Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Nyheter

Martin Gelin skriver bok om Silicon Valley

Martin Gelin skriver bok om Silicon Valley

Får stipendium från Natur & Kultur. Ska granska storföretagen Google och Apple.

S-märkt kulturtidning anklagas för sexism

S-märkt kulturtidning anklagas för sexism

"Föreställ er Jan Guillou i samma position". Expressens kulturchef Karin Olsson kallar den S-märkta tidningen Fönstret, som ges ut av ABF, för en "sexistisk skitblaska".

Lämnar Norge – för Nansen

Lämnar Norge – för Nansen

"Imponerades". Tidigare DDB-anställd blir cd på Nansen.

Afrika nästa för Kreab

Afrika nästa för Kreab

Erkhammar: ”Det är nästa steg”. För första gången sedan fusionen med Gavin Andersson visar Kreab svarta siffror. Nu väntar expansion i Afrika. 1

De är Sveriges nya pr-kungar

De är Sveriges nya pr-kungar

"Vi kan göra saker andra inte kan". JKL:s intäktstapp leder till ett maktskifte i Pr-Sverige. Det visar Dagens Medias stora kartläggning av pr-byråernas ekonomi.

ATG om kritiken: "Alla bipolära tycker inte likadant"

ATG om kritiken: "Alla bipolära tycker inte likadant"

"Kränkande". ATG:s marknadschef Sten Andersen om kampanjen Vinnie, som anmälts till Spelbranschens etiska råd för att kränka bipolära. 4

Pontus Schultz pris till H&M:s koncernchef

Pontus Schultz pris till H&M:s koncernchef

"Ett kvitto". Karl-Johan Persson belönas för företagets arbete inom hållbarhet.

Annons
FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Analytiker: "Vitt skilda utsikter för MTG:s olika verksamheter"

Analytiker: "Vitt skilda utsikter för MTG:s olika verksamheter"

Mediejättarnas jakt på nya intäkter. Experterna överens: MTG och Schibsted ligger före Bonnier i utvecklingen.

Jessica Almenäs stäms – av revisorn

Jessica Almenäs stäms – av revisorn

Anklagar revisorn för saltade fakturor. TV4-profilen i pengabråk. 2

Passion i centrum i betting- kampanj

Passion i centrum i betting- kampanj

Masscreation bakom. Nordic Bet vill bli störst i Sverige inom sportbetting. Nu lanserar de det nya reklamkonceptet "Love the game".

Blocket värvar mobilchef från Widespace

Blocket värvar mobilchef från Widespace

"Detta är framtiden". Schibsted-sajten Blocket rekryterar från TV4 och Widespace och får nu en kommersiell produktchef för mobilen.

"Det var ett stålbad"

"Det var ett stålbad"

Var nära konkurs. Mediekooperativet Fria Tidningar avslutar företagsrekonstruktionen. 2

Perssons pr-uppdrag "inte relevant"

Perssons pr-uppdrag "inte relevant"

"Som före detta statsminister han uttalade sig". Göran Persson intervjuades i SVT:s "Agenda". Ingenstans nämndes att han arbetar som pr-konsult åt JKL. 7

Får nya delägare – och gör stor utlandssatsning

Får nya delägare – och gör stor utlandssatsning

"Ger oss möjlighet att lägga större kraft både i USA och Europa". North Kingdoms grundartrio öppnar upp och släpper in tre nya delägare. Samtidigt flyttar vd:n och grundaren Roger Stighäll till Los Angeles för att ratta byråns USA-verksamhet.

"Neuraths oro är överdriven"

"Neuraths oro är överdriven"

DEBATT. Bandade intervjuer kan vara till gagn både för journalisten och intervjuobjektet. Det skriver pr-konsulten Mikael Zillén. 2

Craft väljer DDB

Craft väljer DDB

"Imponerade stort". DDB Göteborg är sportklädesvarumärket Crafts nya globala reklambyrå.

Reportern lackar ur: "Fuck it, I quit"

Reportern lackar ur: "Fuck it, I quit"

Ska lobba för legalisering av marijuana. Tv-ankaret vet inte vad hon ska säga när reportern plötsligt säger upp sig – i direktsändning. 1

"Vi kommer inte ändra vår payoff"

"Vi kommer inte ändra vår payoff"

Är vilseledande enligt RO. Willys kommunikationschef är mycket kritisk till Reklamombudsmannens beslut. 10

Premiärfest i helgen – så gick det

Premiärfest i helgen – så gick det

Kanal 5 dammade av Filip & Fredriks Globen-show. Kanal 5:s "Partaj" tappar – Micke Leijnegards "Genikampen" drog över miljonen.

M&C Saatchi vinner Hemköp

M&C Saatchi vinner Hemköp

"Vi har ett specifikt uppdrag till dem". UPPDATERAD. Hemköp inleder samarbete med M&C Saatchi. 4

Expressens fackchef: Allt har sitt pris

Expressens fackchef: Allt har sitt pris

70 tjänster ska kapas. UPPDATERAD. Enligt uppgift till Dagens Media kommer personalen få mellan sex och elva månadslöner.

Naturhistoriska letar reklambyrå

Naturhistoriska letar reklambyrå

Pool kan tappa uppdraget. Naturhistoriska riksmuseet upphandlar reklambyrå.

Mac World skrotar papperstidningen

Mac World skrotar papperstidningen

"Våra läsare är i framkant". Svenska Mac World, som ägs av IDG, lägger ner papperstidningen. Nu ska den digitala tidningen bli mer interaktiv. 3

”Spotifys modell passar inte film”

”Spotifys modell passar inte film”

Har varit med och lanserat streamingtjänsten på 55 olika marknader. Film2homes vd tror att att tiden är här för T-VOD.

Icas grillreklam fälls

Icas grillreklam fälls

"Kan antas väcka starkt obehag". Mamman till en son med brännskador chockades när hon såg Icas reklamfilm. Nu fälls den av Reklamombudsmannen. 3

"Radio är en fucked up familj"

"Radio är en fucked up familj"

BLOGG. Tomas Bacoccoli om fajten mellan SBS Radio och MTG Radio.

Radiokonflikten kan snart avgöras

MTG: "Omöjligt för någon annan att ta sig in". Striden om SBS Radios monopolmarknader närmar sig ett avgörande.

Hemligt kring Allers FHM

Hemligt kring Allers FHM

Åsa Tengvall: Ganska god idé. Förlaget förlänger utgivningsbevis.

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Kändistidningarnas framtid. Aller stärker greppet om kändistidningssegmentet. Skamfilade varumärket Se & Hör skrotas till förmån för klassikern Hänt i Veckan – samtidigt skapas ett nytt intäktsben med sajten Hänt.se

Så går prisade Klintberg Niléhn

Så går prisade Klintberg Niléhn

"Det är klart att vi är nöjda". Uppstickaren Klintberg Niléhn växer snabbt.

Trögt för Sveriges contentbyråer

Trögt för Sveriges contentbyråer

Lista – alla byråernas resultat. Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut.

Rewir byter vd – Årneby lämnar

Rewir byter vd – Årneby lämnar

"Spets inom varumärkesstrategi". Johannes Bergh är ny vd för den problemtyngda Intellecta-byrån Rewir. 2

Prime norpar Gunilla Carlssons statssekreterare

Prime norpar Gunilla Carlssons statssekreterare

"Hennes rädda världen-intresse stärker vårt erbjudande". Hanna Hellquist blir senior rådgivare på Prime.

Lost-skådis i Boxers play-kampanj

Lost-skådis i Boxers play-kampanj

Saatchi & Saatchi står bakom. Terry O'Quinn, mest känd som John Locke, har huvudrollen i Boxers lanseringskampanj för Boxer Play.

Annons
Annons