Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Nyheter

Bekräftat: Robyn ska göra Volvo-reklam

Bekräftat: Robyn ska göra Volvo-reklam

"Gillar vad de står för". Nu står det klart att Robyn blir Volvos och "Made by Sweden"-konceptets nästa kändis efter Zlatan, skriver Dagens Nyheter. 2

ATG:s nya marknadschef

ATG:s nya marknadschef

"Attrahera nya kunder". Sten Andersen, tidigare vd för Grey, lämnar OBH Nordica för hästjätten.

Lämnar tv-branschen – går till Activision

Lämnar tv-branschen – går till Activision

"En snabb bransch i rörelse". Martina Zetterkvist blir ny pr-chef för Activision Blizzard Nordic. 1

Hyperlokalt nästa steg för Aftonbladet

Hyperlokalt nästa steg för Aftonbladet

"Stora möjligheter". Nya annonsformat i mobilen. 6

SD:s Martin Kinnunen har berättat om problemen att hitta journalister till Samtid & Framtid.

SD:s Martin Kinnunen har berättat om problemen att hitta journalister till Samtid & Framtid.

TT ska leverera nyheter till SD

"Finns många sidor av det här". TT Nyhetsbyrån har ingått ett avtal med SD-anknutna Samtid & Framtid, kan Dagens Media berätta. 13

"Putta upp tjejerna på scen"

"Putta upp tjejerna på scen"

"Ett problem". Komms vd Jessica Bjurström om mansdominansen på Guldäggsgalan scen.

Annons
Johan Nordenström, som beskriver Statoil som en ”drömkund”. Foto: Janne Næss.

Johan Nordenström, som beskriver Statoil som en ”drömkund”. Foto: Janne Næss.

Maximal enkelhet ska ge lojalitet

Ska bli en av de stora inom ett år. Inga fler kort i plånboken och bara digital kommunikation. Det är basen i Statoils lojalitetsprogram som nyligen fick ta klivet över till Norge och Danmark.

GULDÄGGET 2014
"Hitte-på-branschens stora dag"

"Hitte-på-branschens stora dag"

BLOGG. Copywritern Astrid Holm summerar årets stora reklamevent på Berghs Studentbyrå-bloggen på Dagens Media.

OTW: "Firade som sig bör"

OTW: "Firade som sig bör"

Första contentbyrå att vinna. OTW:s och TV4:s ishockey-app tog hem Guldägget i kategorin Mobilt. 4

Byggmax växer med liten budget

Byggmax växer med liten budget

Marknadschefen: "Det är äktheten som är nyckeln". Trots en avsevärt mindre mediebudget ger Byggmax huvudkonkurrenten Bauhaus en rejäl match.

GULDÄGGET 2014
"Aldrig fått så mycket beröm"

"Aldrig fått så mycket beröm"

David Sundin om hyllningarna. Guldäggsgalans programledarpar David Sundin och Josephine Bornebusch hyllas för sina insatser.

KIA-INDEX VECKA 16
Påskens webbraket

Påskens webbraket

"Fått bra spridning i sociala medier". Påskveckans stora webb-vinnare blev Alltommat.se. 2

GULDÄGGET 2014
Så firade de den episka kvällen

Så firade de den episka kvällen

Volvo-chefen: "Fest och glada miner". Alla goda ting är tre, sägs det. Under gårdagens Guldäggsgala gav The Epic Split tre Guldägg till Volvo Lastvagnar.

Så skapas en viral succé

"Pr är viktigt – men det är många dåliga på att utnyttja". Dagens Media reder ut vad som krävs för att skapa en viral succé.

Feelgood i Gröna Lunds kampanj

Feelgood i Gröna Lunds kampanj

"En charmig och mysig film". Gröna Lunds kampanj inför säsongsstarten har fokus på barnfamiljer. 1

Big Brother är tillbaka

Big Brother är tillbaka

"Stort och dyrt". UPPDATERAD. SBS Discovery TV bekräftar idag att en ny säsong av Big Brother kommer att sändas i Kanal 9 i höst. 24

Skrotas - trots protesterna

Skrotas - trots protesterna

140 kan får sparken. Klockan 09.00 kommer personalen på TV4 och Nyhetsbolaget informeras om att TV4:s lokal-tv läggs ner. 4

GULDÄGGET 2014
F&B är bäst i år igen

F&B är bäst i år igen

Åkestam Holst var kvällens förlorare. Här är byråtoppen efter Guldägget 2014. 2

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens vd: "Tanken har inte funnits". I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken. 4

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 9

Är Elgigantens nya logga lik SVT Plays?

Se resultatet
  • Ja 66%
  • Nej 31%
  • Vet ej 3%
Rösta
GULDÄGGET 2014
De har flest vinstchanser ikväll

De har flest vinstchanser ikväll

Flest nomineringar till Försvarsmakten-kampanj. DDB Stockholm och Garbergs är två av byråerna som har flest nomineringar i Guldägget. 1

NEDLÄGGNINGEN AV TV4:S LOKAL-TV
Nu svarar Casten Almqvist

Nu svarar Casten Almqvist

Vill reda ut "missuppfattningar". I ett eget öppet brev svarar nu TV4-vd:n på personalens öppna brev där skarp kritik riktas mot nedläggningen av lokal-tv:n. 4

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n. 6

GULDÄGGET 2014
'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

DEBATT. Reklambranschen är inlåst i ett otidsenligt förhållande till "nya" och "gamla" medier. Det skriver Rivers vd Robert Andersson inför Guldägget.

"Förstår att det finns en oro"

"Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Sydsvenskan köper HD

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 23

Unibet söker Sveriges bästa fan

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige.

Mediebyråerna om HD-affären

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 4

Electrolux lagar mat på Tumblr

Electrolux lagar mat på Tumblr

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Ny kommunikation – och en serie nya reklamfilmer. Se filmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Därför nominerades inte Black

Därför nominerades inte Black

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 16

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius, som påbörjade sin resa på tidningen 1965, går i pension innan sommaren. 5

SF tar recensionshjälp i sommar

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se