Så lyckas du med livestreaming på Facebook

2016-04-11 13:38  
Emma Blom, vd Social Industries.

TIPS OCH INSPIRATION. Det är dags för marknadsförare att tänka om kring sitt videoinnehåll, menar Emma Blom, vd på Social Industries.

Facebook fortsätter sin satsning på den hetaste trenden inom sociala medier: direktsänd, rörlig bild. Tidigare har detta endast varit öppet för utvalda kändisar med verifierade konton men nu blir det tillgängligt för alla. Detta innebär stora möjligheter för marknadsförare, och det är dags att tänka om kring sitt videoinnehåll – igen.

Här är fem punkter som företag måste tänka på för att lyckas:

1. Definiera kvalitet – Det är endast möjligt att livestreama genom Facebooks mobilapp. Det innebär att typen av innehåll du har möjlighet att skapa är begränsat. Glöm coola animeringar och snygga filmsekvenser. Däremot blir innehållet mer personligt och det gör att du kan komma närmre din målgrupp och interagera med dem på ett helt nytt sätt. Men först måste du glömma gamla sanningar om vad en högkvalitativ videoproduktion är.

2. Dina fans är tillbaka! – Att alla de som har gillat din företagssida på Facebook inte exponeras för allt ditt innehåll känner de flesta till vid det här laget. Men med Facebooks nya livestreaming kommer alla dina fans att få en avisering om när du sänder live. Det gör att du för första gången på flera år kan tillgodoräkna dig dina Facebook-fans igen.

3. Nytt är alltid bättre – Varje gång Facebook släpper en ny funktion så prioriteras den i användarnas newsfeed. Det innebär att man får bättre räckvidd per investerad krona. Något man som marknadsförare alltid bör utnyttja.

4. Gör grundjobbet – Det finns ännu ingen annonslösning för livestreaming på Facebook. Det innebär att du behöver hitta kreativa sätt att marknadsföra din sändning för att driva in tittare.

5. Glöm inte relevansen – Allt för ofta när en ny funktion introduceras så glömmer man att A och O i all content marketing är att innehållet ska skapas för användarna, inte för det egna varumärket. Fråga dig: Vad är relevant för min målgrupp? Och hur kan vi göra en livesändning av det?

Emma Blom

Vd Social Industries

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt