"Skit i att kommunicera - agera rätt istället"

2010-03-03 13:10 Erik Wisterberg  

Skit i att kommunicera - gör rätt istället, skriver Dagens Medias Erik Westerberg.

"Vi har varit för dåliga på att kommunicera". Frasen ekar genom 2000-talets andra hälft. Vid varje skandal eller motgång kan den dammas av för att ta fokus bort från grundproblemet: agerandet.

Senast var det näringsminister Maud Olofsson efter ett bottenresultat i en undersökning om vilka partier företagare gillar.

Men hon står långt ifrån ensam i att ta till klyschan.

SEB blidkade opinionen genom att slopa bonusen för de högsta cheferna. Men banken "glömde" att berätta att de fasta lönerna istället höjdes för Falkengren & Co.

"Det har gått fel kommunikationsmässigt", försvarade sig Annika Falkengren, enligt Dn.se.

Vid en första anblick kan det kommunikativa angreppssättet kännas modernt.

Det kan tas till intäkt för att kommunikation, pr- och pressbearbetning är viktigt även på högsta ledningsnivå.

Men jag tror att det är tvärtom. Det är omodernt. Och farligt.

SEB har inte varit för dåliga på att kommunicera. De har varit för dåliga på att vara en sådan bank som kunderna är stolta över att tillhöra.

Tiden då företag kunde bygga en typ av historier om sitt varumärke i sin kommunikation för att sedan agera på ett annat sätt är förbi.

Det nya medielandskapet – med blixtsnabba nätmedier, bloggar och sociala medier – innebär att ingen inte kan kontrollera bilden av sitt varumärke via envägskommunikation.

Doktrinen för modern kommunikation måste därför grunda sig i handling. Att göra rätt för att sedan kunna berätta om det.

Med slående enkelhet har detta redan formulerats i Googles devis "Don't be evil".

Men den en gång så populära informationsrevolutionären Google har inte lyckats leva upp till sitt löfte.

Myndigheter, främst inom EU, är på krigsstigen mot hur marknadsdominanten Google tar hem upp emot 90 procent av enskilda länders sökmarknader – för att sedan slussa miljardintäkterna via Irland till skatteparadis.

Enligt Siliconvalleywatcher.com har Google även tyst fasat ut "Don't be evil" ur sin retorik.

Opinionen mot Google kan över tid komma att bli ett stort hot. Att byta sökmotor är ett otroligt lätt sätt att utöva konsumentmakt.

Jag hoppas och tror att 2010-talet kommer att bli det decennium då fler företag inser affärsnyttan i att faktiskt agera på ett schyst sätt, hela tiden.

Jag menar inte små isolerade stötar av godhet, som när Fortum beslutar sig för att lysa upp ett par parker i Stockholm. Det måste genomsyra hela verksamheten.

Nöjda kunder, stolta anställda och bra kommunikation kommer på köpet för dem som lyckas.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt