Tipsa en vän om en artikel

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Nyheter
LÖRDAGSINTERVJUN
"Vi åt karp som kokats i sitt eget blod"

"Vi åt karp som kokats i sitt eget blod"

Vill visa mångfacetterat Sverige. Karin af Klintberg om julkalendern 2015, det nya projektet med Fredrik Lindström och "Historieätarnas" Ria-nominering.

Rolf Porseryd blir ny USA-korrespondent hos TV4

Rolf Porseryd blir ny USA-korrespondent hos TV4

"Det mest spännande man kan bevaka". Ska bevaka presidentvalet 2016. 2

Skapar spel på hackday

"Mycket bättre riggade nu". Dagens Nyheters och Dagens Industris gemensamma hackday har bland annat resulterat i spel som ska öka interaktionen med läsarna.

Festis vänder upp och ner på Nyheter24

Festis vänder upp och ner på Nyheter24

"Vår målgrupp förväntar sig det". Nyheter24 tar ett "radikalt grepp" om sajten. 3

IFK Göteborg blir rödvita

IFK Göteborg blir rödvita

Se filmen här. Laget byter ut de blåvita färgerna i den nya kampanjen.

Så var Berghs Grad Show

Så var Berghs Grad Show

BLOGG. Här är elevarbetena som imponerar på PR-bloggen.

Annons
Lidbom och Henley till Norstedts

Lidbom och Henley till Norstedts

"Bokbranschen kommer se väldigt annorlunda ut om fyra år". Otto Sjöberg värvar Olle Lidbom och Rickard Henley.

Gullers Grupp vinner regeringskansliet

Gullers Grupp vinner regeringskansliet

”Kommunikation ett viktigt redskap”. Här är de vinnande byråerna i regeringskansliets byråupphandling - Gullers Grupp plockar två av fyra ramavtal.

Lidl startar egen mat-tidning

Lidl startar egen mat-tidning

"Vill placera oss längst fram". Make Your Mark producerar Lidls nya kundtidning som ska motverka folks fördomar om produkterna.

Humor ska locka till festivalbussarna

Humor ska locka till festivalbussarna

Se filmen här. Partaj-skådespelerskan Ellen Bergström frontar Swebus kampanj.

Youtube inför köpknapp på reklamen

Youtube inför köpknapp på reklamen

"Kommer till Sverige." Youtubes Trueview-format blir en direktkanal till köp. 1

Här är veckans mobilraket

Här är veckans mobilraket

"Många artiklar som engagerade". Ökade sina unika webbläsare med 33,4 procent.

Storökning för Perfect Day Media – drar in 18 miljoner

Storökning för Perfect Day Media – drar in 18 miljoner

Siktar på intäkter på 35 miljoner kronor. Så går Hannah Widells och Amanda Schulmans bolag Perfect Day Media. 6

Reformklubben och BNG slås samman

Reformklubben och BNG slås samman

"Tycke uppstod". Pr-byrån Reformklubben köper upp kommunikationsbyrån BNG.

Fortum gör tidning av fakturabilagan

Fortum gör tidning av fakturabilagan

"Ett nytt grepp". Baluba Branded Content får uppdraget att nå Fortums kunder.

Ökade tittarsiffror för Eurovision

Ökade tittarsiffror för Eurovision

Tävlade mot Norge. Så många såg Måns Zelmerlöw gå vidare till finalen.

Stjärnsäljarna rejsar om Mindshares utmärkelse

Stjärnsäljarna rejsar om Mindshares utmärkelse

Se nomineringsfilmen. Här är de sju säljarna som kan vinna Purple People Award. 7

En gul penna till Sverige

En gul penna till Sverige

Totalt 13 svenska pennor. Forsman & Bodenfors tog hem Sveriges enda gula penna i reklamtävlingen D&AD.

Ny kund till Guts & Glory

Ny kund till Guts & Glory

"En spännande fas". Öresundskraft väljer Guts & Glory för att skapa säljande kommunikation.

De vann "Årets Kampanj"

De vann "Årets Kampanj"

"Detta pris belönar ert mod". Här är de tre byråerna som vann priset under Stockholm Media Award. 2

Scouterna väljer Garbergs

Scouterna väljer Garbergs

"Står för många bra värderingar". Lagom till skolstarten i höst ska fler barn och ungdomar lockas till Scouterna. 1

Absolut gör kontor av containrar

Absolut gör kontor av containrar

"Vi måste helt enkelt titta smartare". The Absolut Company bjuder in kreatörer för att förbättra företagets hållbarhetsarbete. 1

PHD-chefen går till Google

PHD-chefen går till Google

"En central roll i medieutvecklingen". Ska arbeta med sökjättens relation till mediebyråer. 2

Kommunikationsbyrån Stark byter vd

Kommunikationsbyrån Stark byter vd

"En spännande utmaning". Tidigare vd:n Magnus Boldyn lämnar posten.

Garbergs Malmö tar in vice vd

Garbergs Malmö tar in vice vd

Totalt elva medarbetare. UPPDATERAD. Garbergs Malmö växer med tre medarbetare och breddar erbjudandet.

Stayhard väljer Dear Friends & Shout

Stayhard väljer Dear Friends & Shout

"Vi vill bygga det långsiktigt". Ska stärka företagets varumärke.

Tre kronor är Årets Mediebyrå

Tre kronor är Årets Mediebyrå

Kunderna avgjorde. Här är de högst rankade byråerna i tävlingen. 3

Scania till Occasion

Scania till Occasion

"Vi hade ett mellanår 2013". Byrån vinner "drömkund" och visar upp en rejäl intäktsökning.

Så vill Berghs elever digitalisera Mitt i

Så vill Berghs elever digitalisera Mitt i

"Det blir som en metalldetektor". Hoppas kunna öka annonsförsäljningen. 2

Budet på Tradedoubler dras tillbaka

”De vill inte prata med oss”. Tradedoubler uppges ha gett kalla handen – nu drar Gravity4 tillbaka sitt bud.

Annons
Annons