Claes Elfsberg återvänder till Rapport

Efter tre år som Tittarombudsman återvänder Mr Rapport, Claes Elfsberg, till SVTs Rapportstudio. Men det blir bara för en sändning i veckan. Merparten av tiden ska han ägna åt att leda SVTs nyhetsprojekt på nätet, Play Rapport. "Det är härligt att vara tillbaka i nyhetsarbetet", säger han till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

- Det har ryckt i fingrarna när det har hänt något stort. Det blir väl lite nervöst att återvända till nyhetsvärlden men en gång reporter alltid reporter, säger Claes Elfsberg.

Claes Elfsbergs huvuduppgift blir att leda SVTs nyhetsprojekt Play Rapport som startar i april.

- Det blir korta nyhetsinslag som uppdateras kontinuerligt. Ungefär som en direktsändning som hela tiden pågår. Det är min övertygelse att nätet är framtiden för nyhetsrapportering och det är kul att få vara med och starta ett sådant här projekt.

Claes Elfsberg ska utöver att leda Play Rapport och sitta i Rapports tv-studio en gång i veckan också medverka i SVTs större sändningar.

- Då pratar vi om politik och samhälle, till exempel valprogram och liknande, men knappast nöje och underhållning.

Hur var det egentligen att jobba som Tittarombudsman efter 30 år som journalist?

- Arbetsuppgifterna var förstås helt olika och det skulle jag kunna skriva en hel bok om, vilket jag kaske också gör någon gång i framtiden. Men när man jobbar som journalist inom public service jobbar man i allra högsta grad för tittarna och där ser jag jobbet som Tittarombudsman som en förlängning av det. arbetet.

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Nyheter

Ny byrå säljer budget-pr på nätet

Ny byrå säljer budget-pr på nätet

"Branschen behöver ställa sig på tå". En nättjänst som säljer billighets-pr till fasta priser. Det är nystartade Cheaprs affärsmodell.

O'Brien tar över Marknadsförbundet

O'Brien tar över Marknadsförbundet

"Utmaning att få medlemmarna att stanna." Francesca O'Brien blir vd för branschorganisationen som nu tagit sig ur fjolårets ekonomiska kris.

Bengt Ottosson fick sparken från Expressen: "Olyckligt"

Bengt Ottosson fick sparken från Expressen: "Olyckligt"

"Som att en nyckelspelare försvinner från ett lag mitt under matchen". Bengt Ottosson har levererat vinst till Expressen varje år sedan han tillträdde som vd. Men enligt uppgift till Dagens Media fick han trots detta sparken.

Arbetet visar röda siffror

Arbetet visar röda siffror

"Medlemmarna minskar" LO:s tidning gör ett negativt resultat och tappar prenumeranter. 1

Efter dementin – Quarles tar över Smart Company

Efter dementin – Quarles tar över Smart Company

"Som handen i handsken". Den tidigare Metro-chefen kallade Dagens Medias uppgifter för "idiotiska" – nu är det officiellt att Christian Quarles van Ufford tar över Smart Company.

Make Your Mark gör tv åt Formex

Make Your Mark gör tv åt Formex

"Har stor erfarenhet av webb-tv". Inredningsmässan Formex är mycket nöjda med sin tv-satsning "Studio Formex". Bakom produktionen står contentbyrån Make Your Mark. 1

Annons
Betssons tv-offensiv ger resultat

Betssons tv-offensiv ger resultat

"Det är jätteroligt". Betsson går på offensiven och har hittills i år ökat medieköpen med över 90 miljoner kronor. Nu har spelbolaget tagit sig förbi konkurrenterna i erinran och preferens, och placerar sig som tvåa efter Svenska Spel.

Spelbolagen ökar 600 miljoner kronor

De utländska spelbolagen har ökat medieinvesteringarna mer än giganten Svenska Spel.

Herlitz tar över Expressen

Herlitz tar över Expressen

Blev vd 2001. Expressens vd Bengt Ottosson går i pension. DN:s vd Gunilla Herlitz tar över. 11

Halva omsättningen borta

Halva omsättningen borta

"En kraftfull strukturell förändring". Pr-byrån Springtime – som nu byter vd – har en tuff period bakom sig.

Vd:n lämnar Springtime

"Kraftsamlar". Hallvarsson & Halvarssons vd Martin Petersson tar över vd-posten på byrån.

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

"...en budapesttårta eller en marsipantårta?". Anklagar SR för att göra överfallet till pajaserier. 5

Nytt nummer av Dagens Media

Nytt nummer av Dagens Media

Extra bilaga om tv – där Scherman möter Aronsson. Alla mediebyråernas resultat, Stampens nya vd talar ut, sommarens mobila explosion och spelbolagens kraftiga ökning av reklaminvesteringarna. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Florida Keys väljer Comvision

"Imponerade av deras meriter". Det blir Comvision som ska sköta Florida Keys & Key Wests Turistråds pr-arbete i Sverige.

Från Coop till TV4

Från Coop till TV4

Rekryterar också Swedish Matchs marknadsdirektör. Carola Lundell blir chef för nya affärer på TV4. Därmed lämnar hon Coop.

"Googles girighet  är frusterande"

"Googles girighet
är frusterande"

DEBATT. Trenden att Google kalkylerat försämrar AdWords-verktygets funktionalitet för egen lönsamhet och tillväxt är oroande. Det skriver Karl Lindberg på Ad Relevance. 6

Han blir chef hos SJ-utmanaren

Han blir chef hos SJ-utmanaren

"Jag är stolt". Reklamveteranen Jan Tallroth till MTR Express. 7

Grünthal lämnar Metros styrelse

Grünthal lämnar Metros styrelse

"Jag stöttar Metros ledning". UPPDATERAD. Schibsted-vd:n kliver av.

Från SOK till Passion Lab

Från SOK till Passion Lab

Fler rekryteringar på gång. Passion Lab rekryterar Josefine Hådell som pr-strateg.

Minnesota rekryterar innehållschef

Ytterligare två rekryteringar. Olle Nyström från Rewir är ny content director på Minnesota. 2

Lämnar polisen för Elmia

Lämnar polisen för Elmia

"En spännande utvecklingsresa". Camilla Danielsson tar över som kommunikationschef på Elmia AB.

Bromé får hjälp av Bengtsson

Bromé får hjälp av Bengtsson

"Kul att återvända till radion." I höst gör Lasse Bengtsson comeback. 3

Gullers växer i väst

Gullers växer i väst

Rekryterar från Grayling. Kommunikationsbyrån Gullers Grupp startar ett nytt dotterbolag i Göteborg.

Löfbergs flyttar till Stureplan

Löfbergs flyttar till Stureplan

"Ska bli ett kaffemecka." Startar ett kafferosteri på Kungsgatan. 6

Mynewsdesk över 100 mkr

Kraftig resultatförsämring. Pr- och nyhetstjänsten växer.

Kampanjkrock i morgontrafiken

Kampanjkrock i morgontrafiken

"Tror att det var en ren slump." S vände sig till cyklisterna och M till bilisterna – på exakt samma plats. 5

"HD mister sin identitet"

"HD mister sin identitet"

30 redaktionella tjänster försvinner. I framtiden kommer Helsingborgs Dagblad varken att ha en egen kultur- eller ledarchef. Dessutom ska tidningen ändra politisk färg. 2

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

Inte orolig. Sydvenskans vd Lars Dahmén om förändringarna på Helsingborgs Dagblad. 6

Klart: Så många tjänster försvinner

Var tredje journalisttjänst försvinner. Nu står det klart att 75 tjänster försvinner. 8

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

Tidningen rasar mot agerandet: "Vi sitter i djup skit". När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Därför söker SAS ny content-partner

Marknadschefen: "Uppdraget förändras". Scanorama byter inriktning. 2

Egmont tappar tunga chefer

Egmont tappar tunga chefer

"Det var DN som sökte upp mig". Tre nyckelpersoner lämnar Egmont.

DG kan tappa Scanorama –  efter 42 år

DG kan tappa Scanorama –
efter 42 år

Har jobbat ihop sen 1972. SAS har sagt upp avtalet med DG Communications. 6

Mobilköpen rusar i Europa

Mobilköpen rusar i Europa

Ökar snabbare än i Sverige. Reklamköpen i mobilen ökade med 135 procent i Europa förra året enligt en ny rapport. 1

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se