Sociala medie-konsulternas tid är över

2011-05-27 15:18 Synnöve Almer  

Tiden för generella konsulter inom sociala medier går mot sitt slut, skriver Dagens Medias Synnöve Almer.

Mediebranschen och annonsörerna tvingas navigera i en allt rörigare, men också allt mer inspirerande, kommunikationsvärld. Som bekant räcker det inte att göra kampanjer i köpta medier. Istället har företagens egna kanaler hamnat i fokus. Hälften av Sveriges tjugo största annonsörer berättade i december för Dagens Media att de planerade att flytta pengar från köpta kanaler till egna medier.

Syftet är som alltid att bli ännu bättre på att få till den där heliga relationen med kunden, som förhoppningsvis ska leda till köp och rekommendationer. Allra helst om och om igen.

Företagens stora utmaning i dag är inte längre att dra igång ett Twitter-konto, en Facebook-sida eller en Youtube-kanal vid sidan butiken, kundtidningen och webbsidan. Det är heller inte att få till den där första kontakten med konsumenten, kanske med hjälp av ett erbjudande som inte går att motstå.

Det riktigt svåra är att inte tappa sugen utan fortsätta fylla relationsprojektet i de egna kanalerna med åtråvärt innehåll. För som alltid kräver relationer nytt bränsle hela tiden och ett uppriktigt intresse från båda håll. Det gäller dessutom att vara alert i alla kundmöten, oavsett tid och plats, och att anpassa budskapet efter kanalen.

Att snacka om produkter och rabatterbjudanden kan vara bannlyst på Facebook i ett sammanhang, men högst relevant i ett annat. Att finansiera egna program som lyfter intresset för den egna branschen kan vara genialiskt eller att kasta pengar i sjön. Att gå ut med samma budskap i alla kanaler kan ge en enorm tyngd eller bara uppfattas opersonligt och ytligt.

Det är många som slåss om att få ge goda råd på det här temat – inte minst inom sociala medier som kan ha en sådan sprängkraft. Reklambyråer och pr-byråer var snabba att muta in området i sitt revir, men eftersom engagerande kampanjer och tillfälliga pr-insatser inte är hela lösningen har det funnits utrymme för andra typer av företag. Digital- och mediebyråer har anställt sociala medieexperter och nu vill även uppdragspublicisterna ta en position. Konsulter inom intern- och kundtjänstkommunikation lär också ha knipit en andel av kakan.

Men tiden för generella konsulter inom sociala medier går mot sitt slut. Nu är det dags för företagen att ta kommandot över kunddialogen i alla medier. Visst behövs det konsulter ibland, men framför allt behövs det kunniga medarbetare som kan behålla helikopterperspektivet och har ork och fantasi att fylla alla kundrelationer med innehåll.

För det krävs självklart en fingertoppskänsla för mediers användningsområden, men framför allt behövs en ärlighet och närhet till den egna målgruppen och företagets själ. Där går ofta konsulterna bet.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt