Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Nyheter

Betssons tv-offensiv ger resultat

Betssons tv-offensiv ger resultat

"Det är jätteroligt". Betsson går på offensiven och har hittills i år ökat medieköpen med över 90 miljoner kronor. Nu har spelbolaget tagit sig förbi konkurrenterna i erinran och preferens, och placerar sig som tvåa efter Svenska Spel.

Spelbolagen ökar 600 miljoner kronor

De utländska spelbolagen har ökat medieinvesteringarna mer än giganten Svenska Spel.

Herlitz tar över Expressen

Herlitz tar över Expressen

Blev vd 2001. Expressens vd Bengt Ottosson går i pension. DN:s vd Gunilla Herlitz tar över. 9

Halva omsättningen borta

Halva omsättningen borta

"En kraftfull strukturell förändring". Pr-byrån Springtime – som nu byter vd – har en tuff period bakom sig.

Vd:n lämnar Springtime

"Kraftsamlar". Hallvarsson & Halvarssons vd Martin Petersson tar över vd-posten på byrån.

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

"...en budapesttårta eller en marsipantårta?". Anklagar SR för att göra överfallet till pajaserier. 5

Nytt nummer av Dagens Media

Nytt nummer av Dagens Media

Extra bilaga om tv – där Scherman möter Aronsson. Alla mediebyråernas resultat, Stampens nya vd talar ut, sommarens mobila explosion och spelbolagens kraftiga ökning av reklaminvesteringarna. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Florida Keys väljer Comvision

"Imponerade av deras meriter". Det blir Comvision som ska sköta Florida Keys & Key Wests Turistråds pr-arbete i Sverige.

Annons
Från Coop till TV4

Från Coop till TV4

Rekryterar också Swedish Matchs marknadsdirektör. Carola Lundell blir chef för nya affärer på TV4. Därmed lämnar hon Coop.

"Googles girighet  är frusterande"

"Googles girighet
är frusterande"

DEBATT. Trenden att Google kalkylerat försämrar AdWords-verktygets funktionalitet för egen lönsamhet och tillväxt är oroande. Det skriver Karl Lindberg på Ad Relevance. 6

Han blir chef hos SJ-utmanaren

Han blir chef hos SJ-utmanaren

"Jag är stolt". Reklamveteranen Jan Tallroth till MTR Express. 7

Grünthal lämnar Metros styrelse

Grünthal lämnar Metros styrelse

"Jag stöttar Metros ledning". UPPDATERAD. Schibsted-vd:n kliver av.

Från SOK till Passion Lab

Från SOK till Passion Lab

Fler rekryteringar på gång. Passion Lab rekryterar Josefine Hådell som pr-strateg.

Minnesota rekryterar innehållschef

Ytterligare två rekryteringar. Olle Nyström från Rewir är ny content director på Minnesota. 2

Lämnar polisen för Elmia

Lämnar polisen för Elmia

"En spännande utvecklingsresa". Camilla Danielsson tar över som kommunikationschef på Elmia AB.

Bromé får hjälp av Bengtsson

Bromé får hjälp av Bengtsson

"Kul att återvända till radion." I höst gör Lasse Bengtsson comeback. 3

Gullers växer i väst

Gullers växer i väst

Rekryterar från Grayling. Kommunikationsbyrån Gullers Grupp startar ett nytt dotterbolag i Göteborg.

Löfbergs flyttar till Stureplan

Löfbergs flyttar till Stureplan

"Ska bli ett kaffemecka." Startar ett kafferosteri på Kungsgatan. 5

Mynewsdesk över 100 mkr

Kraftig resultatförsämring. Pr- och nyhetstjänsten växer.

Kampanjkrock i morgontrafiken

Kampanjkrock i morgontrafiken

"Tror att det var en ren slump." S vände sig till cyklisterna och M till bilisterna – på exakt samma plats. 5

"HD mister sin identitet"

"HD mister sin identitet"

30 redaktionella tjänster försvinner. I framtiden kommer Helsingborgs Dagblad varken att ha en egen kultur- eller ledarchef. Dessutom ska tidningen ändra politisk färg. 2

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

Inte orolig. Sydvenskans vd Lars Dahmén om förändringarna på Helsingborgs Dagblad. 6

Klart: Så många tjänster försvinner

Var tredje journalisttjänst försvinner. Nu står det klart att 75 tjänster försvinner. 8

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

Tidningen rasar mot agerandet: "Vi sitter i djup skit". När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Därför söker SAS ny content-partner

Marknadschefen: "Uppdraget förändras". Scanorama byter inriktning. 2

Egmont tappar tunga chefer

Egmont tappar tunga chefer

"Det var DN som sökte upp mig". Tre nyckelpersoner lämnar Egmont.

DG kan tappa Scanorama –  efter 42 år

DG kan tappa Scanorama –
efter 42 år

Har jobbat ihop sen 1972. SAS har sagt upp avtalet med DG Communications. 6

Mobilköpen rusar i Europa

Mobilköpen rusar i Europa

Ökar snabbare än i Sverige. Reklamköpen i mobilen ökade med 135 procent i Europa förra året enligt en ny rapport. 1

Så många såg Paradise Hotel

Så många såg Paradise Hotel

"Leifs restaurang" gick bra i TV4. Igår var det premiär både för "Paradise Hotel", "Idol" och "En stark Norgehistoria med Morgan & Ola-Conny". 11

Stockholm söker sex byråer

Ska köpa tjänster till ett totalt värde på 14 miljoner kronor. Går ut i en byråupphandling. 1

Idol-premiären över miljonen

Idol-premiären över miljonen

Pelle Porseryd: "Det är oerhört bra". Glädje på TV4 över premiären igår. 3

Intellecta startar ny byrå

Intellecta startar ny byrå

"Form, innehåll och distribution lika viktigt". Unreel ska bli Intellectas spjutspets inom rörliga medier.

Aspekta tappar intäkter och byter vd

Aspekta tappar intäkter och byter vd

"2013 ett år som präglades av fortsatt svag efterfrågan". Thomas Pålsson har utsetts till ny vd för pr-byrån Aspekta.

Här är Schibsteds nya viralsajt

Här är Schibsteds nya viralsajt

"Inte en konkurrent till Omtalat". Schibsted lanserar den nya virala underhållningssajten Lajkat, kan Dagens Media berätta. 1

Annons
Annons
Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se