplagestatistiken från TS och Orvestos räckviddsstatistik för 2010 att Expressens gap till Aftonbladet minskar.

Veckans mest lästas artiklar:

Efter nazihoten - annonsörerna ratar Kissie

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie polisanmäls – hotade journalist med misshandel

Veckans mest kommenterade artiklar:

Pressat The Phonehouse försöker svara – och rasar mot SVT

Kissie: "Förlåt mig"

”Det blev ett jävla liv”

Kristin Djerf Av: Kristin Djerf
Mejla reportern

08-545 222 17

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter
SVT om budgeten för 2016: "Just nu ser vi ingen påverkan"

SVT om budgeten för 2016: "Just nu ser vi ingen påverkan"

"Vi jobbar långsiktigt". Eurovisions kostnader ska fördelas på flera år.

NRJ polisanmäls – "Ganska oskyldigt"

NRJ polisanmäls – "Ganska oskyldigt"

Hallå där… Jakob Gravestam, marknadschef på SBS Discovery Radio, vars kanal NRJ utreds för brott efter att ha bjudit på gratis bensin i Gävle.

Dagens Media bjuder på lärorik frukost

Dagens Media bjuder på lärorik frukost

Fåtal platser kvar – anmäl dig här. Så ökar du effekten av dina automatiserade köp.

Rekord för Aftonbladet TV

Rekord för Aftonbladet TV

"Det finns möjligheter att toppa". Måns Zelmerlöws vinst i Eurovision slog rekord i antalet startade strömmar i mobilen.

Hyresgästföreningen väljer Adon

"Adon kommer komplettera oss bra". Ska hjälpa Hyresgästföreningen att bli ständigt närvarande i människors vardag.

Hon tar över Faktum

Hon tar över Faktum

"En produkt som behövs". GP:s nyhetskrönikör byter bana efter 20 år på tidningen.

Annons
HELA LISTAN – DE SLOGS OM REGERINGSKANSLIET
De vann regeringskansliets pr-gig – med lågprisstrategi

De vann regeringskansliets pr-gig – med lågprisstrategi

Vd:n ”Att prisdumpa fungerar inte”. Gullers Grupp vann regeringskansliet genom att både vara bäst – och billigast.

Prime missade att skicka in papper – diskades: ”Att fela är mänskligt"

Prime missade att skicka in papper – diskades: ”Att fela är mänskligt"

Storbyrån fick inte vara med. Prime uteslöts ur regeringskansliets upphandling, kan Dagens Media berätta.

Gullers Grupp vinner regeringskansliet

”Kommunikation ett viktigt redskap”. Här är de vinnande byråerna i regeringskansliets byråupphandling - Gullers Grupp plockar två av fyra ramavtal.

Det här gör inte Meat Loaf för kärlek

Det här gör inte Meat Loaf för kärlek

Se filmen här. Bensinkedjan ger svar på det många har undrat över. 9

Två nya chefer till Aller media

Två nya chefer till Aller media

"En spännande utmaning". Mediehuset nyanställer och öppnar upp för fler framtida event.

Mums-Mums om Zelmerlöw: "Är alltid välkommen till oss"

Mums-Mums om Zelmerlöw: "Är alltid välkommen till oss"

Hyllas på sociala medier. Cloetta tror på ett uppsving för bakelsen. 7

Facket och IDG går till central förhandling

Facket och IDG går till central förhandling

"Vi står en bit från varandra". De lokala förhandlingarna slutade i oenighet. 11

Anne Lagercrantz går till SVT

Anne Lagercrantz går till SVT

"Fullkomligt omtumlande". UPPDATERAD. Ekots chef lämnar Sveriges Radio och blir ny chef på SVT. 21

Ökat tittande på Eurovision

Ökat tittande på Eurovision

Måns Zelmerlöw vinnare. Fler tittare än förra året bänkade sig framför Eurovision i SVT i lördags. 7

Brit Stakston: Idéer till medieutredningen

Brit Stakston: Idéer till medieutredningen

BLOGG. Mediestrategen Brit Stakston om tre händelser som sätter fingret på vilka metoder och arbetssätt som gynnar medieutvecklingen idag.

Hallandsposten slopar hänglåset

Hallandsposten slopar hänglåset

"Vissa tror att hela vår sajt är stängd". En förändrad betalvägg och en ny mobil-app ska driva trafik till Hallandspostens sajt.

Rippler vinner Taxi 020

Rippler vinner Taxi 020

Miljöfrågan i fokus. Taxibolaget Taxi 020 väljer pr-byrån Rippler Communications som ny byrå. 2

Expressen gör om debatten

Expressen gör om debatten

"Rappare, vassare och större." Expressen skrotar namnet ”Sidan 4”. 2

MIN INSPIRATION – HEDVIG HAGWALL BRUCKNER
"Alla borde ha en bokcirkel"

"Alla borde ha en bokcirkel"

"Spännande samtal om könshår och bröst." Kings copywriter Hedvig Hagwall Bruckner inspireras av diskussionerna i bokcirkeln.

LÖRDAGSINTERVJUN
"Vi åt karp som kokats i sitt eget blod"

"Vi åt karp som kokats i sitt eget blod"

Vill visa mångfacetterat Sverige. Karin af Klintberg om julkalendern 2015, det nya projektet med Fredrik Lindström och "Historieätarnas" Ria-nominering.

Rolf Porseryd blir ny USA-korrespondent hos TV4

Rolf Porseryd blir ny USA-korrespondent hos TV4

"Det mest spännande man kan bevaka". Ska bevaka presidentvalet 2016. 2

Skapar spel på hackday

"Mycket bättre riggade nu". Dagens Nyheters och Dagens Industris gemensamma hackday har bland annat resulterat i spel som ska öka interaktionen med läsarna.

Festis vänder upp och ner på Nyheter24

Festis vänder upp och ner på Nyheter24

"Vår målgrupp förväntar sig det". Nyheter24 tar ett "radikalt grepp" om sajten. 3

IFK Göteborg blir rödvita

IFK Göteborg blir rödvita

Se filmen här. Laget byter ut de blåvita färgerna i den nya kampanjen.

Så var Berghs Grad Show

Så var Berghs Grad Show

BLOGG. Här är elevarbetena som imponerar på PR-bloggen.

Lidbom och Henley till Norstedts

Lidbom och Henley till Norstedts

"Bokbranschen kommer se väldigt annorlunda ut om fyra år". Otto Sjöberg värvar Olle Lidbom och Rickard Henley.

Gullers Grupp vinner regeringskansliet

”Kommunikation ett viktigt redskap”. Här är de vinnande byråerna i regeringskansliets byråupphandling - Gullers Grupp plockar två av fyra ramavtal.

Lidl startar egen mat-tidning

Lidl startar egen mat-tidning

"Vill placera oss längst fram". Make Your Mark producerar Lidls nya kundtidning som ska motverka folks fördomar om produkterna.

Humor ska locka till festivalbussarna

Humor ska locka till festivalbussarna

Se filmen här. Partaj-skådespelerskan Ellen Bergström frontar Swebus kampanj.

Youtube inför köpknapp på reklamen

Youtube inför köpknapp på reklamen

"Kommer till Sverige." Youtubes Trueview-format blir en direktkanal till köp. 1

Här är veckans mobilraket

Här är veckans mobilraket

"Många artiklar som engagerade". Ökade sina unika webbläsare med 33,4 procent.

Annons
Annons