Tipsa en vän om en artikel

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Nyheter
Hoppas på tredje gången gillt

Hoppas på tredje gången gillt

Tv-priset delas ut på söndag. För tredje gången är Viasats Frida Nordstrand nominerad till Årets sportprofil i Kristallen.

Newsner ökar mest

Newsner ökar mest

Mobil topp 20. Newsner är veckans raket i mobilen, enligt Kia-index.

SvFF omorganiserar – marknadschefen slutar

SvFF omorganiserar
– marknadschefen slutar

"Det här blir bra för alla". Svenska Fotbollförbundet delar upp marknads- och kommunikationsavdelningen i två.

Kit värvar från Aftonbladet

Kit värvar från Aftonbladet

"Vi är oerhört glada". Jonna Ekman blir sajtens marknadschef.

Skickar reklam via pushnotiser

Skickar reklam via pushnotiser

"Vi är fortfarande i en testfas". UPPDATERAD. Erbjudande från Pocketshop. 6

Byråchef tar över A Non Smoking Generation

Byråchef tar över A Non Smoking Generation

"Jätteglada". Organisationen A Non Smoking Generation hittar en ny generalsekreterare i byråbranschen.

Annons
Edelman Deportivo: ”Vinst första året”

Edelman Deportivo: ”Vinst första året”

Exklusive förvärvsrelaterade kostnader. Edelman Deportivo redovisar resultatet för bolagets första verksamhetsår.

Hon blir Aftonbladets nya USA-korre

Hon blir Aftonbladets nya USA-korre

"Det ska bli otroligt spännande". SVT-journalisten Katarina Andersson ska jobba för Aftonbladet och Telia i Silicon Valley. 16

Spoon gör serie för Nicorette

Spoon gör serie för Nicorette

Nordisk kampanj. Nicorette tar fram en dokumentärserie om att sluta röka.

Här är årets sämsta tv

Här är årets sämsta tv

Malou von Sivers vinner tre priser. Vinnarna i Skämskudden är utsedda. 8

Swebus tar hjälp av Facebook-profil

Swebus tar hjälp av Facebook-profil

Se första filmen här. Komikern Jonas Fagerström frontar en serie filmer för Swebus. 1

Readly tar in 20 miljoner

Readly tar in 20 miljoner

Mål på 100 miljoner. Magasintjänsten Readly tar in riskkapital. 4

STO-CPH byter vd

STO-CPH byter vd

Johan Stemme lämnar. Produktionsbolaget STO-CPH får en ny vd. 3

Måns Zelmerlöws Malmö- konsert – en kampanj för Tre

Måns Zelmerlöws Malmö-
konsert – en kampanj för Tre

Passion Lab fixar kampanjen. Mobiloperatören Tre ligger bakom konserten som Måns Zelmerlöw höll i Malmö igår.

PHD tappar chef

PHD tappar chef

"En mycket viktig pusselbit". PHD:s kreative chef går till MSL Group.

Adlibris låter Salander hacka sajten

Adlibris låter Salander hacka sajten

Fjärde Millennium-boken släppt idag. Lisbeth Salanders hackeralias ”Wasp” har till synes tagit över Adlibris.

Umeå Energi till Reformklubben

Umeå Energi till Reformklubben

"Spets inom public affairs". Reformklubben går segrande ur Umeå Energis pr-upphandling.

TBWA värvar stjärnkreatör

TBWA värvar stjärnkreatör

"Superglada". TBWA rekryterar Stephanie Moradi från ANR BBDO. 3

Uppåt för Åkestam

Uppåt för Åkestam

Men ökar personalkostnaderna. Reklambyrån Åkestam Holst lämnar sitt första bokslut sedan man gick in i North Alliance. 6

Blåkläder sponsrar In Flames roddare

Blåkläder sponsrar In Flames roddare

"Gillar fart och fläkt". Sponsrar death metal-bandet In Flames scenarbetare.

Sportsajter tar hem programmatisk handel

Sportsajter tar hem programmatisk handel

"En kock för mycket". Sportnätverket Traveas Sports Media lanserar en egen produkt för programmatiska köp.

Därför gör Nöjesguiden "hatnummer"

Därför gör Nöjesguiden "hatnummer"

Tidningen kommer ut i morgon. Jenny Nordlanders första tidning som chefredaktör ska visa att rasismen finns i Sverige.

Roygalan växer med ny kategori

Roygalan växer med ny kategori

"Internationellt renommé". Roygalan utökas med ett pris för bästa klippning av reklamfilm.

”En tabloidisering av public service”

”En tabloidisering av public service”

Millennium-boken släppt i natt. Författaren David Lagercrantz känner sig angripen efter gårdagens intervju i ”Aktuellt”. 34

De kan vinna Radiopriset

De kan vinna Radiopriset

48 bidrag kan vinna. Här är alla nomineringar till Stora Radiopriset.

Postnord väljer Wow Events

"Nordisk räckvidd var en viktig parameter". Kammar hem det nordiska uppdraget för Postnord.

De kan vinna Inhouse 2015

De kan vinna Inhouse 2015

Sveriges enda tävling för inhousebyråer. Här är de nominerade. 4

HYSTERIN KRING MILLENNIUMBOKEN
UNT först i världen – efter kioskens Millennium-fadäs

UNT först i världen – efter kioskens Millennium-fadäs

"Förstås inte en optimal situation för en recensent". UPPDATERAD. Tidningen spräcker Norstedts lanseringsplan. 4

Vi lät kompisen skriva – fick första intervjun med David Lagercrantz

Vi lät kompisen skriva – fick första intervjun med David Lagercrantz

”Inget beräknande från vår sida”. Chefredaktören om intervjun skriven av David Lagercrantz nära vän. 11

Redaktören ”Tror David Lagercrantz att vi är idioter”

Bojkottar Millenniumförfattaren. Danska Politiken vill inte prostituera sig – ryter ifrån mot Norstedts inför Millennium-släppet.

Volvo kan vinna i Echo Awards

Volvo kan vinna i Echo Awards

Fyra svenska byråer nominerade. Här är de svenska kampanjerna som kan vinna i ”VM” för direktmarknadsföring. 2

Glada miner på Scream

Glada miner på Scream

”Vi närmar oss 1,3 miljarder”. Vann nyligen Coop som kund. 7

Annons
Annons