"Stor utmaning med programmatiska begrepp"

2016-08-23 13:45  
Tran Cam, displaychef på digitala marknadsföringsbyrån iProspect reder ut begreppen inom programmatiska köp.

TIPS OCH INSPIRATION. Displaychefen Tran Cam på iProspect förklarar begreppen inom programmatiska köp.

RTB, DDM, DSP, DBM, DCM, DS, DFA, DFP, CPA PC, CPA PV, CPM, eCPC – vad betyder allt egentligen?

Även om du bara har koll på några få av alla dessa akronymer – var bara lugn, du är inte ensam. Att få ordning på alla begrepp i den programmatiska världen kan vara en stor utmaning, men jag ska göra mitt bästa för att vägleda dig fram genom denna snåriga akronymdjungel.

Programmatiska köp har inte funnits ​​så länge men när det kom ändrades det digitala landskapet totalt. Med införandet av programmatisk display uppkom också ett dussintal nya akronymer. Det är viktigt att veta vad de betyder och hur de interagerar med varandra för att på rätt sätt förstå denna nya Display-värld.

Din guide till Programmatiska köp:

Allmänna förkortningar

  • RTB: Real Time Bidding. Namnet avslöjar på det stora hela innebörden, det vill säga att budgivning sker i realtid på ”impression”-basis för digitalt inventory/annonsutrymme.
     
  • DSP: Demand Side Platform. Detta är verktyget som annonsörer eller byråer (på uppdrag av annonsörer) använder för att sätta upp sina programmatiska köp- det vill säga strategier och styrningsmetoder för att nå rätt användare och för budoptimering etcetera.
     
  • SSP: Supply Side Platform eller Sell Side Platform. En teknisk plattform som publicister kan använda för att hantera sitt inventory mer effektivt med syftet att maximera intäkterna.
     
  • DMP: Data Management Platform. DMP är en centraliserad databas för att samla in, integrera och hantera stora mängder strukturerad och ostrukturerad data från olika källor.

Förkortningar kopplat till Google och Doubleclick

  • DDM: Doubleclick Digital Marketing. En integrerad annonseringsplattform som ägs av Google och tillåter oss att skapa och hantera våra marknadsföringskampanjer. Inom ramen för denna plattform har vi tillgång till DBM, DCM, DS och DRM/Studio.
     
  • DFP: DoubleClick fo­r Publisher. Det här är Googles Adserver för Publicister
     
  • DBM: Doubleclick Bid Manager. Det här är Googles DSP.
     
  • DCM: Doubleclick Campaign Manager. Den centrala delen i DoubleClick där data och uppföljning centraliseras mellan bokat, programmatiskt och köpt sök. Genom DCM skapar även annonsören Floodlights (DoubleClicks mätpixel) för att mäta aktiviteten och fånga upp signaler på webbplatsen för remarketing. Dessutom är DCM en ad server där allt display-material hostas och skickas till publicister eller DBM.
     
  • DFA: Doubleclick For Advertisers. Detta har nu bytt namn till DCM.
     
  • DS: Doubleclick for Search. Verktyget där du kan hantera dina sökkampanjer från Google (AdWords), Bing och Yahoo på bara ett gränssnitt.
     
  • DRM: Doubleclick Rich Media. Även känt som DoubleClick Studio. Här hostas de annonser som byggs med stöd för Google DoubleClick.

Förkortningar som används för rapportering

  • CPM: Cost Per Mille (=Thousand) Impressions. Detta är hur mycket vi betalar per tusen visningar.
     
  • eCPC: Effective Cost Per Click. Eftersom vi budar på CPM-basis, är eCPC bara de totala utgifterna delat med antalet klick vi fick.
     
  • CTR: Click-Through-Rate. Antalet klick delat med antalet visningar, det vill säga hur stor andel av visningarna som någon klickat på.
     
  • CPA: Cost Per Aquisition. De totala utgifterna dividerat med det totala antalet konverteringar (post-click och post-view konverteringar).
     
  • CPA PC: Cost Per Acquisition Post-Click. En post-click konvertering är när någon ser och klickar på vår annons, och sedan konverterar inom den inställda konverteringsperioden. CPA PC kommer följaktligen att bli de totala utgifterna delat med antalet omvandlingar efter klick.
     
  • CPA PV: Cost Per Acquisition Post-View. En post-view konvertering är när någon ser (men inte klickat på) annonsen, och sedan konverterar inom den inställda konverteringsperioden. CPA PV är följaktligen de totala utgifterna delat med antalet post-view konverteringar.

Hur påverkar de varandra?

Modellen nedan förklarar på ett övergripligt sätt hur de olika områdena interagerar med varandra

Traditionell display handlar om annonsörer och publicister. Det finns nu fler element i det digitala landskapet som kanske gör denna process mer komplicerad på pappret, men mer effektiv i verkligheten.

Källa: IAB

Doubleclick Digital Marketing plattform integrerar DCM, DBM, DS och Studio för byråer/annonsörer och DFP för publicister. Systemet samlar mediaköpet på en plattform och kan nå rätt målgrupp med rätt budskap vid rätt tidpunkt.

Förhoppningsvis har du nu lite mer förståelse för alla olika begrepp och jag hoppas att det här inlägget kommer göra det lättare för dig att navigera dig fram i den programmatiska världen framöver.

Tran Cam, displaychef på iProspect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt