Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Nyheter
LÖRDAGSINTERVJUN
"Kan inte vara älskad av alla"

"Kan inte vara älskad av alla"

Avslöjar nästa kampanj från GT. Hon har hyllats – men också fått utstå kritik – för sitt arbete i sociala medier. Senast handlade det om "digerdöden".

Språkhaveri i Google Play

Språkhaveri i Google Play

"Vi vill givetvis att det ska vara en bra upplevelse". Vill du "döda alla utlänningar"? Välkommen till BulkyPix mobilspel hos Google Play.

Satsar på 'konstruktiv journalistik'

Satsar på 'konstruktiv journalistik'

"Har funnits en viss tabloidisering". Ekot ska visa en mer allsidig bild.

Tele2-besökare  gör fotoutställning

Tele2-besökare
gör fotoutställning

"Har hittat relevans i samarbetet". Fotografiska och Tele2 samarbetar i ny Instagramutställning

Aftonbladet toppar klanderligan

Aftonbladet toppar klanderligan

Hela listan – de fälldes av PON.  Pressombudsmannen fick rekordmånga anmälningar under 2014. Aftonbladet klandrades flest gånger. 1

Stampen satsar på segling

Stampen satsar på segling

"Vi vill hitta nya intäkter". Stampen gör seglingssajt med Volvo Ocean Race. 2

Annons
McCanns BDSM-annons blev för mycket för Domino's Pizza

McCanns BDSM-annons blev för mycket för Domino's Pizza

Domino's: "Den är korkad". Ja, den här kinky annonsen från Domino's Pizza är faktiskt på riktigt. 2

Blir du sugen på pizza när du ser annonsen?

Se resultatet
  • Ja. 19%
  • Nej. 77%
  • Vet ej. 4%
Rösta
"Arga snickaren VIP" gör entré

"Arga snickaren VIP" gör entré

MTG TV utan plats på topp tio-listan. SVT fortsätter dominera webb-tv-tittandet. Samtidigt kniper Kanal 5 tredjeplatsen på MMS topplista.

DN ger ut kvällsutgåva

DN ger ut kvällsutgåva

"Det är lite nervöst". Nya tjänsten DN Prio ska nå målgruppen som vill hänga med men har ont om tid. På måndag släpps betaversionen.

De vinner jätteupphandlingen

De vinner jätteupphandlingen

Årligt garantibelopp om 20 miljoner kronor. Rör 70 svenska tågstationer. 11

Nytt WPP-närverk till Sverige: Mirum

Nytt WPP-närverk till Sverige: Mirum

"Känns extremt kul". Activeark JWT blir en del av det nya internationella WPP-nätverket Mirum. 2

Aller lägger ner Foto

Aller lägger ner Foto

"Väldigt tråkigt." Aller Media lägger ner tidningen Foto. Sista numret kommer i mars. 4

Ninja-jubel hos Kanal 5

Ninja-jubel hos Kanal 5

Programchefen: "Otroligt glädjande". Bästa siffran mot Antikrundan på 12 år. 3

Sveriges Radio blir mer lokala

Sveriges Radio blir mer lokala

"Vi kliver in i verkligheten". SR förstärker bevakningen i Stockholm. 4

Newsners supersiffror är dopade – nu ändras reglerna

Newsners supersiffror är dopade – nu ändras reglerna

"Vi vill så klart inte lura någon". Viralsajten Newsner är nästan lika stor som Expressen i mobilen – men siffrorna är dopade.

Carlsberg lanserar ny fest

Carlsberg lanserar ny fest

Marknadschefen: "Vi vill ta det tillbaka". Efter "Where's The party?" – nu lanserar Carlsberg sitt nya festkoncept. 3

Kreab+Gavin Anderson=Kreab

Kreab+Gavin Anderson=Kreab

Pr-jätten lanserar ny logga. Nu byter Kreab Gavin Anderson namn. 2

Vad tycker du om Kreabs nya logga

Se resultatet
  • Snygg 14%
  • Ful 65%
  • Ingen åsikt 20%
Rösta
Unilever kan byta mediebyrå

Unilever kan byta mediebyrå

Mindshares Sverige-vd: ”Business as usual". Sveriges näst största annonsör ser över medieköpen. 1

Guldspadevinnare till SvD

Guldspadevinnare till SvD

"Är verkligen supertaggad". Jani Pirttisalo lämnar Mitt i.

Birro får sparken – igen

Birro får sparken – igen

"Kopplar ihop oss med saker vi kraftigt tar avstånd emot". Dumpas av fotbollssajt efter bara sex dagar. 135

Com Hems personal intog Stockholm

Com Hems personal intog Stockholm

"Vår vd var med". Ett hundratal Com Hem-anställda gick igår ut och promenerade på stan. 3

Vagabonds vårkampanj

Vagabonds vårkampanj

Inspiration från egna 80-talsarkivet. Nu kommer de första bilderna från Vagabonds vårkampanj. 1

Reklamen gav nazivibbar – Superior Race byter namn

Reklamen gav nazivibbar – Superior Race byter namn

"Vi jobbar med sportevent, inte rasfrågor". Arrangören backar efter kritik. 6

Svensk Golf ligger ute till försäljning

Svensk Golf ligger ute till försäljning

"En extern producent har större möjligheter". Svenska Golfförbundet vill sälja medieverksamheten.

Expressen gör extraupplaga

Expressen gör extraupplaga

"En klassisk signal om att något viktigt har hänt". Expressen gör en extraupplaga efter Göran Hägglunds oväntade avgång. 3

280 000 strömmar per avsnitt

280 000 strömmar per avsnitt

Knyter till sig Henrik Torehammar på heltid. Webb-tv-satsningen "Aftonbladet Morgon" går bättre än förväntat, enligt Aftonbladet. 12

Tvingas ändra reklamen

Tvingas ändra reklamen

"Vi har tagit till oss av de synpunkter som framförts". Com Hem backar.

Toppchef slutar på Mittmedia

Svårt beslut. Petra Bjernulf slutar i Mittmedia-koncernen.

Avgår – på Twitter

Avgår – på Twitter

Statsvetaren: "Cool". Bara minuter före den presskonferens han kallat till berättade Göran Hägglund att han avgår – på Twitter. 15

"Jag är väsentligt klenare än en terminator"

Hyllas på Twitter. Göran Hägglunds nya profilbild har blivit en stor snackis i de sociala medierna. Själv är han tveksam till liknelserna med en terminator. 4

Sjuan jublar över Biggest Loser

Sjuan jublar över Biggest Loser

"Jag är glatt överraskad." I går sågs "Biggest Loser" av 500 000 personer.

Annons
Annons