Tipsa en vän om en artikel

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Nyheter
MIN INSPIRATION – REBECCA CRUSOE
"Jag läste den två gånger på raken"

"Jag läste den två gånger på raken"

Bäst just nu enligt Toca Bocas pr-chef. Rebecca Crusoe utnämner "Kära Liv och Caroline" till tiotalets "Fittstim".

"En svartvit kopieringsapparat och få resurser"

"En svartvit kopieringsapparat och få resurser"

Vann Platinaägget. Björn Kusoffsky berättar om tiden på Beckmans och om hur det känns att bli slagen av Bob Hund.

Volvo bekräftar – nu kommer kampanjen med Avicii

Volvo bekräftar – nu kommer kampanjen med Avicii

Global lansering av XC90. Gör ny version av Nina Simones "Feeling Good".

Roberta Alenius till Telia

Roberta Alenius till Telia

"Vi ska förändra oss". Roberta Alenius, Fredrik Reinfeldts tidigare pressekreterare och nuvarande partner, blir ny kommunikationschef för Telia Sverige. 1

Nöjesguiden öppnar hotell

Nöjesguiden öppnar hotell

"Vi har skapat en institution". Slår upp portarna under Way out west. 1

Inspirerande frukost – med Ikea och Åkestam Holst

Inspirerande frukost – med Ikea och Åkestam Holst

Välkommen – anmäl dig nu. Hör Ikeas Mia Granath och Åkestam Holsts Kjell Månsson bjuda på framgångsrecept och tips.

Annons
GULDÄGGET 2015
"Vi vill sällan vara självcentrerade"

"Vi vill sällan vara självcentrerade"

"Bidragen höll väldigt hög klass". Komms vd berättar om höjdpunkterna på Guldäggsgalan 2015. 1

Halebop om vinsten: "Vi vågar sticka ut"

Halebop om vinsten: "Vi vågar sticka ut"

"Så otroligt roligt" Gårdagens finaste pris, Titanpriset, gick till Halebop, för deras nyskapande och innovativa reklam. 2

If jublar över sina dubbla guld: "Helt fantastiskt"

If jublar över sina dubbla guld: "Helt fantastiskt"

Efterfest på Fasching. Tillsammans med Forsman & Bodenfors pågick firande till långt in på natten.

Picard tar in pr-byrå

Picard tar in pr-byrå

"Ser framemot att erövra nya kanaler". Den franska matbutiken Picard fortsätter sin Sverigeoffensiv. Nu väljer kedjan Geelmuyden Kiese som pr-byrå.

Så ska langningen på valborg stoppas

Så ska langningen på valborg stoppas

Myter i fokus. Inför valborgsmässoafton lanserar Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning en serie filmer mot langning. 4

PS förstärker teamet

PS förstärker teamet

"En positiv trend". Anställer fyra nya personer till Göteborgsavdelningen.

Volvo vinner guld i Art Directors Club

Volvo vinner guld i Art Directors Club

En del av #madebysweden. Reklambyrån Forsman & Bodenfors och Volvo var enda svenska vinnaren i reklamtävlingen.

Här är årets Guldäggsvinnare

Här är årets Guldäggsvinnare

Fjorton ägg till Göteborgsbyrån. Forsman & Bodenfors går hem som segrare. 2

Så blir Modettes webb-tv

Så blir Modettes webb-tv

Sponsras av Veet och Lumene. Nyheter24-Gruppens mode- och livsstilssajt Modette satsar på webb-tv för att hitta Sveriges nästa digitala stilikon.

Klandras för Boisenkrönika

Klandras för Boisenkrönika

Kände sig utpekad. Frida Boisen skrev om en autistisk pojke i ett klassrum.

Mobilgeddon – så gick det

Mobilgeddon – så gick det

"Priset är två placeringar." Hälften av sajterna tappar placeringar i mobilen efter Googles krav på mobilanpassning.

SvFF värvar från Nyheter24

SvFF värvar från Nyheter24

"En dröm som går i uppfyllelse". Nyheter24:s sportredaktör Jens Lindqvist blir kommunikatör på Svenska fotbollsförbundet.

Metro bryter med Pascalidou

Metro bryter med Pascalidou

"Vi har inget samarbete med henne". Efter 15 år slutar Alexandra Pascalidou på tidningen.

"Kommer att växa ännu mer"

"Kommer att växa ännu mer"

Tror på fortsatt tillväxt. Sponsrings & eventföreningens vd Niklas Birgetz om den starka tillväxten för sponsring och event.

Omsättningen för sponsring och event: 13,5 miljarder kronor

"Historiskt". 2014 blev ett starkt år för sponsring- och eventbranschen.

De kan vinna Guldbladet

De kan vinna Guldbladet

96 nominerade bidrag. Guldbladet arrangeras för femtonde gången. Här är de nominerade.

P3-profil gör bloggpremiär

P3-profil gör bloggpremiär

"En av Sveriges vassaste krönikörer". Morgonpassets programledare dricker öl och renoverar i LRF Medias nya digitalsatsning. 6

GULDÄGGET 2015
Regeringens besked – ingen ny lag om sexistisk reklam

Regeringens besked – ingen ny lag om sexistisk reklam

"Reklam har makt, det är därför den finns". Jämställdhetsminister Åsa Regnér uppmanar reklambranschen att ta sitt ansvar – men vill inte genomföra vallöftet om att lagstifta mot könsdiskriminerande reklam. 4

Komm: ”Reklamen kan krossa normer”

#VEMSYNS. Var tionde svensk lever med någon typ av funktionsnedsättning, men i reklamen framträder en annan bild av Sverige. Det vill Komm ändra på.

"Tror man är rädd som annonsör"

"Tror man är rädd som annonsör"

"Vi ingår också i gatubilden". Icke-vita, äldre och personer med funktionsnedsättning. Här är de som inte får ta plats i svensk reklam.

Annonsörerna som vill nå ut till alla

"Jätteviktigt att spegla hur samhället ser ut". Hockeykillar som gillar killar, stjärnfamiljer på solsemester – och så Ica-Jerry. Det finns exempel på annonsörer som aktivt gått in för att bryta normer med sin reklam.

Ny ledning på Frida Förlag

Ny ledning på Frida Förlag

Ersätter Ove Jerselius. Anders Juhlin blir vd på Frida Förlag medan Bodil Ericsson Torp blir ny styrelseordförande. 2

Novak får förstärkning

Novak får förstärkning

"Kommer att skärpa arbetet". Medieutredningens team anlitar rådgivande experter. 2

Drönare är domare i Pepsi Max kampanj

Drönare är domare i Pepsi Max kampanj

Se filmen här. Pepsi Max skickar in en drönare på en fotbollsplan – utan åskådarnas vetskap.

Talentum ökar resultatet – men Sverige backar

Talentum ökar resultatet – men Sverige backar

Digital försäljning stiger. Sämre annonsförsäljning än väntat första kvartalet.

Kärnhuset ska lyfta Fonus varumärke

Kärnhuset ska lyfta Fonus varumärke

"Ett traditionsbundet varumärke som är känt av alla". Begravningsentreprenören Fonus väljer Kärnhuset som ny reklambyrå.

Nytt digitalt magasin om streamad tv och film

Nytt digitalt magasin om streamad tv och film

"Finns en stor potential". Produceras av Contentkonsulterna

Annons
Annons