Så påverkar nya lagen ditt varumärke

2016-03-17 07:11 Madeleine Östlund  
Christopher Büller, advokat och specialist inom varumärkesrätt på advokatbyrån DLA Piper.

TIPS FRÅN EXPERTEN. Det blir en rad förändringar för svenska företag när EU:s nya varumärkesförordning träder i kraft.

Svenska företag bör omgående sätta in en rad åtgärder för att inte riskera att göra sig skyldiga till varumärkessnyltning eller varumärkesstöd, menar Christopher Büller, advokat och specialist inom varumärkesrätt på advokatbyrån DLA Piper.

EU:s nya varumärkesförordning träder i kraft 23 mars 2016. Dessutom trädde ett nytt varumärkesdirektiv ikraft den 16 januari 2016.

I nio punkter sammanfattar Christopher Büller vad förändringarna innebär för svenska företag:

1.   Den första punkten påverkar främst de varumärken som registrerades innan den 22 juni 2012, men är avgörande för skyddsomfånget av befintliga varumärkesrättigheter. Tidigare var det möjligt att ansöka om skydd med hjälp av så kallade ”klassrubriker”, vilket innebar att man inte behövde specificera de exakta varor och tjänster man sökte skydd för utan enbart en kategori. Detta förändras nu och svenska företag har sex månader på sig att skicka in specifikationer till den europeiska varumärkesmyndigheten på vilken typ av varor och tjänster man vill att varumärket ska täcka. Vidtas inga åtgärder kommer varumärket endast få skydd för de varor och tjänster som uttryckligen anges av den s.k. klassrubriken och eventuellt inte för de varor och tjänster som tillhandahålls under varumärket.

2. Det kommer bli lättare att registrera okonventionella varumärken. Tidigare har man behövt återge varumärken grafiskt för att dessa ska kunna registreras. Melodier har därför behövt återges med noter och det har varit svårt att registrera t.ex. lukter och smaker. Framöver slopas kravet på grafisk återgivning vilket innebär att man kommer att kunna varumärkesregistrera till exempel lukter, ljud och smaker.

3. De EU-omfattande gemenskapsvarumärkena och den Europeiska varumärkesmyndigheten OHIM kommer byta namn den 23 mars 2016. Gemenskapsvarumärken kommer numer benämnas EU-varumärken och myndigheten kommer benämnas Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO).

4. En ny avgiftsstruktur kommer introduceras för EU-varumärken. Tidigare har tre s.k. varu- och tjänsteklasser ingått i den grundavgiften för EU-varumärken. Framöver kommer man betala en avgift per varu- och tjänsteklass man vill att ansökan ska omfatta. Det kommer således bli billigare att registrera och förnya varumärken i EU.

5. Invändningar mot internationella ansökningar med giltighet i EU har tidigare kunnat ske inom sex månader från publiceringsdagen. Med den nya förordningen kommer denna frist kortas ner till en månad. För rättighetshavare kommer det med andra ord bli viktigt att agera snabbt för att inte missa chanserna att hindra registrering av förväxlingsbara varumärken.

6. Förnyelser av EU-varumärken kan inte längre ske senast i slutet av månaden när rättigheten löper ut. Framöver måste förnyelseansökan vara inlämnad senast dagen då varumärket löper ut. Missar svenska företag denna nya frist riskerar de att förlora sina varumärkesrättigheter.

7. Rätten att använda sitt eget namn kommer framöver endast gälla för personnamn och inte för företagsnamn. Det kommer således bli än mer viktigt att företag utreder möjligheterna att använda firmanamn innan dessa registreras.

8. Administrativa förfaranden för återkallelse och hävning av varumärken kommer krävas i samtliga EU-medlemsländer. Vi kan således förvänta oss förändringar i svensk lagstiftning och förhoppningsvis mer kostnadseffektiva möjligheter att agera mot rättigheter som inte används.

9. Varumärkesinnehavare kommer få bättre möjligheter att agera mot piratkopierade varor. Bland annat kommer möjligheterna att agera mot varor som transiteras stärkas.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt