Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Nyheter
Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

"Hon har gjort ett fantastiskt jobb". Gunilla Herlitz lön på nära 19 miljoner kronor upprör. Men Bonniers styrelseordförande tycker att lönen är rimlig. 5

Skadestånd efter TV3-såpan

Skadestånd efter TV3-såpan

"Rätten till privatliv gäller även på sjukhus". Anhöriga kände igen sin döende far i "Sjukhuset". Nu får de 20 000 kronor var i skadestånd av landstinget.

Stort varsel på Viacom

Stort varsel på Viacom

"Vore fel av mig att säga ett antal". Viacom i Sverige varslar en stor del av sin personalstyrka, kan Dagens Media berätta.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Lever spartanskt trots drömlönen. Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 7

LÖNELIGAN 2014
De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

REKLAMBYRÅERNA. Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 2

Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

"Jag kan bekräfta att det stämmer". Hasan & Partners blir Fritidsresors nya reklambyråpartner, kan Dagens Media avslöja. 1

Annons
LÖNELIGAN 2014
Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

MARKNADSCHEFERNA. Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nytt nummer ute idag

Nytt nummer ute idag

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

... med Branschanalys om resebolagen

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. Vi plockar ut Apollos Gud i centrala Stockholm.

LÖNELIGAN 2014
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

"Det här är för mycket pengar för att ens förstå". Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 17

Succé för Historieätarna på webben

Succé för Historieätarna på webben

Men Paradise Hotel toppar fortfarande. Erik Haags och Lotta Lundgrens matprogram kommer fyra på webb-tv-listan.

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

"Har alltid älskat tidningar". Kristina Hagbard får uppgiften att leda Aller medias kommunikationsarbete.

Paradise Hotel får ny säsong

Paradise Hotel får ny säsong

"Ett självklart beslut." Hoppas kunna upprepa succén nästa år. 3

Fritidsresor till Dentsu Aegis

Fritidsresor till Dentsu Aegis

"Ett svårt val". Resebolagets nordiska pitch är klar, kan Dagens Media berätta. 1

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

”Verkar mena att SVT:s program ska de ut som på 90-talet”. SVT:s avgående vd talar ut i stor avskedsintervju. 4

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

"Vi fångar upp trenden". Roland-Philippe Kretzschmar bakom nytt digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil.

LÖNELIGAN 2014
Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

MEDIECHEFERNA. Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

LÖNELIGAN 2014
Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

MEDIEBYRÅERNA. Först på 15:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner.

LÖNELIGAN 2014
Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

PR-BYRÅERNA. JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

"Våra kunder blir allt mer internationella". Drar igång ett strategiskt samarbete med Metro Branding.

Telenor tappar kommunikationschefen

Telenor tappar kommunikationschefen

"Fem intensiva år". Telenors kommunikationschef Andreas Hamrin lämnar bolaget.

Nordiska Tidningsbolaget byter namn

Ska bli mer digitala. Contentbyrån byter namn till Lovstrom Content.

Så går Sveriges content marketing-byråer

FÖR PRENUMERANTER. Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut.

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

KRÖNIKA. Nu kan vi äntligen mäta värdet av digital kommunikation, skriver Nils von Heijne, cd på Pronto. 4

Barnkanalen utökar sändningstiden

Barnkanalen utökar sändningstiden

"Tittningen har förskjutits på kvällen". SVT:s Barnkanalen tar ett kliv in i superprime. 1

Nu relanseras Tele2

Nu relanseras Tele2

"Om du inte är nöjd river vi fakturan". Tele2:s vd håller tal.

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

Tv-huset stuvar om sporträttigheterna. Zlatan Ibrahimovics matcher i PSG ska nästa år sändas i C More. 6

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Debatterade med HUI i SVT:s morgonsoffa. Nominerar "Matpaket till Syrien". 4

C More om Aviciis nya musik- video: "Är slående likt oss"

C More om Aviciis nya musik-
video: "Är slående likt oss"

Se en mashup-video här. Wyclef Jeans och Aviciis musikvideo till "Divine Sorrow" är slående lik C Mores grafiska identitet, tycker tv-bolaget. 9

Så växte C More fram

Så växte C More fram

"Vi riktar oss inte längre bara till hockeymän". Från mörker och en seriös ton till färger.

Videofy i nytt musiksamarbete

Videofy i nytt musiksamarbete

"Upplevelsen blir poppigare". Videofys användare får tillgång till musik från Universal Music och Warner Music när de skapar videor. 1

SVT jublar – rekord för Historieätarna

SVT jublar – rekord för Historieätarna

”Är något speciellt med Erik och Lotta som par”. "Historieätarna" ökar från premiären – och slår nytt tittarrekord. 6

Här är årets julklapp

Här är årets julklapp

”Hälsotrenden fortsatt stark”. Nej, det blev varken kaffekapselmaskinen, streamingtjänsten eller köttkvarnen. Här är Årets julklapp, enligt HUI. 4

Mäktigare än tomten – kvartetten som styr julhandeln

En totalt hemlig process. Här är kvartetten som styr julhandeln – en sluten grupp som efter eget huvud utser Årets julklapp. På köpet får en hel bransch pr som inte går att köpa för pengar.

Annons
Annons