Claes Elfsberg återvänder till Rapport

Efter tre år som Tittarombudsman återvänder Mr Rapport, Claes Elfsberg, till SVTs Rapportstudio. Men det blir bara för en sändning i veckan. Merparten av tiden ska han ägna åt att leda SVTs nyhetsprojekt på nätet, Play Rapport. "Det är härligt att vara tillbaka i nyhetsarbetet", säger han till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

- Det har ryckt i fingrarna när det har hänt något stort. Det blir väl lite nervöst att återvända till nyhetsvärlden men en gång reporter alltid reporter, säger Claes Elfsberg.

Claes Elfsbergs huvuduppgift blir att leda SVTs nyhetsprojekt Play Rapport som startar i april.

- Det blir korta nyhetsinslag som uppdateras kontinuerligt. Ungefär som en direktsändning som hela tiden pågår. Det är min övertygelse att nätet är framtiden för nyhetsrapportering och det är kul att få vara med och starta ett sådant här projekt.

Claes Elfsberg ska utöver att leda Play Rapport och sitta i Rapports tv-studio en gång i veckan också medverka i SVTs större sändningar.

- Då pratar vi om politik och samhälle, till exempel valprogram och liknande, men knappast nöje och underhållning.

Hur var det egentligen att jobba som Tittarombudsman efter 30 år som journalist?

- Arbetsuppgifterna var förstås helt olika och det skulle jag kunna skriva en hel bok om, vilket jag kaske också gör någon gång i framtiden. Men när man jobbar som journalist inom public service jobbar man i allra högsta grad för tittarna och där ser jag jobbet som Tittarombudsman som en förlängning av det. arbetet.

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons
Nyheter
LÖRDAGSINTERVJUN
"Bara äldre som dissar Paradise Hotel"

"Bara äldre som dissar Paradise Hotel"

Hör Malin Gramers lördagslista här. Malin Gramer om "Paradise Hotel"-succén, mötet med Rocco Siffredi och varför hon dras till program som sticker ut.

Expressen drabbat av internethaveri

Expressen drabbat av internethaveri

Niklas Svensson: "Värre än att vara utan telefon". Frustration bland personalen. 3

Fira jul med Dagens Media

Fira jul med Dagens Media

Anmäl dig nu – begränsat antal platser. Med två veckor kvar till jul bjuder vi våra läsare på stort julmingel. 1

Nu föds Baluba Branded Content

Blir det tredje Baluba-företaget. Redaktörerna byter namn.

Effektfabriken och Gaia går samman

Effektfabriken och Gaia går samman

Norrköpingsbyråer bildar team. Ska ge helhetsgrepp på digitala processer. 1

DN värvar Sveriges enda försvarsreporter från SvD

DN värvar Sveriges enda försvarsreporter från SvD

"Kommer betyda mycket". Mikael Holmström ska förstärka tidningens bevakning av försvarsfrågor. 2

Annons
Hård kritik mot Coca-Colas mjölk-pinuppor: "Tröttsamt"

Hård kritik mot Coca-Colas mjölk-pinuppor: "Tröttsamt"

"Det är 2014, inte 1940". Coca-Cola hoppas att bolagets nya premium-mjölk ska få det att "regna pengar". Men kampanjen för "Milka-Cola" får hård kritik.

ITV värvar komiker

ITV värvar komiker

"Har alla bitar som passar oss". Komikern och podcast-profilen Christina Nordhager går till ITV:s utvecklingsavdelning. 2

"Skatteverket gör allt rätt"

"Skatteverket gör allt rätt"

DEBATT. Skatteverkets "miljonfester" följer receptet för ett väl genomfört event, anser Creative Meetings Peter Winitsky. 3

Programdirektören lämnar SVT

Programdirektören lämnar SVT

"Hade tänkt att sitta ett tag till". UPPDATERAD. Martin Österdahl slutar som programdirektör för allmän-tv och sport på SVT. 2

Så här har du aldrig sett Per Morberg

Så här har du aldrig sett Per Morberg

"Sjukaste reklambilden i år". Tv-kocken klär ut sig till tomtenisse. 5

Chalmers söker ny reklambyrå – igen

Avtalet värt 5,2 miljoner kronor. UPPDATERAD. Chalmers tekniska högskola inleder en upphandling om operativa reklambyråtjänster.

Viaplay satsar på Youtube-humor

Viaplay satsar på Youtube-humor

"Splay ett givet val". Samarbete med Youtube-nätverket Splay ska locka yngre.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 47
Starkt uppåt för Familjeliv.se

Starkt uppåt för Familjeliv.se

"Ett stort ökat engagemang". Under en vecka då de flesta stora sajterna tappade trafik ökade Familjeliv med 11 procent.

Ernst Kirchsteiger intar Aladdinasken

Ernst Kirchsteiger intar Aladdinasken

"Folkkär gåva". Programledaren hälsar god jul från Marabous chokladask. 1

Volkswagen tar över DI

Volkswagen tar över DI

"En av de viktigaste modellerna." Nya Passat lanseras med bombmatta i DI Weekend och storskärm på stan. 1

Marknadschefen lämnar SAS

Marknadschefen lämnar SAS

"Skapat en mer snabbfotad struktur". Efter nio år väljer Ulf Hermansson-Samell att lämna SAS. Istället går han till Sveriges Annonsörer. 2

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
"Förändringen är gigantisk och vi har inte ens sett början"

"Förändringen är gigantisk och vi har inte ens sett början"

Wåreus och Forsberg vill krossa branschnormer. Annonsörer måste snart producera ofantliga mängder rörlig bild – och allt måste vara intressant.

Reklamkampanjen spelar ut sin roll

Reklamkampanjen spelar ut sin roll

"Vi går från att gissa till att mäta och agera direkt". Ständig närvaro istället för tillfälliga bombmattor med reklam tar över mer och mer.

Luke Simmonds till Aegis

Luke Simmonds till Aegis

”Har ett rykte om sig för aggresiva medieköp”. Efter avhoppet från Media Path – nu har Luke Simmonds klart med nytt toppjobb. 4

Läs en stor intervju med Luke Simmonds

"De stora kommer alltid att bli kritiserade". Luke Simmonds trotsar sin rädsla och bryter sig loss.

Expressen köper Facebook-sida

Expressen köper Facebook-sida

"Inte kopplat till Omtalat". Enligt uppgift till Dagens Media har Expressen köpt Facebook-sidan "Vi som älskar fredagsmys" som har drygt 360 000 följare. 3

Så blir våren i MTG TV

Så blir våren i MTG TV

Salig blandning. Realitystjärnorna i slottsmiljö, Golfstjärneliv och en återvändande grabbduo. Det är några smakprov ur MTG:s vårprogram. 5

Expressen satsar på e-sport med MTG

Expressen satsar på e-sport med MTG

"Kommer leverera hög kvalitet". Expressen och MTGx-kanalen Viagame slår påsarna ihop och lanserar Gamerfeed, en undersajt till Expressen.

Reklambyråchefen: "Har inte fått en enda donut"

Reklambyråchefen: "Har inte fått en enda donut"

Hallå där... Johan Jäger, creative director på Jung von Matt, som nästa vecka är med och öppnar Dunkin' Donuts första Sverige-restaurang i Täby. 7

Svenska Spel väljer Kaplan RM

Svenska Spel väljer Kaplan RM

"Stolta". Ska sköta relationsmarknadsföringstjänster. 1

Isobar-chefen: "Så påverkas du av Facebooks uppdatering"

Isobar-chefen: "Så påverkas du av Facebooks uppdatering"

KRÖNIKA. Facebooks senaste förändring innebär stora möjligheter för annonsörerna, skriver Isobars byråchef Nils Andersson Wimby.

22 tjänster bort på Forma

22 tjänster bort på Forma

Per Kjellander: "Tråkigt men nödvändigt". Nu är förhandlingarna klara. 1

Fler sökande till Paradise Hotel än till journalistprogrammet

Fler sökande till Paradise Hotel än till journalistprogrammet

"Åtminstone garanterade att synas i media". På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". 12

Är detta årets töntigaste reklam?

Är detta årets töntigaste reklam?

"Mina ögon blöder". Grundaren: "Alla är välkomna, inte bara hipsters". 8

SvD först med att sälja tid

SvD först med att sälja tid

Byter klick mot tid som valuta på nätet. Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 8

Tid ska ersätta klick som valuta

Valutan för annonser på nätet är en av de mest omdebatterade frågorna i medievärlden.

Se Microsoftkontoret – i Minecraft

Se Microsoftkontoret – i Minecraft

Prisbelönta lokaler. IT-jätten bjuder in till Akalla-kontoret i Minecraft-video.

Annons
Annons