Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Nyheter

Efter kritiken – ändrar rubrik om S-politiker

Efter kritiken – ändrar rubrik om S-politiker

"Ett skämt eller ett misstag?". Bisarr, smaklös och orimlig. Många har reagerat med ilska på Aftonbladets rubriksättning i dag. 1

ORVESTO KONSUMENT
Fredric Karén om SvD:s tapp

Fredric Karén om SvD:s tapp

"Ingen produktutveckling för pappret". Tidningen har fokuserat på digital omställning – det finns ett pris man får betala för det, säger Fredric Karén. 2

Ellie Goulding i Nikes nya reklamfilm

Ellie Goulding i Nikes nya reklamfilm

Har släppt flera platinaskivor. Nike fortsätter släppa filmer i sin #Justdoit-kampanj. Se den nya reklamfilmen på Dagens Media.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Hotet mot mätinstituten

Hotet mot mätinstituten

Carl Melin: "Få frågor upptar institutens tankemöda så mycket". Hela undersökningsindustrin brottas med ett växande problem.

Prat PR värvar byråchef i Göteborg från Cordovan

Prat PR värvar byråchef i Göteborg från Cordovan

"Mitt uppdrag är tillväxt". Annika Svahn är ny byråchef på Prat PR i Göteborg. Hon kommer närmast från Cordovan.

SAS väljer OTW efter stor pitch – Scanorama skrotas

SAS väljer OTW efter stor pitch – Scanorama skrotas

"Har varit en drömkund för oss i alla år". OTW blir ansvariga för SAS nya redaktionella koncept Scandinavian Traveler. 8

Annons
Här är Herlitz nya ledningsgrupp

Här är Herlitz nya ledningsgrupp

5 namn. Affärsledningen för DN, Dagens Industri och Expressen är utsedd. 3

"Ello känns mest som ett stort 'hello?'"

"Ello känns mest som ett stort 'hello?'"

BLOGG. Dagens Medias pr-bloggare Linnéa Rinäs är inte imponerad av Facebook-utmanaren Ello.

Skapar plattform för digital konst

Skapar plattform för digital konst

Jung ligger bakom. Absolut lanserar konstprojekt till Warhol-lanseringen.

SE & HÖR GÅR I GRAVEN
"Har publicerat hur många kändisbröst som helst"

"Har publicerat hur många kändisbröst som helst"

Den petade chefredaktören om sitt bästa scoop. Under 20 år har den varit kändistidningen som svenska folket älskar att hata. I dag kommer det sista numret av Se & Hör ut i butik – och en era går i graven.

SVT letar varumärkesbyrå

SVT letar varumärkesbyrå

Avtal värt upp till en miljon. SVT går in i en upphandling av varumärkesbyrå.

ORVESTO KONSUMENT
All time high för Filter

All time high för Filter

"Firas med tre flaskor Schlumberger". Både Filter och Offside ökar räckvidden.

ORVESTO KONSUMENT Det sänkte Elle Decoration

Det sänkte Elle Decoration

"Läsandet har inte minskat". Elle Decoration rasar i Orvesto efter namnbytet från Elle Interiör. 1

LTU byter Favör mot Yours

LTU byter Favör mot Yours

Fick böta 100 000. Luleå tekniska universitet, som tidigare kritiserats för upphandling av medietjänster, skaffar ny reklambyrå.

Här är medieforskarnas vädjan till Stefan Löfven

Här är medieforskarnas vädjan till Stefan Löfven

”Sverige behöver en mediepolitik värd namnet”. Fem tunga medieforskare sågar Alliansens mediepoltik – här är deras vädjan till Stefan Löfven. 7

Studenter, tävla med Dagens Media!

Studenter, tävla med Dagens Media!

Vinn en resa för hela gruppen. Vi bjuder in Sveriges kommunikationsstudenter att ta fram vår kampanj.

Kia-index: Lajkat veckans raket

Kia-index: Lajkat veckans raket

500 000 unika besökare. Visar att Lajkat inte är en dagslända, säger Schibsted Publishings analyschef.

HBO: "Vi är inte i konkurrens med Netflix och Viaplay"

HBO: "Vi är inte i konkurrens med Netflix och Viaplay"

Tidagare chef går till Stockholms Filmfestival. UPPDATERAD. Så jobbar HBO Nordic för att vinna marknadsandelar i Sverige. 3

HBO Nordic vinner marknadsandelar efter reklamoffensiv

"Har osedvanligt starkt kort i Game of thrones. HBO Nordic har ökat marknadsföringen rejält, visar Dagens Medias siffror.

Kvinnan bakom dubbelstöten

Kvinnan bakom dubbelstöten

"Vi har jackat in frågan i samhällsdebatten". Restaurangmomsen – och den så kallade "dubbelstöten" – blev en stor framgång. Hur gick det till?

Socialstyrelsen väljer Gullers

Socialstyrelsen väljer Gullers

"Vi är stolta". Vinner myndighetens förtroende – igen.

Försäkringskassans jättekampanj

Försäkringskassans jättekampanj

Pris: 8 miljoner. I dag lanserar Lowe Brindfors och Försäkringskassan en bred kampanj som ska kommunicera myndighetens verksamhet.

ORVESTO KONSUMENT
Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

All time high för Filter. Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

ORVESTO KONSUMENT
Svenskan tappar mest

Svenskan tappar mest

City i Lund går mot strömmen. SvD tappar mer än var tionde läsare. 27

Kränker inte homosexuella

Kränker inte homosexuella

"Inget krav på att representera hela samhället". Ving, som tidigare i år prisades för sitt hbtq-arbete, kränker inte homosexuella i sin reklamfilm. Det slår Reklamombudsmannen fast.

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Hbtq-vänligaste företaget enligt Unionen. 1

Reklamen som törs visa HELA Sverige

Reklamen som törs visa HELA Sverige

"Vitheten är ett kolossalt problem". I reklambilden av Sverige finns varken plats för invandrare eller funktionshindrade.

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Danmark och Sverige hårdast drabbade av tv-krisen. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 14

Mångmiljonsmäll för tv-kanalerna

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadscheferna hos Sveriges tyngsta tv-annonsörer är minst sagt bekymrade över tittarraset.

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Idén kom från fotbollsstjärnan själv. Kanal 5 flyttar flera premiärer för att visa sin dokumentär om Zlatan Ibrahimovic. 23

"Nyttjar det vi har på annat sätt"

Kontextuell annonsering. Marknadschef Stefan Hedelius om varför SAS nya kommunikationskoncept är ekonomiskt mer effektivt.

Kupés nya chefredaktör

Kupés nya chefredaktör

Lämnat Norwegian. Åsa Larsson, ny på SJ, tar över Kupé. 2

Så många såg premiären i går

Så många såg premiären i går

Säsong 2. Dessertmästarna har startat i Kanal 5. 10

Hon blir TT:s försäljningschef

Hon blir TT:s försäljningschef

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

Annons
Annons