Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Nyheter
MEG 2015
Profilerna tycker till – vem är mest Göteborg av Boisen och Lindberg?

Profilerna tycker till – vem är mest Göteborg av Boisen och Lindberg?

Rådet: "Ha det gött fan, konstla inte till det". GT:s Frida Boisen och Aftonbladets Anders Lindberg har råkat i luven på varandra över vem som är mest göteborgare. Dagens Media låter Glenn Hysén, Lasse Kronér, Leif Mannerström och Ingvar Oldsberg avgöra fajten. 3

Vem är mest Göteborg?

Se resultatet
  • Frida Boisen. 6%
  • Anders Lindberg. 83%
  • Ingen av dem. 10%
Rösta
Direktörerna lägger locket på om debattartikeln i DN

Direktörerna lägger locket på om debattartikeln i DN

"Frågor som inte ryms inom ramarna". Ingen av företagsledarna vill prata ut.

Kampanjen som ska få SJ-utmanaren att lyfta

Kampanjen som ska få SJ-utmanaren att lyfta

"Det blir lite av en statyavtäckning". Här är kampanjen som ska fylla MTR Express snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.

Änglamark framröstat till grönast

Änglamark framröstat till grönast

"Vi brukar prata om våra Änglamarkskunder." När konsumenterna får associera fritt väljer de Änglamark.

Twitters "mäktigaste" journalister

Twitters "mäktigaste" journalister

Niklas Orrenius ny på listan. Twitterbarometern listar de svenska mediepersonligheterna som har störst genomslag. 2

Här vädjar MEC:s vd om hjälp till Syriens kvinnor

Här vädjar MEC:s vd om hjälp till Syriens kvinnor

Se filmen här. Inför internationella kvinnodagen. 1

Annons
Vince Vaughn driver med genrebilder

Vince Vaughn driver med genrebilder

Reklam för filmen "Unfinished Business". Här är Vince Vaughns version av en "vanlig dag på jobbet".

Air France utmanar traditionen

Air France utmanar traditionen

Se filmen här. Vill göra reklam för flygresor på ett nytt sätt. 2

Jenny Strömstedts brinnande ostbågar är en nyhet i USA

Jenny Strömstedts brinnande ostbågar är en nyhet i USA

Jenny Strömstedt om eldkaoset: "De var ganska goda". Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Läkemedelsföretag väljer Bizkit

Läkemedelsföretag väljer Bizkit

"Vår plattform står sig stark". Hybridbyrån ska marknadsföra företagets produkter i hela Norden. 1

Därför plockar SR in Brunegård

Därför plockar SR in Brunegård

"Hans kompetens är obestridlig". UPPDATERAD. Tomas Brunegård har ägarstiftelsens förtroende – trots haveriet med Stampen. 17

LRF Media gör storförlust

LRF Media gör storförlust

"Långt ifrån acceptabelt". Förlagets vd tror att även 2015 blir ett besvärligt år. 4

H&M tar avstånd från kritiserad debattartikel

H&M tar avstånd från kritiserad debattartikel

Oklart vem som ligger bakom artikeln. 31 direktörer uppmanar regeringen att inte bryta det militära samarbetsavtalet med Saudiarabien. 19

Vet du vem som ligger bakom debattartikeln?

Maila eller ring 08-545 222 00. Du omfattas av källskydd.

Misshandlade kvinnans ansikte återställs – av folkets blickar

Misshandlade kvinnans ansikte återställs – av folkets blickar

"Läser av ansikten". Ny spektakulär kampanj väcker uppmärksamhet.

De tar en vit helg på Instagram

De tar en vit helg på Instagram

"Klubbar är fortfarande svinroliga". Studenter ska förstå att de kan gå på krogen utan att dricka. 2

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Googles dominans på väg att brytas

Googles dominans på väg att brytas

"Ser ut som att det kan vara permanent". Märkbart tapp i USA – och nu tornar ett nytt stort hot upp sig.

"Respekt och relevans åt alla"

"Respekt och relevans åt alla"

DEBATT. Många talar om reklamtrötthet, ja, till och med om reklaminfarkt, skriver Tore Thallaug.

Bizkit rekryterar från OMD

Bizkit rekryterar från OMD

"Jag är väldigt peppad." Bizkit Wisely rekryterar Kristin Tejning. 4

Nordkom säljer Ottoboni

Nordkom säljer Ottoboni

Köpeskillingen uppgår till maximalt 93 miljoner kronor. UPPDATERAD. Den finska kommunikationskoncernen Nordic Morning förvärvar digitalbyrån Ottoboni. 2

De är årets dagstidning

De är årets dagstidning

Vinnare. Aftonbladet vann i två kategorier. 1

Byt Bil får ny vd

Byt Bil får ny vd

"En spännande bransch". Therese Ahlström Brodowsky blir ny chef för bilförsäljningssajten.

Dove lanserar håryoga

Dove lanserar håryoga

"Ofta går man bara in i badrummet". Konsumenterna att ska lära känna sitt hår bättre.

Instagram introducerar annonssnurra

Instagram introducerar annonssnurra

"Vi ger varumärken möjlighet att utnyttja intresset som finns". Instagram bygger in webbläsare i nytt annonsformat.

UEFA väljer Ohlsonsmith

UEFA väljer Ohlsonsmith

"Inte varje dag man får tillfälle". Det styrande fotbollsorganet väljer den svenska designbyrån.

TT avvecklar Uppdragsmedia

TT avvecklar Uppdragsmedia

Navii får ta över. TT lägger ner Uppdragsmedia. Kunderna är för få.

De kan vinna en guldnyckel

De kan vinna en guldnyckel

44 nomineringar. Här är hela listan över byråerna och kunderna bakom årets vassaste direktmarknadsföring. 2

Expressen, Arbetsförmedlingen och TV3 har lägst förtroende

Expressen, Arbetsförmedlingen och TV3 har lägst förtroende

SR och Systembolaget får toppbetyg. UPPDATERAD. Här är resultaten i Förtroendebarometern 2015. 8

SvD får egen Ipad

SvD får egen Ipad

Följer i The Times fotspår. Tidningens läsare kan nu köpa en specialutformad Ipad. 2

Här är Coca-Colas nya strategi

Här är Coca-Colas nya strategi

"Ett speciellt år för oss i Sverige." Fyra varumärken ska bli ett när Coca-Cola sjösätter en ny varumärkesstrategi. 3

Viaplay gratisvisar teknikevent

Viaplay gratisvisar teknikevent

"Otroligt viktigt forum". Women in Tech ska få fler kvinnor att börja jobba med media och teknik.

Annons
Annons