Tipsa en vän om en artikel

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige

Peter Bergström blir försäljningschef för Microsoft Advertising.

Han ska göra Microsoft Advertising störst i Sverige
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Peter Bergström fick jobbet för att han är just Peter Bergström. Han har lång erfarenhet av digital annonsering och är en bevisligt duglig affärsman, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising till Dagensmedia.se.

Peter Bergström kommer närmast från en tjänst som nordisk vd för Livebookings, ett företag som erbjuder e-handelstjänster för restauranger.

Han blir nu chef för ett 20-tal medarbetare. Microsoft omsätter uppskattningsvis 300 miljoner kronor på nätannonsering och är därmed tvåa i Sverige efter Schibsted.

Peter Bergströms uppdrag blir att peta ned norrmännen från tronen.

– Han ska hjälpa oss att bli Sveriges största mediehus online. Vi är redan störst när det gäller publiken och vi tycker att vi är det när det gäller tekniken, säger Fredrik Wallner.

Peter Bergström tillträder sin nya tjänst i dag, den 9 november.  Han ersätter därmed Mats Selling, som gått till ett jobb på Expressen.

– Vi fann varandra. Det verkar som att min profil och bakgrund passar Microsoft, säger Peter Bergström.

Hur ska Microsoft bli störst i Sverige?

– Jag har precis börjat men spontant kan jag säga att Microsoft har förutsättningarna. De har en gigantisk räckvidd och en bra plattform med mobil, webb, tv och nät.

Peter Bergström var med och grundade Mediaedge CIA:s interaktiva byrå CIA Interactive år 1996.

– Jag har talat lite med gamla kollegor och deras bild är att Microsoft ligger långt framme och har ett högt know-how inom konsumentinsikter.

Han har även varit programdirektör på MTV i Norden.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Nyheter
Mobilapp ska lansera nya sedlarna

Mobilapp ska lansera nya sedlarna

"90 procent ska känna till att vi byter sedlar" I oktober får Sverige nya sedlar och mynt. Nu lanserar Riksbanken kampanjen "Kolla pengarna".

Så har Facebooks annonsintäkter ökat

Så har Facebooks annonsintäkter ökat

En majoritet av användarna finns i mobilen. Hela 76 procent av Facebooks intäkter kommer från mobilannonser.

Anja Pärsons familj i Arlas kampanj

Anja Pärsons familj i Arlas kampanj

"Del av det nya moderna Sverige". Anja Pärson medverkar i Arlas nya kampanj "Landet Ekomjölk" tillsammans med fru och barn. 6

Brev till SVT innehöll vetemjöl

Brev till SVT innehöll vetemjöl

Analysen klar. Kuvertet som skickades till SVT Blekinge i går innehöll vetemjöl. 5

SVT-redaktion avspärrad efter hot

"Allvarligt när journalistiken blir hotad". UPPDATERAD. Ett kuvert med vitt pulver har skickats till redaktionen för SVT Nyheter Blekinge.

Västtrafik tar ned kampanj – efter kritik från Hovet

Västtrafik tar ned kampanj – efter kritik från Hovet

"Inte för att Hovet vill det". "Se var kungen var otrogen" står det på stortavlor i Göteborg. Efter att Hovet anklagat Västtrafik för förtal tas affischerna ned. 8

Årets Pridekampanj uppmanar att "göra slut"

Årets Pridekampanj uppmanar att "göra slut"

"Visar på olika kroppar". En fotoutställning med mer eller mindre nakna kroppar sätter fokus på temat.

Annons
Calvin Klein i samarbete med Tinder

Calvin Klein i samarbete med Tinder

Ny kampanj inspirerad av online-dejting. För första gången någonsin annonserar Calvin Klein Jeans på en dejting-plattform.

Polisen: Vitt pulver ofarligt

Polisen: Vitt pulver ofarligt

Kan ha kopplingar till tidigare hot. Pulvret som skickades i ett kuvert till redaktionen på SVT Nyheter Blekinge är ofarligt, meddelar polisen.

7-Eleven släpper egna Pride-låtar

7-Eleven släpper egna Pride-låtar

"Vi ska stå för något som är inkluderande". I dag premiärspelas 7 Elevens hyllningslåtar till hbtq-hjältarna som en del av kampanjen "Songs with Pride".

Bredbandsbolaget kan tvingas blockera Swefilmer och The Pirate Bay.

Så mycket har Swefilmer dragit in

Ska stänga ner. Piratsajten misstänks ha genererat 13 miljoner i intäkter. 3

Allsången i SVT tappar tittare

Allsången i SVT tappar tittare

Laleh mer populär. I går sändes den sjätte programmet av "Allsång på Skansen" liksom "Allsångsscenen är din – Alcazar". 2

"Welcome to Sweden" läggs ned

"Welcome to Sweden" läggs ned

"Evigt tacksam våra fans". Det blir inga fler säsonger av den svensk-amerikanska komediserien "Welcome to Sweden".

Bredbandsbolaget kan tvingas blockera Swefilmer och The Pirate Bay.

Swefilmer stängs ned – rättegång väntar

Tackar för sig. Swefilmer, som erbjudit gratis streaming av filmer, lägger ned. 8

Tv-bolagen bakom attacken mot Swefilmer

"Ett viktigt steg". SVT, TV4-Gruppen, MTG TV, SBS Discovery och C More deltar i kampen för att stoppa piratsajterna. 18

SVT-redaktion avspärrad

"Allvarligt när journalistiken blir hotad". UPPDATERAD. Ett kuvert med vitt pulver har skickats till SVT Nyheter Blekinge.

Banijay går samman med Zodiak

Banijay går samman med Zodiak

Verksamt på 18 marknader. Zodiak Media och Banijay Group går samman för att bilda ett bolag med intäkter på 1 miljard dollar.

Försvarets HBQT-kampanj hyllas

Försvarets HBQT-kampanj hyllas

"Polariserande". Försvarsmaktens annons med sin slogan "Vissa saker ska man inte behöva kamouflera" hyllas i bland annat USA och Australien. 7

Journalist begärde ut 
handlingar – greps

Journalist begärde ut handlingar – greps

"Anmärkningsvärt". En reporter från samhällsmagasinet Avsnitt begärde ut allmänna handlingar från Ringsjöanstalten. Det slutade med att han greps. 16

The Economist

Pearson kan sälja The Economist

Äger 50 procent. I förra veckan stod det klart att Nikkei köper Financial Times av brittiska Pearson. Nu meddelar förlagsjätten att The Economist kan säljas. 7

Efter 98 år – nu ska Converse uppdateras

Efter 98 år – nu ska Converse uppdateras

Så ska nyheten marknadsföras. Den klassiska tygskon Chuck Taylor All Star får en uppföljare. 1

JG Communication ökar omsättningen

JG Communication ökar omsättningen

Gick nyligen ihop med Citat och bildade Sitrus. Contentbyrån JG Communication ökade sin omsättning med 10 procent förra året.

OLW: "Alla har rätt till fredagsmys"

OLW: "Alla har rätt till fredagsmys"

"Påsarna är vår bästa sida utåt". OLW stöttar utsatta barn och lånar ut sina chipspåsar till barnrättsorganisationen Maskrosbarn. 2

TV4 jublar över "Sommar med Ernst"

TV4 jublar över "Sommar med Ernst"

"Otroligt roligt". Ernst Kirchsteiger behåller greppet om tittarna.

De har köpt mest reklam i år

De har köpt mest reklam i år

Bara tre ökar annonsköpen. Sveriges 20 största annonsörer har köpt reklam för 4 miljarder kronor under första halvåret 2015. 1

Åbro Bryggeri lanserar öl-bröd

Åbro Bryggeri lanserar öl-bröd

"Starka varumärken". Först kom öl-schampot – nu ska brödet smaka öl. 2

Financial Times såld – blir japansk

Financial Times såld – blir japansk

Trumfade tyskt bud. Det japanska mediebolaget Nikkei köper Financial Times av brittiska Pearson. 2

GP tar reportrar från SVT och SR

GP tar reportrar från SVT och SR

En guldspadevinnare. Michael Verdicchio och Adrianna Pavlica till GP. 1

Spoon prisas för Volvo-kampanj

Spoon prisas för Volvo-kampanj

Lastbil kappkör med sportbil. Spoons kampanj "Volvo Trucks vs Koenigsegg" vann första pris i Content Marketing Awards.

Gav råd till fortkörare – slog trafikrekord

Gav råd till fortkörare – slog trafikrekord

"Sajten orkade inte mer". Ungdomsforumet Hamsterpaj ökade sin trafik med över 500 procent förra veckan. 1

Från DN till GP

Från DN till GP

Flera avhopp. Göteborgs-Posten värvar ledarskribenten Susanna Birgersson från DN.

"TV4 har dålig känsla för samtiden"

"TV4 har dålig känsla för samtiden"

"Bör kalla till krismöte". SR-profilen Ametist Azordegan kritiserar TV4 efter Adam Tenstas protest i "Nyhetsmorgon".

Annons
Annons