"Suddar ut gränsen mellan online- och offlineförsäljning"

2016-10-31 11:18  
Mari Fredlund och Cristian Langéen, SEM-specialister på iProspect reder ut hur Googles "Store Visits" fungerar.

TIPS OCH INSPIRATION. Mari Fredlund och Cristian Langéen, SEM-specialister på iProspect reder ut hur Googles "Store Visits" fungerar.

En allt större del av medieinvesteringen läggs på digital annonsering och det är en utmaning för både byråer och företag att hänga med i de snabba svängarna kring nya produkter, användarbeteenden och lönsamhetsmått. Tidigare har butikskedjor och konsulter ofta räknat på lönsamheten utifrån vad de digitala kampanjerna ger för försäljning online isolerat, och inte kunnat annat än att gissa på hur den digitala annonseringen påverkar offline-försäljningen.

När Google nu lanserar store visits-konverteringar som beta för Adwords i Sverige öppnar det upp för ett helt nytt sätt att tänka holistiskt kring marknadsföringen. Med funktionen går det nämligen att mäta i vilken grad klick på annonser leder till butiksbesök och i förlängningen också försäljning i butik.

För konsulter, byråer och digitalavdelningar innebär det nya sättet att mäta en förflyttning mot ett mer allmänt affärstänk och ger nya spännande möjligheter kring hur man bör arbeta med sök-kampanjer. Det kan ju vara helt andra sökord och annonser som lockar folk till butik jämfört med de sökord som ger försäljning online. Förmodligen kommer även mindre fokus läggas på lönsamhet för online-försäljning, då det går att räkna hem medieinvesteringarna i ett större perspektiv.

För butikskedjornas digitala avdelningar kommer det bli lättare att visa sökannonseringens effekt av totalförsäljningen för anställda högre upp i organisationen vilket förmodligen kommer ge budgetplaneringen för digital annonsering än helt annan prioritet.

Hur fungerar det?

Store Visits-data bygger på anonym aggregerad statistik från ett urval av användare som är inloggade på Google och har funktionen platshistorik aktiverad i sina smartphones. Genom att mäta avståndet mellan butiken i Google Maps och användaren bestäms butiksbesöken.

I de fall där det finns många butiker på en liten yta, exempelvis i köpcenter, används även wifi-signaler för att underlätta bedömningen. Det pågår också en validering genom undersökningar/paneler med en stor användarpanel för att säkerställa att mätningen är tillförlitlig.

Store Visits bygger på annonsklick över alla enheter – smartphones, surfplattor och datorer. Standardinställningen är att ett butiksbesök räknas om det sker upp till 30 dagar efter ett annonsklick, men detta går att justera efter behov. Rapporteringen sker just nu på kampanjnivå eller sökordsnivå.

Det finns ett antal kriterier som behöver uppfyllas för att store visits ska kunna mätas.

  • Annonsören behöver ha flera butiker i de länder där mätnings-funktionen finns.
  • Tusentals klick
  • Ha ett Google My Business-konto länkat till Adwords-kontot.
  • Alla butiker behöver läggas till som store locations i Google My Business

Källa: Google

Även om det finns en del frågeställningar för annonsörerna att ta ställning till: exempelvis hur lång cookie-tid som är rimlig mellan ett klick på en annons och ett butiksbesök, och om man kan tillskriva en annons hela värdet för ett butiksbesök – det kan ju ha varit andra kontaktpunkter inblandade – är den nya funktionen på många sätt nyskapande och något vi på iProspect ser fram emot att lära känna tillsammans med våra kunder.

Mari Fredlund och Cristian Langéen, SEM-specialister på iProspect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt